Kommer inom kort att byta klinkers i vår entré (ca 2 m2). Införskaffade häromdagen en huggmejsel för att gå loss på befintligt underlag men hejdade mig då jag inte tänkt på att golvvärmeslingorna (vattenburen) kan ligga i fixen. Överlåter därför hela jobbet till en plattsättare, men min fråga är egentligen om det överhuvudtaget går att knacka bort plattorna om nu det visar sig att slingorna är "ingjutna" i fixen? Vill helst inte lägga det nya ovanpå befintlig klinkers eftersom det blir problem med nivåer (t ex avstånd till tröskel vid ytterdörr, skåpsdörrar etc.).
 
Är det elslingor kan de ligga i fixen, men knappast vattenburna slingor. Vilket har du?

/Fredrik
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
I detta fallet är det vatten i slingorna.
 
Det går bra att ta bort de oavsett vad som finns under. Det finns olika metoder.
Om ytan inte är jätte stor då skulle jag justera en kakel borr så att den är lika tlång som klinkers tjocklek, en halv cm.
Då borrar du nogra hål i platorna, ju fler ännu bätte sen tar du en mejsel och tar isär bitarna. Man måste vara försiktigt att inte borra för lång. Det funkar prima.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Lars48, visst kan man ta bort dem oavsett vad som finns under, men en tunn elslinga i fixet riskerar att bli förstörd. Det finns nog olika typer av elslingor och jag har i ett tidigare hus använt en tunn sak som skulle läggas i fixet och inte skulle bygga något alls.

Eftersom det är vattenslingor får vi hoppas att de är ingjutna i golvet eller flytspacklet. Då bör du kunna skrapa bort plattor och gammalt fix med rätt verktyg. Jag har använt en sorts skrapa liknande denna:

https://byggkatalogen.byggtjanst.se/nyheter/kakelborttagare-ersatter-hammare-och-mejsel/965

Är fixet inte alltför hårt fäst vid betongen får du en ren yta. Ofta blir det en del fix kvar, men bara fläckvis och det kan du ta med en huggmejsel eller liknande.

/Fredrik
 
  • Gilla
offlarjon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.