Jag skulle vilja lösa tre olika el-effekt-problem med en enda hemautomationslösning men skulle gärna valt ett system där stora delar redan är gjort.

Vi har ett antal ganska stora förbrukare och titt och tätt går någon huvudsäkring och snart kommer vi skaffa ytterligare ett gäng stora förbrukare.

Av den anledningen skulle jag vilja ha ett system som hela tiden håller ett ungefärligt koll på fastighetens momentana elförbrukning och slår på och av förbrukare så att vi aldrig kommer över huvudsäkringarnas nivå.

Eftersom vi har tim-pris debitering så vore det också trevligt om systemet efter bästa förmåga kunde styra förbrukningen av de lagrande enheterna till dygnets billigaste timmar (Varmvattenberedarna, värmepumparna, kyl, frys, elfordon, mm)

Tanken är att snart nog installera en ganska stor solcellsanläggning, då är det troligt att man vill styra konsumtionen även i relaltion till den så att förbrukarna går när solen skiner för att minska mängden el som matas ut på nätet.

Möjligen dyker det även upp någon elbil i framtiden.

Jag vet att det finns effektvakter och liknande som diskreta komponenter men när det är så mycket känns det som om man helt enkelt vill få in all data i ett system och styra allt med mjukvara.

Finns det något hemmautomationssystem som har färdig mjukvara för detta så att man mest behöver konfigurera snarare än programmera? I vilket system är det lättast att få in den momentana effektförbrukningen och slå på och av trefas-maskiner? Eller blir det helt enkelt för dyrt att lösa detta med automation?
 
Alla hemautomationssystem är det väl enbart konfigurering man gör. Om man inte bygger egna enheter från grunden. KNX klarar det definitivt.
 
Det föresvävade mig att det kanske finns någon som redan har gjort system för att hämta hem timpriser för elen och styra förbrukare i förhållande till dem och till produktionen eller menar du att det finns moduler för det i alla system och att man kan ta mest vilket som helst?
 
På tjänsten "IFTTT" så finns det färdiga moduler som kan styra ex. förbrukare via Telldus när elpriset ändras.

Turns on a Telldus Live device when the price level changes
If the price level changes to another price level the Telldus Live device is turned on. Makes it easy turn on devices when the price is lowest.
 
IFTTT, KNX mm i all ära, men känns som detta bara är i sin linda. Finns nog ännu mer att utveckla inom området:
- Prognoser (t ex. elen är "halvdyr" just nu, men SMHI förutspår en riktigt kall natt, så kör ändå)
- Självlärande system som inte behöver programmeras statiskt utan som "lär sig" beteenden och behov och optimerar utifrån det.
- osv.
 
Elpriserna sätts i förväg. Kl13 finns hela nästkommande dygns elpriser. Så du har 11 till 35h förvaring hela tiden. Vill man ha längre förvarning så finns det andra elpriser att gå på. Man behöver inte uppskatta kommande elpris efter väderprognos.
 
D Daniel 109 skrev:
...Man behöver inte uppskatta kommande elpris efter väderprognos.
Man kan uppskatta sitt kommande behov utefter prognos.
 
Aha, detvar så du menade. Ja det är absolut en aspekt att ta in.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.