Hej!

Jag har installerat flera strömbrytare tidigare utan några konstigheter. Nu har jag dock skaffat en strömbrytare från byggfabriken till mitt sovrum som jag inte riktigt begriper mig på. Bifogar två bilder. En på manualen (tyvärr på tyska) och en på själva brytaren. Det är en vanlig brytare utan konstigheter.

I väggen har jag en blå och vit kabel. Är det någon som vet hur jag ska koppla? Krävs det något mer avancerat så kallar jag självklart hit en elektriker men om det endast handlar om att fästa den vita och blåa kabeln i brytaren så gör jag det gärna själv. Behöver bara veta vart de ska gå. Finns 1, 2, P och "Blindklemme" på brytaren. Tacksam för svar!

Instruktionsmanual på tyska för installation av en strömbrytare med teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit och svart strömbrytare med synliga anslutningar märkta med siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fin strömställare.

Antar det suttit en i dosan innan?

I så fall lär det vara fas och tändtråd, den enklaste möjliga kopplingen för att styra en belysning. Kolla med din Phasen vilken som är fas och koppla denna på P (kopparfärgade), den andra på 1 eller 2, detta bör fungera tycker jag, är du osäker funkar det också att vända kopplingen.
 
Det stämmer. Det har suttit en dosa där innan så visst är det fas och tandtråd. Jag vet dock inte vilken som är vilken. Vill ju inte att den ska bryta nollan istället för fasen. Hmm...
 
Redigerat:
F Feffi skrev:
Det stämmer. Det har suttit en dosa där innan så visst är det fas och tandtråd. Jag vet dock inte vilken som är vilken. Vill ju inte att den ska bryta nollan istället för fasen. Hmm...
Nolla får vi verkligen inte hoppas går till dosan, den ska gå till lampan direkt om du inte har anledning att tro att det skulle gjorts annorlunda eller felaktigt hos dig?
 
S Slugge skrev:
Nolla får vi verkligen inte hoppas går till dosan, den ska gå till lampan direkt om du inte har anledning att tro att det skulle gjorts annorlunda eller felaktigt hos dig?
Förlåt, menade tändtråden. Är bara två kablar där. Har tittat lite närmare nu. Ser att det är en grön kabel som fortfarande sitter i dosan och så en vit kabel som dock lossnade nu när jag tog ur dosan. Hann inte se vart den satt. Den gröna kabelns placering kanske talar om ifall det är fas eller tändtråd? Se bild.

Elektrisk dosa med en grön kabel ansluten och en vit kabel som har lossnat, mot en väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Feffi skrev:
Förlåt, menade tändtråden. Är bara två kablar där. Har tittat lite närmare nu. Ser att det är en grön kabel som fortfarande sitter i dosan och så en vit kabel som dock lossnade nu när jag tog ur dosan. Hann inte se vart den satt. Den gröna kabelns placering kanske talar om ifall det är fas eller tändtråd?
Enligt bilden så är den gröna inkopplad som fas, men jag skulle inte satsa några pengar på att det stämmer. Är du orolig så kolla vilken färg kablarna har uppe vid lampan, annars kopplar du som det sitter nu, eller tvärt om. Funktionsmässigt har det ingen betydelse.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Enligt bilden så är den gröna inkopplad som fas, men jag skulle inte satsa några pengar på att det stämmer. Är du orolig så kolla vilken färg kablarna har uppe vid lampan, annars kopplar du som det sitter nu, eller tvärt om. Funktionsmässigt har det ingen betydelse.
Så egentligen spelar det absolut ingen roll hur man kopplar? Bara en sladd hamnar på P och den andra på 1 eller 2? Det finns liksom inga konsekvenser av att det kanske borde vara tvärtom?
 
I det här fallet där du har två trådar och bara två trådar, och som båda varit inkopplade tidigare på en brytare. Då spelar det ingen roll hur du kopplar dem, det kan inte blir farligt. Det går iofs. att koppla så det inte fungerar. Men som sagt inte farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.