Hej! Om några veckor flyttar vi till vårt hus ( ska bli såååå spännande). :)
Vi kommer att inreda i rätt mycket vitt och ljusa (svala) färger; vi har då flera möbler idag som är vita. Vi tänker förstås byta vissa handtag och knoppar så att de blir lite "antik"-looking men hur ska vi måla dem? Är det någon som har några ideer?
Tacksam för svar
Tuva
 
Nordsjö Effect Som Patina kanske???
 
Måla en gång till med en vit, lite mattare färg i den vita ton du själv gillar (kritvitt-gråvitt-grädde)
Beroende på vilken funktion möbeln ska ha dvs. om du behöver kunna torka av den i ett kök e.dyl så får du ju välja färgtyp efter det, men ska den stå utan att utsättas för fett eller vatten tex. ett avlastningsbord i ett v-rum/sovrum så tycker jag personligen om V-slip som eg. är en matt, helvit grundfärg som dessutom kan spädas med vatten till lagom genomskinlighet/tjocklek, den är lätt att måla med och lätt att bättra på med.
Ta sen fram det fina sandpappret och stålullen och "spova" fram ett lagom nött och patinerat utseende.
Hur fördelningen mellan sandpapper och stålull ska vara bestämmer du själv beroende på hur "nött" utseende du eftersträvar.


MVH och Lycka till//Christina
 
Godis skrev:
Lärde mig detta en gång på kurs hos Jocasta Innes i London. Måla med vattenbaserad färg, torka. Dra "bredsidan" på ett stearinljus hårt över ytan, lite extra där man vill ha det mer slitet. Måla ett lager färg med annan kulör. Torka. Sedan är det bara att dra stålull över ytan (översta lagret lossnar där stearinet fastnat). Efteråt kan man behandla ytan med skovax - naturell eller färgat för olika sorters antik look. Kul och lätt.
Jättebra tips med ljuset :)
Har du någon favoritfärg att måla med, jag är oftast ute efter en vit "matt yta med lite lyster"??, skulle vara kul och utbyta lite tips med andra som är intresserade av sånt här "pyssel" ;)

En liten undran bara, jag har lärt mig att "en gång vaxat- alltid vaxat" mao. att det går ej att måla en vaxad yta på nytt, MEN jag har funderat mycket på detta, har du någon erfarenhet av huruvida man kan ta väck vaxet med något, så effektivt att det går att måla om igen??

MVH/Christina.
 
Godis skrev:
Är tyvärr nog alldeles för rostig att utbyta tips med. Är intresserad men det var ungefär för tio år sedan jag var pysslig - tre barn kom emellan ;)
Har själv fått två de senaste sex åren så jag kan förstå din känsla, men nu har jag återupptäckt att det är rätt själsbefriande att "gå ut i garaget" och gömma sig (menade "pyssla" ;)) emellanåt ;)

MVH/Christina.
 
Jag har ett vitlaserat vitrinskåp i gammeldagsstil till salu. Du kanske vill köpa det? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.