Byggde ett Willab Midi växthus för 1 1/2 år sedan. Modell som byggs mot vägg. För några dagar sedan upptäckte jag att en sidoruta (165x20) och ett trekantigt sidofönster spruckit av kylan. Söndersmulade i en miljon bitar. Hursomhelst, Willab som sålt växthuset hävdar att det inte finns någon garanti att deras säkerhetsglas ska hålla mot väderskiftningar. Är detta verkligen ok av leverantören? Innan jag tar striden med dem så vill jag höra vad ni har för erfarenheter av detta.
 
  • Växthus med Willab Midi modell monterat mot en vägg, visar sprucken ruta och trekantigt fönster efter kall väderskiftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus mot husvägg med spruckna rutor, täckt av snö, vid grått trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du att det är pga kylan? Spricker glas sådär för att det blir kallt verkligen? Eller har det utsatts för häftiga temperaturändringar?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Hur vet du att det är pga kylan? Spricker glas sådär för att det blir kallt verkligen? Eller har det utsatts för häftiga temperaturändringar?
Utesluter andra orsaker. Ingen människa har varit i kontakt med huset, och stora glaset sitter i en vinkel som omöjliggör en större fågel i 200 km/h. Är i norra Skåne, och visst har temperaturen skiftat sista veckorna, dock inte kallare än max minus 10 nattetid. Andra teorier är välkomna, men frågeställningen gällde i första hand vad man kan förvänta sig från en leverantör som nekar garanti.
 
Om växthuset samtidigt står på marken och hänger i husfasaden kan det lätt uppstå skjuvspänningar som kan spräcka vilka glas som helst. Är diagonalstaget rätt anbringat? Helst skall växthuset kunna röra sig i förhållande till fasaden.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det kan såklart vara en förklaring. Frågan är hur jag ska hantera infästningen i huset? Växthuset vilar direkt på stenplattor.
 
Vad är det för mått på glasen du saknar? Jag fick en massa glas med fel mått med till mitt mural. Bland annat något avlångt och något trekantigt. Samlar damm längst in i förrådet. Du kan få dom om de passar. Passar ändå inte mitt växthus.

I övrigt håller jag med Justus om trolig orsak.

Jag vill minnas att det fanns någon smart funktion på Mural för att hantera att husväggen och grunden för växthuset svårligen är så perfekt vinkelräta att glasen inte riskerar att komma i spänn i ramarna. Jag fick lossa lite på mitt växthus och finjustera hela stommen en smula för att jag tyckte att glasen var för nära att hamna i spänn redan vid monteringen. Hade inte fullt ut förstått hur justeringen fungerade första gången. Vet inte om det finns någon sådan funktion på Midi.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Marken rör sig garanterat i förhållande till huset. Antingen bygger du någon sorts konsoler som har stöd i husgrunden eller så gör du vinkelbeslag som håller växthuset mot fasaden men ändå tillåter rörelse i höjdled. Modellen förutsätter nog att marken är superfast, helst med berg under.
 
Hej,

Om glaset granulerats, gått sönder i små bitar är det härdat glas. Det tål en temperaturväxling på ca 250-300 grader. Ett vanligt glas eller ett laminerat glas tål endast ca 40 graders temperaturväxling men spricker i stora sjok/flak.

Dock är härdat glas känsligt på kanten av glaset, om ramen i metall/trä går mot glaskanten utan mellanliggande Epdm list eller annat mjukt material så krävs inte mycket för att glaset går sönder och granuleras.

Teoretisk innehåller glas inneslutningar av nickelsulfid som kan fasomvandla och glaset spontangranuleras. Risken att detta ligger bakom är dock mikroskopisk eftersom det är en på miljonen..

Vad gäller garanti på att glas blir det svårt att bevisa eventuella tillverkningsfel eftersom glaset granulerats och det inte går att fastställa varför utifrån granulatet.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tack för bra tips! Ska se om jag hittar en rät och bra skiva att kontrollera vägg/golv vinkeln. Är det inte exakt 90 grader så får jag försöka justera på något sätt innan jag sätter nya glas (redan beställda, men tack ändå @PNO).
 
Hemmakatten
Ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Vi fick nyligen en spricka i vårt (dyra) glas. Vår försäkring täckte allt och det enda vi betalade var självrisken.
 
Försäkringsbolag för 0.33kvm glas? Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hemmakatten
Det var ju en udda form, triangel, samt härdat. Är väl inte helt gratis.
 
Din lokala glasmästare lär inte betala allt för många kronor för den. Sen ser de kanske möjligheten att ta bra betalt för att den inte är rektangulär.
 
Härdat glas (4mm) ca 800-1400:-/m2 + tillägg för sned sida + tillägg för etablering, mätning och leverans = kan vara värt att blanda in f-bolag om man har självrisk på 1500:- , glas har inget åldersavdrag!

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.