Var skall man köpa innerdörrar om man vill ha dörrar i äkta gammal stil utan att bli ruinerad? Det mest riktiga vore väl att renovera äkta gamla dörrar, men att få tag i 8 st likadana som är rätt hängda verkar omöjligt. Dessutom skulle renoveringen ta alldeles för lång tid.
 
Det man kan göra om man vill få tag på gamla dörrar billigt är att ringa runt till rivningsföretag och se om de kan ha en uppsättning på lut. Många gånger kan man få dörrarna för en spottstyver om du åker ut och hämtar dem på plats själv, de brukar bara bli glada för att slippa transportera bort dem.

Men visst blir det en del pyssel med att få dem fina igen om de är i bedrövligt skick fast å andra sidan så är de mer gedigna än de billiga nya dörrarna du hittar idag och kommer att hålla länge, länge än om du tar hand om dem lite.
 
Har en kollega som låtit tillverka nya dörrar i gammal stil, tror det kostade 2-3tkr per dörr.

Han fick dem tillverkade med spegel i MDF och "ramen" i trä, på så sätt elimineras krympning/svällning av spegeln och färgen spricker inte emellan spegel och ramen.

Kan vara värt att tänka på om man inte vill måla om dem regelbundet.
 
Byggmax är troligtvis billigast på spegeldörrar i furu.
Vet dock inte hur kvalitén är på dom.
299:- för obehandlad karm och 549:- för dörr 90x210
 
akby skrev:
Byggmax är troligtvis billigast på spegeldörrar i furu.
Vet dock inte hur kvalitén är på dom.
299:- för obehandlad karm och 549:- för dörr 90x210
En ny dörr är ju knappast i gammal stil.
Den har ju helt fel proportioner. Enda alternativet är nog att ringa dom lokala snickarna o få ett ungefärligt pris.
 
En definitionsfråga. Ungefär som att byta kök, och välja ett Ikeakök i gammaldags stil, med frästa dörrar a la pärlspånt. Ska man ha ett riktigt gammaldags får man bygga på plats, men vem orkar och har tid med det idag ?
 
Vi har använt dörrar från SweDoor (Bodil). Har sedan målat dessa fyra svängar med linoljefärg. Inte gammalt med mycket mer levande än färdigmålade. Tyngden i dörrarna går ju inte att jämföra med gamla dörrar - tyvärr!

Skulle inte våga köpa annat än kända märken när det gäller dörrar. Men Byggmax kanske har bra märke?

Om man ska måla med linolje färg så rekomenderar jag inte att man gör speglarna i MDF. Det gjorde vi på våra ytterdörrar. Svårt att få det snyggt där man fräst i MDF:en. Linoljan är ju så tunn så allt syns igenom. Och på innerdörrar kan jag inte se någon anledning heller pga väder och vind, det är ju ganska stabila förhållanden inne jämfört med ute....

Lycka till /Thrax
 
Är det någon som känner till de dörrar som RM, Allmogesnickerier eller Kerstinbo snickeri gör? Prismässigt och utseende? Vill helst ha dörrar som är rätt, d.v.s. sådana som har rätt proportioner på speglarna (mindre spegel nertill än upptill). Dörrarna skall täckmålas, så på det sättet skulle MDF funka...även om det materialet nu inte är helt tidsenligt ;)
 
Alsti18 skrev:
Är det någon som känner till de dörrar som RM, Allmogesnickerier eller Kerstinbo snickeri gör? Prismässigt och utseende? Vill helst ha dörrar som är rätt, d.v.s. sådana som har rätt proportioner på speglarna (mindre spegel nertill än upptill). Dörrarna skall täckmålas, så på det sättet skulle MDF funka...även om det materialet nu inte är helt tidsenligt  ;)
Jag har en ytterdörr från Kerstinbo. Den är oerhört vacker och gedigen (men med MDF speglar) men om det är rätt proportioner att ha minsta spegeln nedtill (själv har jag köpt begagnade innerdörrar på Byggigen och en har helt symetriska speglar medans de andra har större nedtill och de är från 30-talet) så är den nog feldimensionerad för den har ett glas upptill samt två lika stora speglar nertill. Att tänka på om man ska handla med Kerstinbo är dock att de enligt ryktet har problem med ekonomin. De kräver förskottsbetalning så var försiktig!
 
Byggfabriken i Malmö tillverkar spegeldörrar nya men ser ut som gamla...jättefina.
Kanske inte jättebilliga men inte jättedyra heller....om man nu ska jämför med hur lång tid det tar att renovera + att man ska räkna in kostnaden av själva dörren i befintligt skick + grundfärg, oljefärg, penslar, sandpapper....det är juh inte jättebilligt med färg.
Jag hade definitivt handlat hos dom om jag ville ha gamla fina spegeldörrar. Kan även få tillverkade efter specialmått.
Kolla deras hemsida http://www.byggfabriken.se/

Katalog finns att ladda ner....:)

//Vickan
 
thrax skrev:
Vi har använt dörrar från SweDoor (Bodil). Har sedan målat dessa fyra svängar med linoljefärg. Inte gammalt med mycket mer levande än färdigmålade. Tyngden i dörrarna går ju inte att jämföra med gamla dörrar - tyvärr!

Skulle inte våga köpa annat än kända märken när det gäller dörrar. Men Byggmax kanske har bra märke?

Om man ska måla med linolje färg så rekomenderar jag inte att man gör speglarna i MDF. Det gjorde vi på våra ytterdörrar. Svårt att få det snyggt där man fräst i MDF:en. Linoljan är ju så tunn så allt syns igenom. Och på innerdörrar kan jag inte se någon anledning heller pga väder och vind, det är ju ganska stabila förhållanden inne jämfört med ute....

Lycka till /Thrax
Jag köpte Cecilia dörrar från SweDoor som jag är jättenöjd med. Mina var klarlackerad furu, och de gav ett enormt lyft för hemtrevnaden. Vill man ha en gammal touch kan man ju kanske skaffa gamla handtag.

(Cecilia har mindre speglar nertill, som ett uppochnervänt kors, det tycker jag är snyggast.)

Det gick på cirka 2000 kronor per dörr inklusive reglar.
 
Huruvida speglarna ska vara större eller mindre och antalet på dem bestäms väl närmast av vilken tid huset är från. Det har ju funnits olika indelningar och modeller under alla olika stilepoker och det viktigaste för att det ska bli rätt är ju att de stämmer med huset. I Gysinges katalog finns olika modeller och de årtal under vilka dessa använts. Detta finns oxå mer ingående beskrivet i Invändig renovering från Byggförlaget.

 
Hej!

Prova med svenarums byggnadssnickerier 0393-20050 prata med jonny. De gjorde våra fönster samt ytterdörrar. De är i fantastisk kvalitet och priset är mycket bra. Tror att du blir förvånad om du kollar där. Du lär inte bli besviken. De lerverar även till drottningholm
 
Följdfråga: Hade man lås och låsbrickor på dörrar förr? Jag vet att man främst hade piglås men det vägrar sambon ha så ::)... Kan inte påminna mig att jag sett gamla dörrar med låsbrickor.
 
Alsti18: "Följdfråga: Hade man lås och låsbrickor på dörrar förr?"

Svar: Beror på vad du menar med "förr". Beslagen varierar kraftigt från tid till annan. Innan industrialismen fanns inget annat att tillgå än de beslag man smidde lokalt, själv eller mha lokal smed. Att rekonstruera sådant är en uppgift för arkeologer. Hand- och hemmagjorda grejor avskaffades först i högreståndsmiljöerna.

Mitt tips är att tillåta sig viss blandning av epoker. Alla hus bär "årsringar" och spår av sina invånare genom historien. Även om ett hus har grund och stomme från 1700-talet känns det helt okej med spegeldörrar och beslag från 1890-talet. Sådana hade handtag och låsbrickor. Och sådana i 1890-talsstil kan man faktiskt köpa nya serietillverkade. Hyfsat billigt och ändå trovärdigt.

Om man slaviskt ska rekonstruera ett 1700-talshus till ursprungligt datum tvingas man riva ut för sent tillkomna men fullt autentiska detaljer från Napoleontiden, Karljohantiden, Jugendperioden och några epoker till. Lite synd tycker jag. Dessutom blir det väldigt krystat och fel med bubbelbad i karolinsk stil...

;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.