Hej jag behöver råd om hur jag kan förstärka framväggen i min hästtransport, det är plywood.
Den nedre delen har börjat mjukna och är mjuk hela bredden nedtill samt ca 20 cm upp. Högst upp och närmast fönstret är den fin.

Tror ni jag behöver byta hela den delen eller kan man förstärka på in/utsidan, hur i så fall?
 
  • Hästtransport framvägg med tecken på slitage nära marken, står i snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad nedre del av plywoodvägg i hästtransport med mörk mjukning och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand mäter skadad nedre del av plywoodvägg med tumstock i en hästtransport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Beror på hur du kan fästa en bit där , försök att få tag in en formplyfabit , i mått som hela delen under fönstret , och fasa av den i överkant , samma sort dom använder vid gjutning , den är oerhörd stark och tål väta ,
Kan du då få hål genom metallramen till utsidan så använd vagnsbult och sätt skallen på insidan , dra till med locknutsmuttrar och brickor , dom släpper inte
 
S skutten11 skrev:
Beror på hur du kan fästa en bit där , försök att få tag in en formplyfabit , i mått som hela delen under fönstret , och fasa av den i överkant , samma sort dom använder vid gjutning , den är oerhörd stark och tål väta ,
Kan du då få hål genom metallramen till utsidan så använd vagnsbult och sätt skallen på insidan , dra till med locknutsmuttrar och brickor , dom släpper inte
Tack för svar. Menar du att jag ska byta ut den nedre delen helt eller att jag ska förstärka in/utsida?
 
S
Du har en skiva där nu , ser att den är lite murken rakt igenom , byta allt kan bli problem med att bli av med fönstret , att skarva in en ny bit blir svårt
Kusen gillar att se framåt , titta och se kanske en skiva på utsidan mellan rarmens kanter
( den blir infälld då på utsidan ? då blir de några kortare vagnsbultar till igenom den inre
Sen silikonar du runt den på utsidan , kan med fördel läggas silikon i kanterna innan du sätter dit biten , det är där som vattensprutet blir från bilen
Går inte att se om det går att borra hål i ramverket för fäste av den inre , men är bäst och blir starkast
 
Alltså förstärka den befintliga skivan på både in och utsida om jag fattar dig rätt?
Och fästa den yttre i den inre och den inre är bredare och fästs igenom metallskenan (från insidan)?
Osäker på hur jag kan fästa den inre skivan... kanske inte kan borra igenom så tjock metall, ev finns det en frisk träram där inne på sidorna där jag kan fästa den...? (Har inte tittat närmre på det i verkligheten utöver bilden.)
 
S
Det är inte homogent stål där , det fyrkantsrör , med andra ord hål i mitten ,kanske 2 mm gods
 
  • Gilla
Elpan
  • Laddar…
Har en boj där jag bytt framdelen. Inte så komplicerat så mitt råd är att byta skivan. Jag köpte mina på läckösläp. Bytte ngt år tidigare båda väggarna samt golv
Lite mer meckel med det kan man säga.
 
  • Gilla
Elpan
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Har en boj där jag bytt framdelen. Inte så komplicerat så mitt råd är att byta skivan. Jag köpte mina på läckösläp. Bytte ngt år tidigare båda väggarna samt golv
Lite mer meckel med det kan man säga.
Vad kostade det?
Kan passa på att fråga hur den är infäst?
 
Aj då minns ej. Kolla deras hemsida. Alla priser finns där. Jag köpte en lång skiva och tog en del av den till fronten. Satt bara med m8 bultar längst med kantlisten. Sågade av dem och satte in nya. Tätade med fogmassa.
 
john68 john68 skrev:
Aj då minns ej. Kolla deras hemsida. Alla priser finns där. Jag köpte en lång skiva och tog en del av den till fronten. Satt bara med m8 bultar längst med kantlisten. Sågade av dem och satte in nya. Tätade med fogmassa.
Hittar inga priser, men sett att man kan köpa tex formplyfa/konstruktionsplyfa och såga till i rätt storlek. Men det krånglar ju till saken att jag har ett fönster där framme.... :rolleyes: Så det måste sågas ut, ev beställas nytt osv....:confused:
 
Om du inte vill byta hela skivan fram. Kan jag rekomendera att skaffa 2 st galvade tunna plåta som går upp till underkanten på fönstret limma fast dom med ett ms-polymer lim och fästa det med några montageskruvar för att hålla det på plast till det härdat. Foga även runt plåten så rinner det inte in vatten bakom.
 
E Elpan skrev:
Hittar inga priser, men sett att man kan köpa tex formplyfa/konstruktionsplyfa och såga till i rätt storlek. Men det krånglar ju till saken att jag har ett fönster där framme.... :rolleyes: Så det måste sågas ut, ev beställas nytt osv....:confused:
Sorry. De har tydligen slutat att sälja. Men här är en annan
https://www.klippanslap.se/plywood-plyfa/plyfa-9-mm-vit-pa-tva-sidor
 
  • Gilla
Elpan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.