Hej på er!
Nu kommer en till fråga från mig ang. vårat hus/garage-bygge.

Garaget kommer bli 7634x8544 utvändigt och 7200x8110 invändigt.
Hur hade ni valt att placera garageportarna på garaget enligt bilden?
Ska man ha 50 cm mellan portarna, vilket leder till ett utrymme på 85cm från porten till sidovägg invändigt.
Eller 80cm mellan portarna, 70cm utrymme från port till sidovägg.

Fördelarna jag tänker mig med att välja 50cm mellan portarna är att man får mer utrymme längs väggarna, för förvaring och i och ur bilar.
Fördelarna med 80cm mellan portarna är att det blir med symmetriskt utvändigt.

Vi kommer till 95% av tiden bara att ha en bil på den högra platsen i garaget, den andra delen är tänkt till andra leksaker samt förvaring av vinterdäck och diverse.

Hjälp mig!!
För- och nackdelar, hur har ni det, hur skulle ni vilja ha det?
Tack på förhand!
 
  • Två layoutalternativ för garage med en bil inuti och olika avstånd mellan portarna på 50cm och 80cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det med symetri är en smaksak , har sett olika varianter
I framtiden kan det komma en bil till , och det behövs plats för att öppna dörrar , så 50 mellan är inte fel , samtidigt blir det mer plats för ev hyllor och annat
 
Överdriv inte avståndet mellan portarna. En normal port är 250 cm bred men bilen oftast 180-185 cm. Kör du in mitt i porten får du alltså 60-70 cm utrymme utöver avståndet mellan portarna. Vi har 30 cm mellan portarna och 55 mellan port och vägg. Det har aldrig känts trångt mellan bilarna (kan öppna dörrarna fullt även vid slarvig inkörning) men jag skulle gärna ha mer utrymme mot vägg pga att det hänger saker där som kan ta 30-50 cm i anspråk.
 
50 cm mellan portarna skulle jag ha valt.
Tror att det blir snyggast med portarna "tillsammans" också :)
 
  • Gilla
Stefan2020
  • Laddar…
Jag hade valt en stor port
 
  • Gilla
dd88
  • Laddar…
3m portar!!
 
Jag hade valt en stor port. snyggare, billigare och ger fler möjligheter. Däremot så blir det ju konstruktionsmässigt lite dyrare kanske.
 
Tack för svaren!
Jag har tittat på att bara ha en stor port och kommit fram till att för oss passar det bättre med 2 mindre portar.
Så en stor port blir det inte.
 
Kör 50cm, sålänge du inte har en gigantiskt bred bil så har du ju faktiskt ganska mycket utrymme att köra in lite snett och på så sätt få mer utrymme mellan bilarna om dom står 2 i bredd. Skillnad är ju om du sätter porten närmare väggen och då tappar värdefull väggyta om du behöver det.
 
galento
R Robert-san01 skrev:
3m portar!!
Ja , satte in en 3 meters port och är väldigt nöjd att man inte tog en smalare.
 
Hade kört på 50 cm då väggytan är bra värdefull för allt man samlar på sig.
 
Jag körde på utvändigt symmetrisk, vilket gav mig närmare 120cm mellan portarna. Har satt in högskåp (40 cm djupa) mot ytterväggen, med ca 80 cm port - vägg. Rätt nöjd, men trots att sportbilen har riktig långa dörrar så är det onödigt mycket plats mellan portarna!

Så kör på 50cm mellan portarna, prioritera det praktiska :)
 
  • Garage interiör med två bruna dörrar med fönster, skåp ovanför och gott om utrymme emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.