Hej,

Vi har bett Telia flytta sin teleledning som går över vår tomt. Telia tänker gräva ner den i diket mellan vår tomt och vägen - detta område är markerat som "egenskapsgräns" på kartan.

Ev. vill Telia att vi skall stå för grävningen.

Vad får man göra i en "egenskapsgräns" - och vems ansvar är det att kolla upp detta?

Vill inte väcka björnen som sover på kommunen om det inte behövs (svaren där är ju ändå beroende av vem man råkar få tala med...).

Cheers!  ;D
 
"Egenskapsgräns används när man vill markera utformningen av allmänna platser, utnyttjandegrad, begränsning av markens bebyggande, markens
anordnande, placering, utformning, utförande samt störningsskydd. Som exempel kan nämnas att gränsen mellan naturmark och lekplats (båda allmän
platsmark) markeras med en egenskapsgräns."
Hjälper inte mycket va  :-/
Hittar inget på Lantmäteriets sida  :(
Har du någon "prickad" mark?
Du har ett DM...
 
Om jag förstått det rätt så går teleledningen över din tomt? När du köpte tomten/huset så hade du besiktningsrätt dvs. du godkände tomten i befintligt skick. Vill du nu ha den nergrävd är det tyvärr så att du själv får stå för det kalaset. 020-505000 (samhällsingången) är dem du har kontaktat misstänker jag.
 
Frågan var inte ang. vem som skall stå för kalaset att få telelednigen nedgrävd.
Problemet är snarare ansvarsfrågan eftersom jag inte vet vad som gäller för en sk. "egenskapsgräns".

Stolparna som teleledningen sitter på står båda utanför vår tomtgräns.
Jag vill ha bort luftledningen över tomten och kan väl i och med detta anses vara beställare. Telia flyttar gärna på ledningen och tänker gräva ner den i "egenskapsgränsen". Vi bekostar gärna grävningen om Telia inte står för detta.

MEN - om man inte får gräva i "egenskapsgränsen", vems är ansvaret?
Telia äger ju ledningen och kommer ju så att säga anbefalla oss var och hur vi ska gräva.

Är det inte så att nätplaneraren hos Telia bär ansvaret för att kontrollera alla omständigheter kring var de tänker förlägga sina kablar och jag kan släppa mitt huvudbry kring denna fråga och lita på att nätplaneraren gör vad han ska?

PS. Egenskapsgränsen ligger mellan vår tomt och vägen - alltså utanför vår tomt. Egenskapsgränsen ligger på stomfastighetsägarens mark - och han har givit sitt tillstånd till att kabeln grävs ner i diket mellan vår tomt och vägen... Så när Telia vill att vi ska gräva så gör vi det inte ens på vår mark och dessutom i en "egenskapsgräns".
 
Jag fick för mig att markeringen egenskapsgräns är till just för sådant som elledningar, avlopp osv. Med byggnadsförbud som föjld.
Kolla hos lantmäteriet, de bör veta bättre än kommunen ;)
 
Det vore ju toppen om egenskapsgränsen är till för just detta :D

Pratade med lantmäteriet för ett tag sedan och undrade allmänt vad en egenskapsgräns betyder. Fick alldrig något bra svar annat än att hon jag pratade med tyckte det var konstigt att det fanns en egenskapsgräns utsatt eftersom min tomt ligger utanför planlagt område.
-"Där sätter vi inga egenskapsgränser"...

Får försöka prata med dem igen - fast jag helst skulle undvika detta. Men man vill ju inte gräva någonstans där man kanske inte får - även om Telia sagt att där skall kabeln ligga...
 
Har du kollat länken i meddelandet jag skickade dig?
Bilden av tomterna med prickmark och vad den nu var mera ;)
 
Ja - hittatde den själv innan jag skapade denna tråd...
Vet inte om den säger så mkt annat än vad egenskapsgränsen är tänkt till i just detta fall.

Min tomt ligger på landet, med en egenskapsgräns mellan tomten och grusvägen framför.
Någon prickad mark finns inte.

Frågan är varför den finns framför vår tomt.
Och som sagt - t.o.m lantmäteriet, som gjort nybyggnadskartan, tyckte det var underligt *skratt*.

Men om det är så att egenskapsgränsen är ett reserverat område för t.ex. att dra ledningar i är ingen gladare än jag :D
Lyckas jag få reda på svaret så postar jag det här...
 
Ja gör det, för nu är jag nyfiken ;)
 
För de som är nyfikna...

Jag har inte fått reda på vad innebörden av en "egenskapsgräns" i just mitt fall betyder.

Men - postiva nyheter ;D - Telia flyttar teleledningen och beräknar att arbetet skall vara utfört senast 051031. Fick det på mail idag, man har lagt ut jobbet på en extern entrepenör.
Endast om jag vill ha flytten utförd tidigare kostar det mig något - i det fallet får jag bekosta schakten själv.

Nu är jag en glad DerniZ :D
 
:D ;D :D ;D
Men jag hoppas att du tar reda på varför egenskapsgränsen finns där ;)
 
Ska prata med byggnadskontoret i den kommun jag nu bor i... Får se vad dem säger - återkommer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.