Jag tror att väldigt få räknar med/ hoppas på att göra vinst. Man blir glad om värdet ökar något efter några år, det ökar marginalen mot förlust.
 
Jag tror att man ibland skall ta ett lite större grepp över bostadsmarknaden. Det är Sveriges största enskilda tillgångsklass vi har där priset bestäms av en efterfråga/utbudsfunktion där hus i bra lägen begränsas av tillgången på nya tomter. Att köpa hus i orter som är inflyttningsorter är på så vis delvis skyddad för exogena faktorer som klåfingriga politiker (amorteringskrav etc). Räntan som du är rädd över funkar inte som den gjorde under fasta växelkurser fram till tidigt 90tal. Visst kan det inser ytterst korta perioder bli lite ”systemfel” när ”rädda” pengar söker ett nytt hem men detta justeras rätt snabbt. Kolla på en graf av räntan från 2005-2017 så ser du vad jag menar. Du kan även titta från 1995 för att se ytterligare en exogen shock. Det många missar med att räntan var hög under 70-90 talet var att realränta var låg. Visst räntan var 10% men inflationen var 8%.

Jag tror inte du skall oroa dig så mycket om räntan, och lånet betalar inflationen av innan du hår i pension. Låt barnen ha en gräsmatta att springa på och du en terass att ta en kall en på. Värt mycket mer än pengar

Just my 2c
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag förstår att ni inte vill bo så. Men vad är problemet då? Det finns ju en massa hus till salu för under 2 miljoner i hela Mälardalsregionen. Priser på 3 miljoner och uppåt finns väl bara i de stadsnära villaområdena? Men, så klart, vill man klara sig helt utan bil är det kanske i ett sånt område man måste bo.
Problemet är att pratar vi i staden så är priserna som du säger runt 3miljoner innan man har ett fungerande hus enligt våra önskemål (ingen lyx eller top of the line men helt, rent och fungerande inkl lagfart, pantbrev etc). Flyttar man ut på landet flyttar man kort och gott kostnaderna från huset till pendlingen istället med en bibehållen eller högre månadskostnad. Högre livskvalitet (enligt oss) när man är på plats i boendet men mycket tid går till pendling och skjutsande istället. Jag gick från att pendla ca 40min enkel (haha, det är ju ingenting tänker stockholmarna) till att promenera 15min vintertid/cykla 5min sommartid och den tid som detta frigör gör en enorm skillnad i vardagen.

Då jag är relativt intresserad av träning finns ett alternativ där boendet ligger 5-10km från jobbet där jag pendlar med elcykel för att slippa en andra bil. Staden detta gäller är Östersund, därför är nästan 10km max då det även i så fall kommer cyklas vintertid.

Som det tidigare skrivits så är skolan barnen kommer tillhöra viktig (även om det är ett fritt skolval så blir det lätt väldigt opraktiskt att fixa skjuts över hela staden). Detta gör att vissa hus helt enkelt inte är aktuella p.g.a. detta.
 
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
Östersund har ju blivit dyrare på sistonde. Det finns ju massor med dyra områden som ligger "runt" östersund, jag tror du kanske måste kolla på sämre områden.

Annars är Sveg billigt ju. :D
 
Kan inte tillföra så mycket mer än "jamenellerhur". Priserna har stigit galet mycket de senaste åren utan att löner och annat stigit ens i närheten lika mycket. Vi sitter i br och letar hus/radhus men trots möjlighet till en betydande kontantinsats är vi väldigt tveksamma. Får vi tillbaka pengarna om vi måste sälja om tre år?
 
Och vilka är dom "sämre områdena" och varför i Östersund. Undrar en lokalbo som inte riktigt förstår :thinking:
Ps
På Lundörrsvägen 22 finns en hörntomt med en äng på ena sidan i ett lugnt och barnvänligt område med cyckelväg in till centrum. den kostar 550000 inkl el och vattenanslutning.
Och på andra sidan stan, och lika långt från centrum, i Sånghusvallen finns det tomter för ungefär samma pris och med el och vatten inkluderat.
 
Redigerat:
E elmont skrev:
Och vilka är dom "sämre områdena" och varför i Östersund. Undrar en lokalbo som inte riktigt förstår :thinking:
Jag vet inte vilka de är, jag har bara varit där ibland, jag upplever staden som lite sunkig medan det finns lite idyller utanför staden.
 
Anledningen till att vi vill bo i Östersund är att det är mitt emellan mina föräldrar och svärföräldrar (alltså hjälp med barnen) samt att det ger mig och sambon större möjligheter än övriga Jämtland med de utbildningar vi har. Vi har även hela vårt sociala umgänge, arbeten, intressen osv i Östersund.
Jag tänker inte svartmåla områden då det alltid leder till "jag har bott här i 20år och trivs hur bra som helst" argumentation och det är varken vad jag ville med tråden eller riktigt det jag är ute efter utan vill mer ha ett större perspektiv som inte är stadsbundet till just Östersund utan tankegångarna kring livets troligen största affär (och jag tycker många inlägg gett mycket bra att tänka på)
 
Köpa/bygga hus ska väl i första hand ses om ett sätt att leva och bo. Om man då i slutändan gör en ekonomisk vinst kanske inte ska värderas så högt. MEN när några av mina arbetskamrater byggde sina hus i början på 70 talet och betalade knappt 200 000:- så fick dom höra av "dom som förstod sig på" att dom aldrig skulle klara av ekonomin. Själv byggde jag 70-80 och det kostade ca450 000:- och fick av samma "förståsigpåare" veta att jag aldrig skulle klara av ekonomin. Men trots dom mycket höga räntorna på 80-90 sitter jag nu i samma hus och är skuldfri.
Att bygga hus i Östersund torde vara rätt säkert då det sedan mycket lång tid tillbaka varit ett rätt hårt tryck på bostadssidan, lite liknande situationen i vissa storstäder. Dvs att inflyttningen har överstigit utflyttningen. Så att bygga hus i och i närheten av Östersund är lite som att köpa skog, det är värdesäkert på lång sikt även om det vissa år stiger och andra år sjunker.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vilka är dom "sämre områdena" och varför i Östersund. Undrar en lokalbo som inte riktigt förstår :thinking:
Ps
På Lundörrsvägen 22 finns en hörntomt med en äng på ena sidan i ett lugnt och barnvänligt område med cyckelväg in till centrum. den kostar 550000 inkl el och vattenanslutning.
Och på andra sidan stan, och lika långt från centrum, i Sånghusvallen finns det tomter för ungefär samma pris och med el och vatten inkluderat.
Tack för tipset! Har inte sett Lundörrsvägentomten någonstans, Ska kolla.
 
Intresant inlägg med många kloka ord!
Vi var i ungefär samma situation för 10 år sedan och då vi också har målbilden av att vara hyfsat skuldfria vid pension så förstår jag din vånda.

OT:
När man tittar i backspegeln så löste det sig väldigt bra för oss tillslut (även om vägen dit inte var spikrak.)
Bor i ett 70-tals hus i Odensla med bra förvaring och bastu. < 500m till elljuspåret och löpstigar. Cykel och löp avstånd (året runt) till båda jobben. Skola och dagis inom 600m
 
Vi letade i fem år och var nära på att ge upp då det kändes som att alla andra spelade monopol och budade fantasisummor för riktiga kråkslott, men tillslut hittade vi vårt drömhus och lyckades köpa det utanför marknaden till ett pris som vi alltid kommer kunna leva med. Är enormt glad att vi enbart vann 2 budgivningar och att de säljarna valde att sälja till någon annan då inget annat ställe varit ens i närheten så bra som där vi nu bor :) Så håll ut!
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi är i samma sits med den olyckliga skillnaden att vi bor i en storstad. Vi har kanske 700 000 kr sparade, vilket precis räcker till insats för ett renoveringsobjekt från 70-talet. En sak att tänka på är att det är sån stor hävstång på bostadsmarknaden att det är svårt att hänga med genom att bara spara från lönen. Det är alltså lätt att ens hypotetiska belåningsgrad ökar trots att man lägger undan rätt betydande belopp, iaf om marknaden utvecklas som den gjort de senaste åren. Det jag vill komma till är att det finns en poäng att vara exponerad mot bostadsmarknaden under tiden ni sparar ihop till er villa. Flytta till en billig bostadsrätt några år, rusta upp och sälj? Eller köp en sommarstuga? Köp något bara för att hyra ut? Om marknaden går ner så fira för då har er villa blivit billigare. Går den upp så har ni iaf fått en del av värdeökningen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är klokt av er att inte vilja belåna er för mycket, man ska ju ha råd med stigande räntor, och ha pengar över att leva för också.

Men måste ni verkligen ha betalat av lånet tills ni går i pension? Har ni räknat på vad ni har i pension, och hur mycket lån det är kvar då?
 
BirgitS
Man ska ju inte heller glömma att när barnen flyttar ut (eller kan betala för sig) om ungefär 20 år får man ju plötsligt rätt mycket mer pengar att röra sig med och då kan man amortera av mer under de 15 år (eller vad den nu blir för just er) som är kvar innan pensionen.
 
  • Gilla
Biffen87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.