Jag vill gärna förstå mer kring detta med minsta tomtstorlek som anges i detaljplanen.

Jag har en tomt i ett gammalt sommarstugeområde (till stor del permanentboende idag) på 5 200 kvm. I detaljplanen anges en minsta tomtstorlek om 4 000 kvm för min tomt plus tre intilliggande tomter. Resterande ca 80 tomter i området har en minsta tomtstorlek på 2 000 kvm enligt samma detaljplan.

Jag vill stycka av en del av min tomt och sälja. Frågan är om det går att få till ett undantag från kravet på minst 4 000 kvm och vilka argument som är relevanta? Jag ser ingen anledning till att just min tomt ska vara 4 000 kvm när de andra får vara 2 000 kvm.

Jag kan försöka ladda upp detaljplanen, om det är till hjälp.
 
Är det en ny detaljplan ? Du skulle varit vaken och lämnat synpunkter isf. Om den är gammal , kolla datum, oftast längst ner till höger, kan du ansöka om en ändring för just din fastighet. Räkna med att det tar 1-2 år, kanske går och kommer kostar några hundringar...
 
  • Gilla
pelle4
  • Laddar…
Detaljplanen är från 1960-talet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en ny detaljplan ? Du skulle varit vaken och lämnat synpunkter isf. Om den är gammal , kolla datum, oftast längst ner till höger, kan du ansöka om en ändring för just din fastighet. Räkna med att det tar 1-2 år, kanske går och kommer kostar några hundringar...
eller hundratusingar. Iaf här.
 
Ok, ja flera hundratusen och lång tid tar det men kanske är värt besväret om tomtpriserna är höga.
 
Kort svar, nej det går inte. Lantmäteriet som är de som avgör om styckningar är lämpliga brukar ibland kunna gå med på "mindre avvikelser" från detaljplan på något tiotal kvadratmeter kanske. Här fattas det ju flera tusen kvm.

Din chans är att övertala kommunen att ändra detaljplanen. Det är där du ska motivera varför det är lämpligt med mindre minsta tomtstorlek även för din fastighet. Men som andra skrivit det tar tid och kostar pengar, OM kommunen går med på att göra det.

Vill du ha hjälp med att tolka varför din fastighet ska vara större än andra kan jag försöka om du laddar upp dp :)
 
N Noell skrev:
Kort svar, nej det går inte. Lantmäteriet som är de som avgör om styckningar är lämpliga brukar ibland kunna gå med på "mindre avvikelser" från detaljplan på något tiotal kvadratmeter kanske. Här fattas det ju flera tusen kvm.

Din chans är att övertala kommunen att ändra detaljplanen. Det är där du ska motivera varför det är lämpligt med mindre minsta tomtstorlek även för din fastighet. Men som andra skrivit det tar tid och kostar pengar, OM kommunen går med på att göra det.

Vill du ha hjälp med att tolka varför din fastighet ska vara större än andra kan jag försöka om du laddar upp dp :)
Tack för informativt svar. Då förstår jag att Lantmäteriet inte kan göra undantag från detaljplanen i det här fallet och att det är en dyr och komplicerad process att försöka ändra den befintliga detaljplanen. Det är ändå på gång att detaljplanen ska ändras (till ca år 2025), så det är inte vettigt att dra igång en process nu. Kommunen skriver att tanken med nya planen är kommunalt avlopp och att större byggnadsyta ska tillåtas men att området inte ska förtätas.

Jag är fortfarande nyfiken på varför min fastighet ska vara större intilliggande (i minst ifall jag behöver argument i den kommande planprocessen).

Jag har laddat upp detaljplanen här (första filen är själva kartan, min fastighet heter 5:25):

https://minfil.org/T0bbKed0b5/10780.1.tif

https://minfil.org/U3b9K3d0b7/11671.1.tif

https://minfil.org/WfbaKdddb4/11673.1.tif

https://minfil.org/X5b6Kad7b1/11673.2.tif

https://minfil.org/Z4b3K8d9b3/96986.1.tif

https://minfil.org/a0c6K6dcbb/96986.2.tif
 
Om en process om ny DP är startad blir det stopp direkt för dig. Gå ihop med så många grannar som möjligt så kanske ni kan få till avstyckning av era tomter i nya DP och kanske förlänga vägen på ovansidan så blir det naturligt med fler tomter. Är det branta och sluttande tomter?
 
Eftersom kommunen håller på att ta fram en ny DP så har du ett guldläge. Försök att påverka kommunen till justera minsta möjliga tomtstorlek. Det gäller att slipa på argumenten. Att du vill kunna tjäna pengar är inget argument :). Förvisso skriver kommunen att de inte vill förtäta området, det kan vara negativt. Men borde inte vara omöjligt. Beroende på hur många fastigheter som idag inte kan stycka av men som skulle kunna stycka av om minsta möjliga storlek blir 2000kvm på samtliga fastigheter.
Så sätt igång att fila på argumenten. Ta gärna med dig grannarna.
De kan vara så att de inte vill förtäta eftersom de då kommer behöva se till att det finns skola och förskola. (allt handlar om hur det står i DP, så fler fastigheter innebär fler skolplatser, vilket innebär mer pengar)
 
Hej Fredrik,
Nja, om du tittar lite noggrannare så är det ju inte bara de 4 tomterna som har krav på minst 2000m2. Även den tomt där jag bor har samma krav. Riktigt hur du funderar på att stycka av med tanke på hur ni har lagt ert hus vet jag inte, men det är ju ett senare problem.
Om sedan kommunen kommer till skott till 2025 tvivlar jag starkt på, då vi flyttade till området (2001) var informationen att kommunalt vatten (och rimligtvis ny DP) skulle vara klart till 2013 och det vet vi ju hur det gick med det.
Hälsar en granne!
 
Att din fastighet och de i anslutning har bestämmelsen om 4000 kvm kan bero på läget, att man ville tillskapa en ”gräddhylla”. Kanske finns tydligare skäl, har inte läst alla handlingar. Är det möjligt för dig att stycka av en tomt (eller två) så kan du ju alltid söka planbesked hos kommunen och sedan ta fram nödvändiga handlingar, vilket torde kunna gå snabbt. Det är ju egentligen inte en ny detaljplan som krävs utan ändring av den befintliga. Dvs om kommunen ger dig positivt planbesked så borde ett A3 som sammanfattar ärendet och redovisar ändringen/ändringarna i plankartan. Lite pyssel att ta fram men långt ifrån lika omfattande som en ny plan och inte i närheten samma utgifter. Sedan har en del kommuner policys om att inte ta fram så kallade frimärksplaner, vare sig nya eller ändringar men detta kan du ju ta reda på genom att kontakta kommunens planavdelningen.
 
Viktigt att tänka på är att det är inte så lätt att bara ändra en DP.
 
B Byggdjuret skrev:
Viktigt att tänka på är att det är inte så lätt att bara ändra en DP.
Det sitter ju alltid i kommunens vilja att bevilja exploatören i fråga planbesked, dvs rätten att planera den mark ansökan gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.