TS här. Jag var med på den extrastämma där förslag på portalterniv visades för medlemmarna tillsammans med finansieringsalternativ. Vid det tillfället har jag inget minne av att någon nämnde ett alternativ där vi omgående skulle gå in med 30% egenavgift utan att allt skulle finansieras via lån, underhållsfond och höjning av samfällighetsavgiften. Jag uttryckte min skepsis redan då eftersom min port och flera med mej hade fullt fungerande portar (utan fjädrar). För ca 2 år sedan lade vi även ner både tid och pengar på att måla om portarna.

Som jag minns det hela skulle man ha ytterligare en stämma 2 veckor efter den stämma jag deltog i. På extrastämman skulle det beslutas huruvida vi skulle ha fjärrstyrda portar eller vanliga. Dessutom skulle vi bestämma hur ett eventuellt portbyte skulle finansieras. Tyvärr kunde jag pga sjukdom ej medverka på extrastämman.

Jag föreslog också på ordinarie vi skulle skippa fjärrstyrda portar eftersom garagen är dåligt ventilerade och mycket fukt bildas i dem. Fukt och elektronik funkar illa ihop. Vidare föreslog jag att det hade varit bättre att sätta av pengar till en helrenovering av garagen då de är i dåligt skick, helst byta ut dem helt. Garagen är i sämre skick än portarna som sitter i dem.

Nåja, det är väl så här i en samfällighet. Dock blir jag rätt trött på att andra använder mina pengar till något som egentligen inte behövs. Åtminstone inte för mej och de flesta av mina grannar.

Tar förmodligen med mej den nya porten när jag flyttar härifrån nån gång i och med att jag, mot min vilja tvingats betala den.
 
N nordsluttning skrev:
TS här. Jag var med på den extrastämma där förslag på portalterniv visades för medlemmarna tillsammans med finansieringsalternativ. Vid det tillfället har jag inget minne av att någon nämnde ett alternativ där vi omgående skulle gå in med 30% egenavgift utan att allt skulle finansieras via lån, underhållsfond och höjning av samfällighetsavgiften. Jag uttryckte min skepsis redan då eftersom min port och flera med mej hade fullt fungerande portar (utan fjädrar). För ca 2 år sedan lade vi även ner både tid och pengar på att måla om portarna.

Som jag minns det hela skulle man ha ytterligare en stämma 2 veckor efter den stämma jag deltog i. På extrastämman skulle det beslutas huruvida vi skulle ha fjärrstyrda portar eller vanliga. Dessutom skulle vi bestämma hur ett eventuellt portbyte skulle finansieras. Tyvärr kunde jag pga sjukdom ej medverka på extrastämman.

Jag föreslog också på ordinarie vi skulle skippa fjärrstyrda portar eftersom garagen är dåligt ventilerade och mycket fukt bildas i dem. Fukt och elektronik funkar illa ihop. Vidare föreslog jag att det hade varit bättre att sätta av pengar till en helrenovering av garagen då de är i dåligt skick, helst byta ut dem helt. Garagen är i sämre skick än portarna som sitter i dem.

Nåja, det är väl så här i en samfällighet. Dock blir jag rätt trött på att andra använder mina pengar till något som egentligen inte behövs. Åtminstone inte för mej och de flesta av mina grannar.

Tar förmodligen med mej den nya porten när jag flyttar härifrån nån gång i och med att jag, mot min vilja tvingats betala den.
Det finns väl protokoll från extrastämman/ stämmorna, där det bör stå vad som beslutades punkt för punkt ?
Att ta med sig porten vid flytt är en dålig ide, då den ju tillhör samfälligheten. Skulle därför räknas som stöld.
 
N nordsluttning skrev:
Portarna finansieras med 70% banklån där kostnaden läggs på samfällighetsavgiften. Övriga 30% ska varje hushåll betala in som engångsbelopp.
Man har tydligen valt banklån istället för att ta ur fonderna ( som skrevs inledningsvis). Då skulle jag vara mer orolig för i vilken bank/ finansieringsinstitut lånet tas, än att få betala 3000:-. Det gäller att ta en solid bank, för Alla samfällighetens fastigheter sätts i pant, så vid en ev. Konkurs, så kan, i allra värsta fall, just din fastighet säljas. Risken är ju liten att det ska gå så långt, men den är inte lika med 0. Det är bl.a. just därför man bör ha fonderat pengar för framtida kostnader.
 
Redigerat:
Nej samfälligheten kan inte pantsätta medlemmarnas fastigheter. Jag är inte en säker på at medlemmarna är betalningsansvariga för samfällighetens skulder. Jämför med brf. Om en brf går i konkurs, så förlorar visserligen medlemmarna sina bostadsrätter, de omvandlas till hyresrätter. Men medlemmarna blir inte betalningsansvariga för de av föreningens skulder som återstår när husen sålts som hyresfastigheter.
 
Vad händer i det fallet? Banken står kvar med Svarte Petter (ett hyreshus med hyresgäster)?

Hur vanligt är det att BRF gör KK?
 
  • Gilla
Leifur
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej samfälligheten kan inte pantsätta medlemmarnas fastigheter. Jag är inte en säker på at medlemmarna är betalningsansvariga för samfällighetens skulder. Jämför med brf. Om en brf går i konkurs, så förlorar visserligen medlemmarna sina bostadsrätter, de omvandlas till hyresrätter. Men medlemmarna blir inte betalningsansvariga för de av föreningens skulder som återstår när husen sålts som hyresfastigheter.
Det är stor skillnad på brf och samfällighet !
Ett absolut värstascenario kan faktiskt se ut så här :
Samfällighet tar upp lån - vilket är detsamma som att alla anslutna fastigheter solidariskt tar lånet.
Långivaren går KK.
KK- förvaltaren kräver betalt av samfälligheten.
Samfälligheten ansöker om lån av annan långivare - men misslyckas med det ( ytterst ovanligt men möjligt).
Samfälligheten kräver in delbetalningar från sina medlemmar för att täcka skulden.
Medlemmar kan av någon anledning inte betala.
Då inträffar det något konstiga att den fastighet, som har störst skillnad mellan värde och belåning, ligger sämst till, för KK- förvaltaren kan då begära att kronofogden försäljer den fastigheten, för att täcka upp för skulden.

Slutsats : Man ska undvika att ta solidariska lån eller åtminstone vara säker på att det finns en " plan B".
Slutsats 2: Just för att en samfällighet har denna extrema säkerhet, får en samfällighet oftast mycket goda villkor för lånet.
 
H hempularen skrev:
Nej, här är en skillnad mellan samfälligheter och bostadsrättsföreningar, har uppfattat.

I bostadsrättsföreningen skall styrelsen bestämma avgiftsnivån, så att den täcker föreningens kostnader. Visserligen kan föreningen på en stämma besluta något annat, men då bör man som styrelse avgå. Styrelseledamöterna kan bli personligen ersättningsskyldiga om avgifterna hålls för låga. Det har så vitt jag vet bara hänt en gång på 70 talet.

Men i samfällighetsföreningar så skall årsavgiften tas som stämmobeslut, en skillnad.
Ja, här är det ju fråga om en samfällighet.
 
N nordsluttning skrev:
Jag föreslog också på ordinarie vi skulle skippa fjärrstyrda portar eftersom garagen är dåligt ventilerade och mycket fukt bildas i dem. Fukt och elektronik funkar illa ihop. Vidare föreslog jag att det hade varit bättre att sätta av pengar till en helrenovering av garagen då de är i dåligt skick, helst byta ut dem helt. Garagen är i sämre skick än portarna som sitter i dem.
Vad säger styrelse och resten av medlemmarna ang detta? Är det den allmänna uppfattningen att det är i dåligt skick?
Är garagen i sämre skick än portarna är det väl en bättre lösning att renovera garagen och låta bef portar sitta?
(Eller handlar det hela om att någon eller några vill ha elportar...?)
 
Det finns en del att lära av den här tråden för dem som har samfälligheter.

1: Debitera ut så att det finns en reparationsfond som täcker kommande större jobb på anläggningen. Det blir ibland ifrågasatt, men det är bättre att dem som "slitit" på en anläggning betalar istället för att man skjuter en underhållsskuld framför sig.

2: Om man inte varit förutseende, så ge medlemmarna en chans att planera extra utdebeiteringar t.ex. genom att ha 6 månader mellan beslut och kungörelse av detta beslut till sina medlemmar, och den tidpunkt då pengar skall tas in. Det är en sak att trolla fram 3.000kr på en gång, en helt annan att kunna lägga undan en femhundring i månaden i ett halvår.

3: Kommunicera med alla medlemmar genom att tydligt förklara år för år hur anläggningarna i samfälligheten mår och vad man ser är på väg att komma. Om nu t.ex. garageportarna börjar bli omoderna, läcker, kärvar och inte är godkända av försäkringsbolaget så har det förhoppningsvis inte uppkommit under ett år, utan har varit någoy som man rimligen sett komma. Annars är det nog ett förhastat beslut att byta portarna.

Det må vara otacksamt att vara med och ta ansvar, det är få som kommer på möten etc, men jobbet blir ju inte enklare om medlemmarna känner att de blir negativt överraskade.
 
  • Gilla
Eldräven och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad händer i det fallet? Banken står kvar med Svarte Petter (ett hyreshus med hyresgäster)?

Hur vanligt är det att BRF gör KK?
Ja banken står med svartepetter i det läget.

Det var väldigt vanligt med konkurser i bostadsrättsföreningar under bankkrisen i början av -90 talet. Det kryddades då också av skandalen med Järfälla Förvaltning (JFAB). De förvaltade ett 50 tal föreningar, och ägaren till förvaltningsbolaget förskingrade kassan från samtliga föreningar han förvaltade, flera av föreningarna hade pågående stambyten, där hela byggkreditivet förskingrades. Han hade god hjälp av en stor bank i Uppsala, många av föreningarna gjorde KK efter förskingringen.

Personligen tror jag vi får se mer av brfer i kk de kommande åren. Många nyproduktioner är kalkylmässigt helt kopplade till en ständigt stigande marknad, man har tagit ut framtida värdeökningar redan vid tecknandet. Där kommer många att välja att hoppa av från tillträdet. Föreningarna startar med kanske bara hälften av bostadsrätterna sålda, vilket ger skyhöga avgifter för de som flyttar in. Och så en ond spiral.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det stora problemet, som jag ser det, är att informationsspridningen varit bristfällig. Informationen har endast spridits via epost vilket känns aningen otryggt när det gäller en sådan här sak. Hade de skickat ut brev hade förmodligen många fler kommit till extrastämman.

Har gått igenom samtliga protokoll och finner ingestans något tillfälle där medlemmarna getts möjlighet att säga ja eller nej till byte. Däremot har vi fått möjlighet att välja finansieringsalternativ vid extrastämman.

Jag, som har en fullt fungerande port upplever detta som slöseri och väldigt framhastat. Någon egentlig upphandling har heller ej genomförts utan styrelsen har förmedlat att det endast finns ett företag i närheten som har kapacitet att genomföra detta byte. Men, nog kan väl företag som ligger längre bort än 7-8 mil ta åt sej ett sådant uppdrag? Det finns t ex ett flertal städer inom 15 mils avstånd som är mycket större än denna.
 
N nordsluttning skrev:
Det stora problemet, som jag ser det, är att informationsspridningen varit bristfällig. Informationen har endast spridits via epost vilket känns aningen otryggt när det gäller en sådan här sak. Hade de skickat ut brev hade förmodligen många fler kommit till extrastämman.
Vad säger stadgarna om hur kallelse ska ske? Vilken praxis finns i föreningen? Har man avvikit från den i detta fall? För mig ter det sig rimligt att man i föreningar idag använder moderna kommunikationsmedel såsom e-post och kallelse via elektronisk anslagstavla (dvs hemsida, etc).

N nordsluttning skrev:
Har gått igenom samtliga protokoll och finner ingestans något tillfälle där medlemmarna getts möjlighet att säga ja eller nej till byte. Däremot har vi fått möjlighet att välja finansieringsalternativ vid extrastämman.

Jag, som har en fullt fungerande port upplever detta som slöseri och väldigt framhastat. Någon egentlig upphandling har heller ej genomförts utan styrelsen har förmedlat att det endast finns ett företag i närheten som har kapacitet att genomföra detta byte. Men, nog kan väl företag som ligger längre bort än 7-8 mil ta åt sej ett sådant uppdrag? Det finns t ex ett flertal städer inom 15 mils avstånd som är mycket större än denna.
Det åligger väl styrelsen att tillse att samfälligheten sköts. Om du anser att den inte gör det så kan du nog, om du kan få ihop tillräckligt många likasinnade, kräva en extrastämma för att behandla detta. Risken är dock stor att det uppfattas som en misstroendeförklaring så var beredd på att du själv får sätta dig i styrelsen och se till att samfälligheten sköts.
 
En kontrollfråga till TS - ingår garageportarna i gemensamhetsanläggningen?

(Det finns nämligen varianter där garage ingår i gemensamhetsanläggning men inte respektive garageport.)
 
N nordsluttning skrev:
Jag, som har en fullt fungerande port upplever detta som slöseri
Men det där är ju tyvärr inget argument. Det säger ju sig självt att man bör byta samtliga portar på en gång. Då kan man inte vänta tills den sista porten trillar av gångjärnen.
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
kisumisu
Tyvärr har dom rätt.

Bodde själv i en BRF där det fattades tokbeslut.
Man skulle T ex byta ut tvättmaskiner som endast var 5år gamla pga att man skulle spara på energi.
Helt vansinne. Undra hur mycket dom gjorde besparing då en ny professionell tvättmaskin kostar en bra slant!
Dessutom lär nog energiförbrukning vara väldigt liten besparing, har själv testat hushållsmaskiner med en enkel energinmätare emellan, Men folk är tyvärr så hjäntvättade att gamla vitvaror drar mer ström än nya.

Bor själv numera i ett eget hus och gör som jag själv vill och investerar i det som jag tycker är vettigt!
Garage dörren är t ex från 1981 ;-)

Byter vitvarorna när dom går såpass sönder att jag själv inte kan laga dessa eller att det helt enkelt inte lönar sig laga.

Däremot har jag investerat i vedeledning och solpaneler, sådant som verkligen gör nån skillnad på elförbrukning.

Medans grannar byter allt från tak till fönster och fortsätter gnälla hur höga elräkningar dem har!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.