Tjena!
Detta är egentligen supersimpelt och jag har egentligen elvana, dock svagström.
Vill mest försäkra mig om att de blir rätt!
Den övre brytaren är en enkel, den undre en dubbel på båda bilderna, schemat skiljer sig dock lite på den nuvarande och den nya som ska sättas i men jag antar att de bara är att koppla som den gamla trots att pilarna går upp och ner på gamla och bara ner på nya? Måste vara en annan skiss på schemat bara?
Vill mest försäkra mig om att göra rätt.
Tar ju inte hit en elis för att åtgärda detta :p
 
  • Enkel och dubbel ljusströmbrytare med öppet kabelanslutningsschema på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen el-låda med en enkel och en dubbel strömbrytare samt ledningsscheman synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser rätt ut
 
Som du kanske vet så har du två st trappomkopplare, där den övre är använd som ren brytare, den undre ingår i en trappkoppling.

Du skulle kunna köra med en dubbeltrapp istället, och ha en dosa med två knappar.

Jag ser också att dina nya är av Jula fabrikat anslut. Känn lite på kvaliteten innan du monterar dem. Min personliga uppfattning är att det är en väldigt stor skillnad på "känslan" mellan en märkesbrytare som Elko/Eljo (säljs också av Jula) och de här lågprisbrytarna.

Nu varierar kvaliteten mycket mellan olika årgångar av anslut, så just de här du har kan vara helt OK.
 
H hempularen skrev:
Som du kanske vet så har du två st trappomkopplare, där den övre är använd som ren brytare, den undre ingår i en trappkoppling.

Du skulle kunna köra med en dubbeltrapp istället, och ha en dosa med två knappar.

Jag ser också att dina nya är av Jula fabrikat anslut. Känn lite på kvaliteten innan du monterar dem. Min personliga uppfattning är att det är en väldigt stor skillnad på "känslan" mellan en märkesbrytare som Elko/Eljo (säljs också av Jula) och de här lågprisbrytarna.

Nu varierar kvaliteten mycket mellan olika årgångar av anslut, så just de här du har kan vara helt OK.
Stämmer att de är Julas, tycker de känns helt ok. De som är ikopplat nu fungerar inte som trapp utan en övre är en enkel brytare som tänder ett vitrinskåp, den undre har två knappar aka kron/dubbeltrapp men tänder taklampa på ena och fönster på andra.
 
Stora kedjor som ex. Jula sätter inte prylar på marknaden som inte uppfyller regelverk och godkännandekrav. Däremot är deras märke ofta av lågpristyp som ingen elektriker skulle använda i sitt dagliga arbete.
Funktion och säkerhet finns dock där på samma vis som med en Schneider- eller Elko-grej. Åldersbeständigheten kan dock vara sämre som resulterar i sprucken och gulnad plast efter x antal år.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som du kanske vet så har du två st trappomkopplare, där den övre är använd som ren brytare, den undre ingår i en trappkoppling.

Du skulle kunna köra med en dubbeltrapp istället, och ha en dosa med två knappar.
Stopp å belägg!
Den övre strömbrytaren i bägge bilder är trappströmbrytare ( [6/1] ), den nedre i bägge bilder är kronströmbrytare ( [5] ).

Bägge nya är identiska med befintliga.

@rudeez du kan byta ut bägge strömbrytarna till en 3*1-strömbrytare ( [1+1+1] ), tex
https://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-3x1-pol-Elko-RS/32-2297
 
Redigerat:
  • Gilla
rudeez och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, de nya brytarna är av samma funktion som de gamla. Så det är bara att välja samma kablar till L som på gamla.
Och sen välja pilutgångarna på samma vis på de nya, även om de fysiskt sitter på andra ställen.
Och tänds den övre brytaren i fel läge, så byter du plats till den andra pilutgången.
Men det borde vara den utgången på samma sida av brytaren som L-ingången.
 
Redigerat:
  • Gilla
rudeez
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Stopp å belägg!
Den övre strömbrytaren i bägge bilder är trappströmbrytare ( [6/1] ), den nedre i bägge bilder är kronströmbrytare ( [5] ).

Bägge nya är identiska med befintliga.

@rudeez du kan byta ut bägge strömbrytarna till en 3*1-strömbrytare ( [1+1+1] ), tex
[länk]
Ooops.. Tack för att du rättar mig. Jag tittade slarvigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.