Hej på er!
Jag är i färd med att börja renovera mitt sommarställe från sent 30-, tidigt 40tal.. Köpte det för ca 3 år sedan med 5500m2 mark till. Luktade lite i utnyggnaden då, men tänkte de skulle försvinna. Det gjorde inte detta och efter lite efterforskningar, nerrivna innervägger och annat såg man problemet, fukt.
Det kanske skall tilläggas att huset inte varit använt på ca 40år utan stått vind för våg utan värme eller nämnvärt underhåll. Rev utbyggnaden enl konstens alla regler. Efter det ordnade originaldelen av huset upp sig rätt ok, lukten avtog, fukten blev acceptabel osv. Dock inte bo-bart kände jag. Men jag har klarat mig med min stora husvagn som jag ställde upp istället.

Men känner nu att det är dags att fixa till huset(lite trött på husvagnens lilla yta ändå). Avsaknad av myskamin och ordentligt med yta att vara en regnig dag.
Utbyggnads-delen har jag hyfsad koll på hur den skall återuppbyggas. Några frågor kanske, men dom kommer sen.Originaldelen har lite sämre koll på.

Det jag vet och sett på originaldelen är att den ligger på en gjuten yta, troligen kross-sten ilagd för fylle, ca 50cm hög, 4-5m x 6-7m, direkt lagd på schacktad mark. "Plattan" ser inte ut att ha några direkta fuktskador på de ytor som är exponerade direkt. Problemet är på baksidan av huset är att marken ligger i liv och lite till med botten på huset och nedre delen av fasaden. Där kommerjag behöva schakta bort en hel del mark för att få till de. Så långt är jag med. Inget organiskt i direktkontakt med tross och fasad? Eller?

Min misstanke är att trossen är skadad av fukt och att marken legat på i många år. Därför tänkte jag nog byta den. Men då tänkte jag passa på att höja takhöjden lite, så slipper jag stå krokig inne (är 196 lång).
Vad ska man ha för virke, dimension, tryckt/vanligt osv??

Tänkte slippa riva stommen. Ska göra några testskär i ytterfasaden och fukt-mäta reglar och annat innan jag påbörjar nått.

Kanske slutar i att man får riva allt o börja på nytt fram scratch.

Tacksam för ideér och input. kommer göra det mesta av arbetet själv med något begränsad budget.

//Johan
 
Kan du beskriva husets konstruktion lite noggrannare. Finns där ett träbjälklag lagt direkt på betongen? Hur är ytterväggarna uppbyggda, både med avseende på bärning och i genomskärning?
 
Har inte rivit upp golvet ännu. Väntar på lite varmare väder och att snön ska försvinna på utsidan så jag kan ta bort en bit fasad.

Den rivna utbyggnads-delen var gediget bygg i stommen, med 45x90 i regelverk på väggar och dimensionen större i takstolar. Hade de inte varit småruttet och känts lite sisådär med stommen hade det fått stå kvar. Men bättre säker än tillplattad när man vaknar en morgon :)

Idag är det liggande panel på ytterfasad, smått bågformad på ena sidan och plan andra sida.
Dålig på de tekniska termerna på virket.
Tänkte ge mig upp till stället någon dag o fota hur de ser ut samt mäta lite. Lasermätare införskaffad. :)

//J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.