Hej!

Nu har vi haft vår Keddy ståendes i öppna spisen i drygt fyra år och vi uppskattar den verkligen! Dock har jag nu börjat fundera på att ta upp ett hål för varmluftsgaller för att få lite mer rotation på varmluften.

Vår murstock är lite lustigt murad. I gillestugan är hela väggen där eldstaden finns murad i typ mexitegel (trots att själva huset är rödtegel) och just just delen som härbärgerar eldstaden är murad utan förband på stenarna.

Jag har mätt på insidan och kommit fram till att det är fjärde radens sten, räknat från öppningens ovandel, som är aktuell för att öppna. Dock är jag osäker på hur jag ska göra detta så att det blir snyggt. Stenens mått stämmer inte överens med något galler jag hittat, så det är inte bara att ta ut en sten och sätta i galler. Måtten på själva stenen är 250x65 och räknar jag in fogen är måtten 250x92. Som ni förstår av måtten, och ser på bifogad bild, är det ingen fog mellan stenarnas kortsidor, utan endast över och under de samma.

Det galler jag hittat som ligger närmast i dimension är ett från Josef Davidssons som har inmurningsmått 255×75 och yttermått 274×95. Det skulle "lajna" upp rätt fint med fogarna, men det blir problem på bredden eftersom inmurningsmåttet är 5 mm bredare än stenen. Jag föreställer mig att det är mycket svårt att trimma bort 2,5 mm på vardera sten bredvid öppningen.

Eldstad med Keddy insats i öppen spis murad i mexitegel, Photoshoppat varmluftsgaller inmurat i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har ett smart förslag på hur jag ska få till detta?

Eldstad med murad vägg i mexitegel och inmonterad Keddy spis, inlägg visar photoshoppat varmluftsgaller i fjärde raden ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag photoshoppat in gallret från Davidssons.

Mvh
Fred
 
Lite magert varmluftsutsläpp för att göra nån markant skillnad.Inte så svårt att borra i mexistenen utan att den flisar sig så du får plats med ett större.
 
E exerg skrev:
Lite magert varmluftsutsläpp för att göra nån markant skillnad.Inte så svårt att borra i mexistenen utan att den flisar sig så du får plats med ett större.
Du tror inte att det är tillräckligt med en sten alltså? Klart, det är ju bättre ju större utsläpp det är, men det måste ju se OK ut också. För stort galler kommer se konstigt ut tror jag. Jag får kanske köpa två olika och se vad som ser bäst ut, man kan ju alltid lämna tillbaka det man inte gillar.

Så om jag borrar med minsta betongborren (med slagborr istället för borrhammare kanske?) så bör det inte bli några katastrofala sprickor i det jag vill ha kvar av stenarna?
 
Joacimz Joacimz skrev:
Finns på bauhaus som är anpassat efter en sten.
[länk]
Jag använde ett multiverktyg och sågade lite av en sten. Funkade smidigt.
Den har höjden av två stenar.
Funkade det att såga med multimaskin? Blev inte bladet slött efter typ två sekunder?
 
P Paxman skrev:
Funkade det att såga med multimaskin? Blev inte bladet slött efter typ två sekunder?
Jo. Bladet blev slut efter det, men det gick bra att såga i teglet med den ändå. Jag ville inte borra eller börja med att borra då min kåpa är putsad.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Jo. Bladet blev slut efter det, men det gick bra att såga i teglet med den ändå. Jag ville inte borra eller börja med att borra då min kåpa är putsad.
Kan ju vara värt att slakta några blad för att få ett snyggt snitt. Det viktiga är ju att den första centimetern där gallrets ram ska sitta blir snygg, resten kan man ju röja ganska rejält.

K-Rauta har ju klubbdag snart, så jag tar nog och skaffar åtminstone ett galler för att testa hur det kan se ut. Gillar jag det inte kan jag ju alltid lämna tillbaka det.
 
Exakt så gjorde jag. Multiverktyget för att skapa en fyrkantig ram, sen slagborren på resten.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
En bild säger mer än 1000 ord. Kom på att jag hade bilder på paddan.
Kapat yttersta cm i puts och tegel med multiverktyg, sen borrat.
 
  • Rektangulärt hål kapad i puts och tegelvägg med synliga skärmärken och borrspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Annan vinkel.
 
  • Närbild av ett hål i en vitmålad vägg som avslöjar tegel och byggavfall bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
För mig känns det lite enklare när det är en putsad yta. Skulle det bli lite fel är det bara att lägga i lite ny puts och sedan måla. Om jag misslyckas så en sten spricker eller flisas ur rejält är det rätt kört. Vi har inga ersättningsstenar så det går inte att byta hela stenen. Dock är nog chansen störst att lyckas att använda multimaskinen för att göra ett snyggt snitt den första centimetern in. Spricker stenarna upp innanför det kommer det ju täckas av gallret och dess krage.
 
Det blev ett galler för två stenar på K-Rautas klubbdag. Jag tror att det kanske kommer kännas lite stort, men frugan som har veto när det gäller design gav sitt godkännande, så det blir att plocka ur två stenar.

Vad rekommenderar ni för produkt för att fästa gallret i det hål jag ska öppna upp?
 
Jag körde något murbruk som jag hade hemma. Putsbruk eller om det var finbetong.
 
Bruket behöver ju inte hantera några mekaniska krafter, men det gäller ju att det klarar värmen. Jag har en säck med Webers Base 135 Putsbruk C Hand...kan det funka tro?

Sen undrar jag hur lång tid man bör vänta med att elda efter att man installerat gallret. Vi är ju mitt i högsäsong för myseldning i gillestugan, och jag lär få bannor av frugan om detta projekt hindrar några brasor. :)
 
Viss typ av silicon eller varför något alls..En järntråd , bind i en tyngd och släpp in den i hålet så sitter gallret.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.