Hej !
Vad är skillnaden mellan avtalsservitut och lantmäteriservitut (även kallat officialservitut) rent juridiskt ???

Vi har haft ett avtalsservitut (last) där grannen har haft tillgång till vattenbrunn som varit inskrivet i vår fastighet.
Det skulle gälla i 49 år och skrevs in 1978.

Nu vid kontroll är servitutet borta och Inskrivningsmyndigheten säger att servitutet förföll redan 1982 då vår fastighet bytte ägare ?

Kan det vara skillnaden i servituten ?
Att avtalsservitutbara gäller befintliga ägare medans lantmäteriservitut följer fastigheten ?


Undrar.......
 
Inte för att jag vet den officiella skillnaden - men vi har officialservitut på vår brygga.
Som jag fick det förklarat för mig var det graden av krånglighet att uipphäva det - ett
officialservitut behöver mycket mera för att kunna tas bort, det har skrivits in i lag runt
ett område exempelvis (i vårt fall vid bildandet av naturreservatet vi bor i :) )

Google ger:
http://www.sbk.stockholm.se/SBK Modellering 6.0/Concept/20a75fa5-922b-4281-b7e4-5bed6a26f040.htm
"Officialservitut
Definition
servitut som tillkommit genom beslut av myndighet eller domstol"

och
http://www.sbk.stockholm.se/SBK Modellering 6.0/Concept/20a75fa5-922b-4281-b7e4-5bed6a26f040.htm
"Avtalservitut
Definition
servitut som tillkommit genom skriftligt avtal mellan den härskande och den tjänande fastighetens ägare och som antecknats i fastighetsregistret"

Bra sidor förresten.

Mvh
/Angelven
 
Uppsala kommun förklarar också bra:
http://www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage____13206.aspx
"Officialservitut är en annan typ av servitut. Sådana servitut är orubbliga på ett helt annat sätt än avtalsservituten. De kan varken bildas eller upphöra genom överenskommelser mellan enskilda. De gäller mot en ny ägare till den tjänande fastigheten utan att vara inskriven hos tingsrätten."

Mvh
/Angelven
 
Rent juridiskt är det mycket som skiljer ett s. k. avtalsservitut från ett s. k. officialservitut.

Det som borde vara intressant här är istället vad som skiljer dessa åt praktiskt eller säkerhetsmässigt.

De stora skillnaderna är att
- Offialservitut gäller även utan inskrivning (anteckning i fastighetsregistret) mot okunnig ny ägare av tjänande fastighet. .
- Officialservitut står sig vid en exekutiv försäljning, oavsett exekutionsfordrans prioritetsordning.

Den försäljning som skedde 1982 var det en exekutiv försäljning?

Lycka till! :) :) :)
 
Hej och tack !
Jag vet inte vad som hände 1982 men har beställt papper från IM som ligger
i arkiv, så vi får väl se då det kommer.


/Thomas
 
Hej igen !
Ja, nu har jag fått en lunta papper från IM.
Tyvärr verkar dom själva inte kunna det här, deras jurister har dessutom bara resurser till nya "kays" och inte 25 år gamla......så jag behöver nog mer hjälp om någon kan.

Vårt hus såldes 1982 på executiv auktion d.v.s 4 år efter att servitutet skrevs in.
Där har Kronofogden helt enkelt tagit bort servitutet då dom ansåg att den last det innebar inte skulle ge "högsta möjliga pris" till fodringsägarna. (trolig förklaring enligt IM)

Betyder då det att en ny ägare (med rättsligt stöd) kan ta bort ett servitut
även då det är inskrivet i fastigheten och ska gälla i 49 år ??

Det som är lite lustigt är ju att man kan ha gällande servitut även utan att dom är inskrivna hos IM ? Det är ju konstigt för då kan ju en köpare av en fastighet aldrig VETA om det finns LAST servitut eller inte ?

Omvänt undrar man ju om det nu var inskrivet i fastigheten och man "dödar" det,
betyder det då att det fortfarande kan gälla då eller ??


Känns knepigt det här....... :surprised: :-?


/Thomas



 
Prata med en jurist som kan det där!

Jag tror att om borttagandet av servitutet skedde på ett lagligt sätt 1982 så är servitutet borta och grannen har ingen rätt till vatten från brunnen. Utan servitut så är avtalet värdelöst, då är ju endast de avtalande parterna bundna av det och inte nya ägare av fastigheten. Därför är själva kärnfrågan om detta gjordes på ett riktigt sätt 1982.

För övrigt är det så att servitut inte är flyttbara. Det innebär tex att om det finns ett servitut på en brunn och brunnen sinar och en ny borras så gäller inte servitutet den nya brunnen, endast den gamla torra. (Vad som händer om man bygger om så att brunnen försvinner/flyttas av den anledningen kan man ju fundera på... Det kanske man inte får göra?)
 
Det är precis som ni skriver att om KFM bedömer att ett högre pris erhålls för fastigheten (till förmån för främst exekutionsfordran som är den som hänger på tråden) ifall rättigheter inte bevakas (servitutet) så förfaller dessa vid försäljningen. Det är inte bara inskrivna belastningar som förfaller utan alla belastningar. Detta gäller naturligtvis inte de officiella; såsom fastighetsbildningen, vari ingår servitut bildade av LM. Alltså: Avtalsservitutet är borta.

I servitutet ingår naturligtvis nyttjanderätten och kan inte separeras från servitutet för det är olika sidor av samma mynt. Finns inget servitut, finns inte heller någon nyttjanderätt.  

Lycka till!  :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.