Brorsan fick 5000 kronor och rejält med grus (det var ordentligt lerigt på tomten) när de lånade ut huset för visning en dag. Känsliga golv lade de mattor på förståss, vet inte hur det var med skor på/av.
 
Om man nu måste upplåta huset kan man kanske förhandla sig fram till:
* en slant
* skyddstäckning av hallen och skor av gäller
* proffsstädning efteråt.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Är man rädd för smuts så kan man ju låta folk ta på sig "plastsockor" och täcka golvet med
mjölkpapp så det praktiska är knappast nått problem.
Sedan är det ju en helt annan sak om man kan tänka sig att "låna ut" huset, men då handlar det väl oftast om ev ersättnings storlek och inte om ev skador.
 
Om jag som byggherre skulle utsättas för det, så tror jag att jag skulle meddela mäklaren/byggfirman att jag och för dem okända vänner kommer att närvara och i lämpliga ordalag berätta om hur misslyckat hela bygget är, för alla som vill lyssna.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Den stora frågan är ju vems hus det är, det vill säga vad som står i kontraktet.

Är huset byggarens eller om det står att byggaren får använda det för visning är det bara att gilla läget. Då är det också byggarens ansvar att huset inte skadas eftersom ni inte godkänt leveransen ännu. Vill han riskera att få lägga om golven för att han släpper in spekulanter med grusiga blöta skor så är det hans problem. På samma sätt som det skulle hanteras om hantverkarna förstör inne.

Är det erat hus även innan ni gjort slutbetalning och besiktning av bygget så ska ni också kunna bestämma vad som händer med huset.
 
  • Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
L
Jag tror faktiskt att huset ägs av byggherren tills denna meddelar att huset är klart och du får nyckeln.
 
TS skriver ju i första inlägget att de är byggherrar.
 
  • Gilla
killernils och 3 till
  • Laddar…
Allt går väl att lösa med lämplig kompensation? Vi fick parkettgolv i hela huset och uppgraderat kök för att husbyggaren skulle kunna ha visning (vilket sen aldrig inträffade). Uppskattar att de grejorna kostade ca 30000 kr om vi själva skulle betalat (Smålandsvillan)

Aldrig i livet jag hade gjort det som en ren tjänst, ni har alla trumfkorten.
 
  • Gilla
MagnusMaggie och 1 till
  • Laddar…
Dåligt skött av hustillverkaren, sådana här saker brukar (bör) man ta upp redan vid kontraktsskrivningen och vid det tillfället ge en kompensation via rabatt eller fritt tillval.

Förvissa er i alla fall att dom inte släpper in någon med skor i huset!
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp en skogräns - problemet löst.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Nej, hur utläste du det? Tror nog du får läsa mitt inlägg igen eller något. Att övertolka mitt inlägg bara för kasta paj på mig hjälpe...t.
Jag brukar utgå ifrån att alla människor är goda, behandlar andra & andras egendom på bästa sätt och allmänt vill alla andra väl.
Det kändes inte som att du kanske hade samma utgångspunkt? Har jag fel eller missuppfattade dig ber jag oförblomerat om ursäkt.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
D datadavid skrev:
Sätt upp en skogräns - problemet löst.
Och den gränsen kan ju vara 100 m utanför grinden så kommer ingen.
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Helt klart dåligt skött av hustillverkaren. Som andra är inne på tenderar folk att inte vara så försiktiga på visning. Men om det händer något är det ju på hustillverkarens ansvar antar jag. Är något av så dålig kvalitet att det går sönder under en visning kommer det med stor sannolikhet gå sönder när ni flyttat in.

Jag har svårt att tro att hustillverkaren gjort detta av ondo. Försök med en enkel konversation, förklara att du inte känner dig till lags med att det ordnas en visning i ditt nya hus.

Att få en konflikt med den som bygger huset åt dig tror jag bara skadar relationen.

Om du nu vill gå den hårda vägen och är säker på att du är byggherre och att det inte finns avtalat att de får ha visning. Se till att vara i huset då, lås dörren vägra släppa in folk. Men som sagt, det kommer nog bara skada dig själv i slutändan.

Hej
 
Redigerat:
D datadavid skrev:
Sätt upp en skogräns - problemet löst.
Vi har stora skyltar i jobbets alla byggnader med dels ordet "Skogräns" och sedan informationsskyltar om att skorna ska tas av av samtliga besökare för att inte skada golven och skräpa ner. Trots det så har vi kunder som till och med går raka vägen in med isbroddar under skorna och försvarar sig med att "det är så besvärligt att ta av sig". Så tanken är nog god men erfarenheten säger något annat om människors respekt för andras egendom. :(
 
  • Gilla
Buford och 4 till
  • Laddar…
Som sagt lusläs kontraktet.

Det var ju någon hustillverkare som systematiskt lät byggjobbarna bo i husen under byggtiden. Vissa kunder rycker på axlarna åt det medan andra tycker det känns hemskt. Vissa oroar sig för repor medan andra tycker det bär emot mentalt att nån annan använt toaletten.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.