Jag har ett frysskåp Husvarna/Electrolux QT3549FX med ismaskin som larmar minst en gång per dygn pga instabil temperatur då det blir -11 grader eller högre. Det varierar mellan -20 grader till - 9 grader och vi har därför haft två besök av Electrolux serviceman som har lämnat olika besked. Den första drog slutsatsen att kompressorn var trasig och bör bytas vilket landar på c:a SEK 5 500. Den andra som besökte oss kom istället fram till att oljan har koksat och att detta orsakar dessa temperaturvariationer. Han kunde även tillägga att ett byte av kompressor bara är en temporär lösning då det koks som finns i systemet kommer att förstöra även en ny kompressor inom ett par månader. Vi bör istället köpa ett nytt frysskåp.

Jag undrar därför om någon annan har råkat ut för detta? Om så är fallet - kan systemet "spolas ur" för att bi av med kokset?

Tacksam för råd och andra erfarenheter.
 
A
koks???
vad grundar denne sak detta på?
Är kompressorn glödhet dvs den verkligen glöder?
den har interna skydd som stänger av innan temperaturen blir för hög.
men visst kan kompressorn bli dålig vilket visar sig på att den ej bygger tryck.
fast då brukar dessa modeller inte gå ner i kyla alls.
teoretiskt kan kompressorn ge tryck kall men det blir sämre ju varmare den blir.
en koksad kompressor ligger kokset på ventilerna så de ej tätar.
ut från kompressorn sitter torkaren, den släpper inte igenom koks till resten av systemet, dvs i båda fallen går det att byta kompressor, däremot kan det ligga kvar dålig olja som varit överhettad och tappat sina egenskaper.
kompressorn mäter man enklast och luktar på oljan
 
Tack Electroluxaren,
Vi vet inte om kompressorn är glödhet eller har varit det ibland. Kan det vara så att temperatur givaren är trasig och att temperaturen i skåpet inte varierar som displayen indikerar? Bör vi testa med en separat termometer inne i skåpet för att jämföra?

Givet att det inte är ett givarfel så låter det på dig som det är värt ett försök att byta kompressor i alla fall då du indikerar att problemet ändå bör sitta där. Du skriver även att en eventuell förekomst av koks runt om i systemet är osannolikt då detta bör ha fångats i torkaren och inte cirkulerar runt i systemet tvärtemot vad serviceman två hävdade. I det fall vi byter kompressor är det lämpligt att byta olja till en ny i alla fall och i så fall är detta enkelt att göra genom att tömma systemet på olja först?

Tackar på förhand för din insikt!
 
A
givar fel är inte förekommande på dessa.
jag har för mig att det är en syntetisk olja så koks är uteslutet
oljan ligger i kompressorn och följer med bytet, en liten del åker runt i systemet men är inte ekonomiskt försvarbart att tvätta bort.
men utan att mäta temp o tryck gissar man bara.
det är heller inte så vanligt med kompressor haverier på dessa.
däremot köldmedelsläckor, fläkt, avfrostningselement och kretskortsfel är överrepresenterade.
 
Tack - innan detta är gjort - finns det något sätt det går att stänga av larmet (utan att trycka på larmavstängningsknappen som vi redan gör) mer permanent för att slippa lyssna på detta ljud?
Nu skall jag mäta temperatur inne i skåpet och jämföra med displayen vid ett antal olika temperaturer. Att kolla om köldmedel har läckt ut vet jag inte hur jag kan göra men går detta att fylla på? Fläkten tror jag att båda servicekillarna kollade genom att hålla upp en magnet för att simulera att dörren stängs och då lyssna om fläkten går vilket den gjorde. Avfrostningselementet vet jag inte heller men frysskåpet har ingen isbildning så jag misstänker att det inte att detta är trasigt. Kretskortet kan ju vara trasigt och kanske bäst att i första hand byta detta då det sannolikt är billigare än kompressorn. Vi har inget kretsschema eller möjlighet att mäta på det. Men skulle du hålla med om att det är kretskortet som kan vara en lämplig första åtgärd?
 
A
Larmknappen gäller om du i te vill förstöra summern på kretskortet.
Displayen visar bara rätt vid ett enda tillfälle, det är när man spänningssätter skåpet.
Om det är läcka måste man åtgärda den först.
Kretskort är billigare men det går inte att mäta på.
Man får mäta på kompressorn och se om den får spänning när den skall.
Gillar inte metoden att byta grejjer tills det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.