S Stefan1972 skrev:
Känns som en del målar upp att det konstant står och droppar om alla rör jämt typ?
För att det ska kunna bli kondens så behöver man ju tillföra varm, fuktig luft. Min intuition säger mig att omsättningen på luft är relativt begränsad inuti väggarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Men är det så vanligt med helt oisolerad koppar i gamla hus? Det jag har rivit härhemma har alltid haft någon form av isolering, som jag antar är kondensisolering. Ofta bara något som ser ut som vindpapp med ståltrådar runt.
 
nä inte fritt oisolerad men hela diskussionen handlar ju om kondens i väggar som det låter. Att det ska ge skador där. Rör i rör går ju sällan synligt det heller och ligger dolt i väggars isolering. Ett plaströr (utan rör i rör alltså) lär ju inte kondensera mer än ett naket kopparrör inbäddat i isolering menar jag bara.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Men om du är övertygad om att det blir bra, varför kör du inte bara på med din installation då?
Läs #222...
Du har alltså inga argument mot mitt konstaterade gällande väggbricka + LK universalPEX.
 
Krilleman
Du går fortfarande i cirklar och ditt mål med tråden är fortfarande okänt. Jag tvivlar fortfarande på din sanninghetsgrad med dina tvetydiga uppgifter och ändrad info.

Följ monteringsanvisningen och inte bara för blandarfästet. Då blir det dokumenterat godkänt på alla håll och kanter.

Den minimala ekonomiska vinsten är inte försvarbar för att inte använda skyddsrör (som vi alla vet är dokumenterat, testat och godkänt).

Jag lämar tråden för gott med dom orden.

Lycka till karlmb.
 
  • Gilla
jerwes och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du går fortfarande i cirklar och ditt mål med tråden är fortfarande okänt. Jag tvivlar fortfarande på din sanninghetsgrad med dina tvetydiga uppgifter och ändrad info.

Följ monteringsanvisningen och inte bara för blandarfästet. Då blir det dokumenterat godkänt på alla håll och kanter.

Den minimala ekonomiska vinsten är inte försvarbar för att inte använda skyddsrör (som vi alla vet är dokumenterat, testat och godkänt).

Jag lämar tråden för gott med dom orden.

Lycka till karlmb.
Haha, syftet framgår redan vid trådstart. Dessutom flera ggr förklarat på nytt. Ditt syfte är däremot mkt oklart. Men tramsa på du.
Detta handlar inte så mkt om ekonomisk vinst, utan just om vad som krävs. Som sagt.
Jag följer de anvisningar som finns för resp produkt, precis som jag skrev, och det är alltså OK.

Lev väl!
 
Kunde inte låta bli...
Tog en titt till i Säker Vatten 2016:1, i min jakt på vad man skriver om elgenomföringar, men det verkar vara noll...
Det är iaf inga problem att använda naken koppar i badrumsväggar, vilket påståtts flera ggr i tråden...
Byggtekniska förutsättningar
Tätning mellan rör eller annan genomföringsdetalj
och väggens tätskikt ska
utföras med material som levereras och
monteras av tätskiktsentreprenören.

  • På rörledning av plastbelagda metallrör utförs tätning mot plasthölje. Se fig. 3.3.2c.
  • På rör-i-rör-system utförs tätning mot skyddsrör, väggdosa eller annan genomföringsdetalj. Se fig. 3.3.2d.
  • På rörledning av metallrör utförs tätning mot metallrör.
 
M
Det avsnitt du hänvisar till ger på inget sätt godkännande att använda naken koppar för tappvatten förlagt i väggar. Det talar om hur du ska utföra en korrekt tätning mot metallrör. T ex ett rör för värmesystem.
Fokus för avsnittet är enbart centrerat krig själva tätningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Följt detta från och till, frågan kommer aldrig att besvaras. Det finns två olika teorier och så har det diskuterats fram och tillbaka i 16 sidor det enda sättet att komma vidare är att genomföra ett vetenskapligt test.

Så om någon frivillig slänger upp ett PEX system utan skyddsrör får till ett läckage och sen driv frågan genom hela processen med försäkringsbolag och tingsrätten.

Frågan har väl antagligen aldrig testats juridiskt och rätten kommer väl antagligen också bestå av ett antal olika läger som tycker olika saker sen får frågan hanteras därifrån.
 
M Marcussjogren skrev:
Det avsnitt du hänvisar till ger på inget sätt godkännande att använda naken koppar för tappvatten förlagt i väggar. Det talar om hur du ska utföra en korrekt tätning mot metallrör. T ex ett rör för värmesystem.
Fokus för avsnittet är enbart centrerat krig själva tätningen.
OK, det kan jag köpa. Men resten av min tråd utreder det hela grundligt. :)
 
M
K karlmb skrev:
OK, det kan jag köpa. Men resten av min tråd utreder det hela grundligt. :)
Haha jag vet - jag slutade läsa vid sidan 6 ungefär :D
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kunde inte låta bli...
Tog en titt till i Säker Vatten 2016:1, i min jakt på vad man skriver om elgenomföringar, men det verkar vara noll...
Det är iaf inga problem att använda naken koppar i badrumsväggar, vilket påståtts flera ggr i tråden...
Byggtekniska förutsättningar
Tätning mellan rör eller annan genomföringsdetalj
och väggens tätskikt ska
utföras med material som levereras och
monteras av tätskiktsentreprenören.

  • På rörledning av plastbelagda metallrör utförs tätning mot plasthölje. Se fig. 3.3.2c.
  • På rör-i-rör-system utförs tätning mot skyddsrör, väggdosa eller annan genomföringsdetalj. Se fig. 3.3.2d.
  • På rörledning av metallrör utförs tätning mot metallrör.
Du kan ju använda naken koppar även till elgenomföringen för det bör ju också uppfylla förutsättningarna du refererar till här :)
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Följt detta från och till, frågan kommer aldrig att besvaras. Det finns två olika teorier och så har det diskuterats fram och tillbaka i 16 sidor det enda sättet att komma vidare är att genomföra ett vetenskapligt test.

Så om någon frivillig slänger upp ett PEX system utan skyddsrör får till ett läckage och sen driv frågan genom hela processen med försäkringsbolag och tingsrätten.

Frågan har väl antagligen aldrig testats juridiskt och rätten kommer väl antagligen också bestå av ett antal olika läger som tycker olika saker sen får frågan hanteras därifrån.
Nja, detta behöver knappast delas upp i två teorier.
En såpass viktig egenskap som ifall det krävs RiR eller ej, hade varit enkel att skriva in om man kunde komma till beslutet att kräva det. Att fattat beslutet men inte alls skriva något specifikt om att det krävs, är helt enkelt orimligt.
Det är för mig också orimligt att ställa kravet eftersom man på det sättet låser in konstruktionerna för mycket och det finns fler exempel på sådant tänkande i både Säker Vatten och i BBR.
Gällande rättsfall så finns det mig veterligen fall där man fått ersättning trots att RiR saknats, det borde ju kunna vara avklarat då.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du kan ju använda naken koppar även till elgenomföringen för det bör ju också uppfylla förutsättningarna du refererar till här :)
:) När det gäller el finns ju ett annat regelverk som också måste följas. Svårt ibland men...
 
Krilleman
Nu har det ju gått en stund sen @karlmb propagerade för att naken PEX var vägen att gå i ett nytt våtrum. (tvärt emot tillverkarnas anvisningar som har godkännanden för "rör i rör")

Har du några givande bilder på installationsförfarandet med naken PEX så forumet får se hur din installation blir?!

:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.