Hej!

Har flyttat in i ett äldre hus där ett ”valv” eller vad man ska kalla det (se bild) delar vardagsrum med matsal. Inför framtida renovering och en önskan om öppen planlösning mellan dessa två rum vill jag riva den.

Jag är dock osäker på om den är bärande på något sätt eller inte. Och hur man isåfall skulle kunna få det snygg om så är fallet?

/Frida
 
  • Ett valv i en vägg som separerar vardagsrum och matsal i ett äldre hus med parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror nog helt på hur väggen sett ut tidigare och om det går nån balk i den väggbiten som är ovanför valvet. På den korta spännvidden tror jag inte det är nån fara men man lär ju ändå undersöka saken ordentligt
 
  • Gilla
Fridshem
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus!

En planritning där man även ser våningen ovanför är en bra hjälp, liksom basfakta om huset. Inte minst byggnadsår.
 
  • Gilla
Fridshem
  • Laddar…
Spontan tanke med hänsyn till var fönstret sitter så är det hjärtväggen och därmed troligen bärande.
 
  • Gilla
Fridshem och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus!

En planritning där man även ser våningen ovanför är en bra hjälp, liksom basfakta om huset. Inte minst byggnadsår.

Hej och tack :)

Huset är daterat till 1909. Självklart ordnar jag med en planritning. Återkommer med det under morgondagen. Tack för din hjälp.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Spontan tanke med hänsyn till var fönstret sitter så är det hjärtväggen och därmed troligen bärande.
Tack för ditt svar.
 
S Stefan1972 skrev:
Det beror nog helt på hur väggen sett ut tidigare och om det går nån balk i den väggbiten som är ovanför valvet. På den korta spännvidden tror jag inte det är nån fara men man lär ju ändå undersöka saken ordentligt
Tack för ditt svar Stefan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.