I höstas planterade vi 90m avenbokshäck vid vårt nybyggda hus. Upptäckte precis att haren varit framme och ätit upp alla plantor. Då avenboken stannar i växten när den kapas så känns det rätt kört med vår häck alla sidoskott verkar också ha gått åt. Vi planterade 50-80cm plantor men de är kapade till 10-30cm.

Vill gärna ha avenbok. Men känns osäkert o plantera igen då samma sak kanske händer även nästa vinter.

Har kikat på nät, men undrar hur ser ut i vår villaträdgård...

Någon som har förslag på vad vi ska göra?
 
S
Haren klippte mina hallon 3 cm ovanför snön när dom var små ,, satta ett 40 cm högt nät runt
nu är dom stora och inte späda längre , smakar inte gott
Du får nog ha något omkring dom tills dom växt på sig och blivit träiga
 
Jo jag misstänker det... det är bara det att det handlar om 90m. Någon som har förslag hur man gör detta på snyggaste och billigaste sätt?
 
S
Jag vet inte hur bred den blir , eller hur snabb den är att växa , växer r den ut lite på bredden så kan du ha ett grovmaskigt nät strax utanför plantan och låta det sitta kvar i framtiden
Kanske det växer över och in i nätet , det gäller att få plantan att bli grov ,
Mina tujor gillade dom inte iaf
 
S
Edit , hur är det kommer det några rotskott , brukar vara så då växer dom upp till ny höjd , och då behöver du inte nya plantor
 
Om jag lyckas få igång häcken igen så kommer det säkert att ta 5-7 år att få upp den till 150cm och få den att bli lite tätare. Tanken är att hålla den ganska smal så att låta staketet växa in är nog inte det bästa tyvärr. Har sett att det finns svart plaststaket mot rådjur, kanske en idé kan va att sätta upp detta under vintern o ta ner det under övrig tid?
 
Jag ska hålla koll på plantan nu i vår för o se om det kommer nya skott, om inte så är ju det enda o sätta ny häck. Men så tråkigt att ha förlorat upp mot 50cm höjd på de redan
 
Så fort plantornas rotsystem har etablerat sig på plats behöver inte 50 cm betyda så mycket - det är inte mer än en årstillväxt. Är plantorna bundna med pinnar/käppar? Bind i så fall om dem med vårens tillväxtskott. Har hararna däremot kalasat på rötterna är det aturligtvis kört.

Inför nästa vinter får du sätta nät på bägge sidor av häcken. Nätet kan du ta bort under sommarhalvåret. Tänk också på att skydda andra framtida växter du sätter ner i din nya trädgård eftersom det finns hungriga harar hos dig.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
S
Lider med dig , men det med ett nät på vintern är lite jobbigt men vad gör man , mina tuja är ca 2,5 meter och är 4 år nu , men från start var dom 1,2 meter , villa inte starta med korta bitar .
Du kan lösa lite här om din häck

https://www.flashback.org/t1170530
 
  • Gilla
Zila
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Så fort plantornas rotsystem har etablerat sig på plats behöver inte 50 cm betyda så mycket - det är inte mer än en årstillväxt. Är plantorna bundna med pinnar/käppar? Bind i så fall om dem med vårens tillväxtskott. Har hararna däremot kalasat på rötterna är det aturligtvis kört.

Inför nästa vinter får du sätta nät på bägge sidor av häcken. Nätet kan du ta bort under sommarhalvåret. Tänk också på att skydda andra framtida växter du sätter ner i din nya trädgård eftersom det finns hungriga harar hos dig.
De var bundna med bambu men nu står pinnarna själva... hoppas det kommer fler skott i vår som kan bindas upp igen. Vad jag kan se nu så har de inte rört rötterna tack o lov! Inser verkar helt klart som framtida växter bör skyddas också
 
  • Gilla
Zebbr
  • Laddar…
Z Zila skrev:
…Upptäckte precis att haren varit framme och ätit upp alla plantor.

Någon som har förslag på vad vi ska göra?
Ge igen med samma mynt — Ät up haren!
 
  • Gilla
jocek och 10 till
  • Laddar…
Z Zila skrev:
I höstas planterade vi 90m avenbokshäck vid vårt nybyggda hus. Upptäckte precis att haren varit framme och ätit upp alla plantor. Då avenboken stannar i växten när den kapas så känns det rätt kört med vår häck alla sidoskott verkar också ha gått åt. Vi planterade 50-80cm plantor men de är kapade till 10-30cm.

Vill gärna ha avenbok. Men känns osäkert o plantera igen då samma sak kanske händer även nästa vinter.

Har kikat på nät, men undrar hur ser ut i vår villaträdgård...

Någon som har förslag på vad vi ska göra?
Hej,
Inte säkert att det är kört. Om den inte är helt uppäten, lite stam kvar, och frisk i övrigt kommer den att bilda nya knoppar och skjuta skott, bilda en ny topp. Du kan behöva beskära den på våren, så att du får rena snittytor istället för gnagda sår och senare för att den ska få en genomgående stam. Om det är för stora gnagsår kan det vara kört. Har annars sett gamla bokhäckar som numera är 20+ meter höga träd. De vill överleva och de vill bli träd om vi inte klipper och håller dom som häck. Häck av Bok och Avenbok har samma skötselbeskrivning även om Avenbok är ett mindre träd.
 
Jag tycker för egen del att det låter illa. Avenbok skall toppbeskäras vid fullhöjd, precis som thuja. Vi fick vår kapad av grannen på ca120vm, när vi ville ha 200. Jag spaljerade då upp det starkaste sidoskottet till ny topp. Har gått bra, men det blir en svag punkt på trädet. Förlorade en säsong drygt. Om dina plantor är nedätna till 30cm och utan sidoskott så blir det lite tuffare. Men det går säkert att använda de skott som kommer att komma. Det kommer att bli mycket jobb. Kan du ta det på försäkringen? 90m borde bara det vara värt ca 6000:- + plantering.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hej

Har varit med om samma problem! Dock var det både kaniner och harar som gick loss på plantorna. Det var bara att gräva upp och byta de mest åtgångna! Ska du ha en högre häck så är det bara att byta till ny långa plantor! Det är mycket jobb att få dom skadade att växa rakt och det tar tid innan de börjar skjuta på igen, men det går! Vi hade tur att kaninpesten gick så alla kaninerna försvann. Haren han är där fortfarande men rör dom inte längre! Vi provade burfällor som man har för att fånga katter och tog ett gäng kaniner för omlokalisering! Haren gick dock inte in men prova. Laddade med skivade morötter och hö.

https://www.toxashop.se/burfallor/

//Calle
 
Hej,
Du, det är ingen fara. Jag bor i ett område byggt 2009 där 20 hus har avenbokshäck. Första vintern tog hararna nästan allas häckar. Själv köpte jag 125m utav det billigaste och sämsta nätet som gick att hitta som var typ 60cm högt och satte runt hela tomten på utsidan. Det behöver inte vara så seriöst då det plockas bort så fort det finns något annat grönt i naturen. Visst hoppar en hare över 60cm om han vill men det blev enklare att äta av grannens så det gjorde de. Tror jag hade det uppe i två vintrar sen är inte plantorna så goda längre. Det är ju inte så att hararna äter upp alla bokplantor som finns i skogen utan det verkar vara något extra gott när de kommer ifrån plantskolan. Men det jag ville komma till är att alla de grannarna som hade avbetade avenboksplantor har häckar som ser precis likadana ut som min idag. De växer sjukt fort och det är bara första 3-4 åren du önskar att de växte fortare sen kommer du förbanna det alla andra år och det där med mittskott och att kapa toppen sen är det kört är en massa snack för oss förstagångsköpare. När löven är på är det ingen människa som vet om det finns en eller 3 stammar där innanför.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.