A
Hej, vi håller på att renovera och har lagt elgolvvärme i delar av huset. Tyvärr uppmärksammade jag inte att det blev fler slingor i golvet , så nu ligger det 2st 1650W-slingor. Det skulle vara 2st 1350W, som skulle kopplas på en 13A-säkring. Det är ju inte hela världen att istället köra på en 16A-säkring, men jag har börjat oroa mig för vad huvudsäkringarna klarar. Vi har ett utespa, tvättstuga, vanligt kök och eluppvärmning, har idag 20A-huvudsäkringar.

Min fundering är om man ska lägga de två slingorna (som ligger parallellt i golvet) på varsin termostat och då klara mig på två 10A-säkringar, frågan är om jag kan bygla över givarkabeln från ena termostaten till den andra, eller om jag ska försöka få ner en givartråd till i golvet?
 
En termostat en givare
två termostater två givare
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A
Tänk, det finns aldrig några bra genvägar! :)
 

Bästa svaret

Det gå ju att använda termostaten för att styra ett eller två relän.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
A
Såna svar är precis det som gör att man älskar det här forumet! Det blir ju snyggare med en termostat och ändå bättre funktion!
 
tommib
Givet då att den inte har några hyss för sig som PWM-reglering eller liknande utan är en ren on/offstyrning.
 
Men behöver du verkligen golvgivare till båda termostaterna?
Det är ju en smaksak, men jag tycker termostaten ska styra efter rumstempen.
 
A
Golvvärmen är mest för att golvet inte ska vara kallt, annars värmer vi med luftvärmepump och då är det väl bättre med golvgivare?
 
Det är alltid bättre med golvgivare än rumstermostat då man har elgolvvärme, har man rumstermostater får man omväxlande heta och kalla golv.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.