Jag vet att det finns många trådar om färgtyp till fasad men skulle ändå vilja fråga om tips. Jag ska bestämma vilken typ av träpanel och färgtyp till nymonterad fasad. Så sågat eller hyvlat och sedan slamfärg, linoljefärg eller vattenbaserad "vanlig?" färg. Det verkar som vissa menar att slamfärg eller linoljefärg är det bästa eftersom andra färgtyper kapslar in trät och blir stor risk för fukt i trät i framtiden. Linoljefärg är kanske lite mer krävande målning och måste hitta en målare som kan och vill göra det med den typen. Det hade nog varit snyggt i och för sig. Slamfärg är kanske det alternativ som känns närmast just nu. Men tanken är att inte ha det falurött utan en ljusare färg, kanske ljus/mellangrått. Det finns ju grå slamfärger, men vet inte om de håller lika bra som rött. Många olika funderingar. Några erfarenheter och tips?
 
Om du inte har ett alltför högt hus är slamfärg nog den färgtyp som är bäst när man väger samman den skyddande förmågan med lättheten att förnya och priset. Tänk så många ladugårdar från 1800-talets början som fortfarande står upprätt. En del av slamfärgens egenskaper beror på vad pigmentet består av, därför är det svårt att säga något generellt. De olika röda har nog alltid varit lite smågiftiga pga någon kopparförening, vilket hjälpt till att skydda träet. Slamfärg kräver sågad panel.
Linoljefärg håller bra (även där är pigmentvalet viktigt), men är jobbigare att förnya. Själv målade jag en nypanelad fasad med linoljefärg 1978 och den satt fortfarande uppe när vi sålde huset 2005 (tvättade ren den 2 ggr). Linoljefärgen skyddar fasaden bra samtidigt som den är diffusionsöppen. Har man ett äldre hus med hyvlad panel utan luftspalt är det det bästa alternativet.
Akrylatfärg har nackdelen att den är diffusionstät. Panelen skall helst vara riktigt torr innan den målas. Panelens baksida skall vara luftad.
 
  • Gilla
Bubben85
  • Laddar…
Vad kul att få lite input! Ja slamfärg är ju det jag är inne på mest också.. dock så är det så att det är ett högt hus med 10 m till nock och fasad runt om på två hela våningar, plus att det är trångt så svårt att lösa med skylift osv. Så även om det hade varit "enkelt" att måla om med slamfärg då och då så blir det inte enkelt med de förutsättningarna jag har. Så det talar ju för att köra på något mer avancerat (t ex linoljefärg) alternativ nu när vi ändå är igång med målare och ställningar osv, och sen hoppas att det håller så länge som möjligt bara. Men jag vet inte.
 
Menar du att du målade bara 1978 och lät det vara omålat (förutom tvätt) ända till 2005 och det såg ok ut? Det hade ja varit drömmen att lösa det nu när vi ska montera panelen och sen låta det vara i 25 år...
 
Det låter som ett 2 1/2-plans hus. Det hade vi också plus en garagenedfart vid ena gaveln så det var 12 m till nock. Det målar man inte från stege. Gaveln krävde treplanksställning. Det är en viktig aspekt. Överhuvudtaget kräver linoljefärg och liknande färger ställning för ett bra jobb. När det gäller linoljefärg är pigmentvalet också viktigt och lite svåranalyserat. Det lönar sig att googla runt. Kolla även på norska erfarenheter, de kan detta med utsatta miljöer.

Ja, 1978-2005 utan ommålning, bara tvättning (från skylift). Och det tog flera år innan de nya ägarna målade. Men färgerna var bättre (=giftigare) förr. Det kan ha inverkat.
 
Ytterligare en aspekt: Den nya panelen var norrländsk gran. Extremt tätvuxen med små rörelser. Hade nog stor betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.