Är det generellt så att det är dyrare att bygga med ett lokalt byggföretag än de stora som tex:Myresjöhus?
 
Vi pratade faktiskt om det här på jobbet för någon dag sedan.
Då var det en som jag tror köpte ett kungshus, och valde då att bara köpa byggsatsen i tron om att spara pengar.
Men var mer eller mindre omöjligt att hitta någon som ville bygga huset för samma pengar som kungshus betalade sina montörer.
Detta var dock typ 10 år sedan.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Fast det är nog skillnad på att be att få en husbyggsats färdigställd och att få ett lösvirkeshus uppfört från grunden av en liten lokal byggfirma.
I det första fallet skall ju både byggsatstillverkaren och byggfirman få betalt och lite vinst på köpet,
är det ett rent lösvirkes bygg så är det ju bara en firma som skall tjäna pengar.

Men jag har inget svar på grundfrågan.
Vi byggde ett rent lösvirkeshus för 8 år sedan, framför allt för att de "husfabriker" vi förhandlade med inte ville bygga helt efter våra önskemål. Men inte tror jag att det blev dyrare än ett "kataloghus" med samma kvalitet.
 
Ta ett kataloghus som ni gillar och bygg det på totalentrepenad. Det går snabbast och ni slipper bli knäppa genom att sätta sig in i alla detaljer och krångla
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
Vi är inne på lilla herrgården Myresjöhus, men vi hamnar på ca3.5 miljoner med allt putsat och klart. Med en carport. Som ovan skrev, då blir det ändå inte riktigt efter våra önskemål. Frågan är hur mycket man ska kompromissa! Sen fundera vi på kvaliten/ gentemot priset. Ush ja många kluriga beslut, vi har tomten, nu ska vi bara bestämma oss. Vi får undersöka vidare!
 
  • Gilla
Johanl80
  • Laddar…
Om du ska bygga ett ”vanligt” hus med normal standard och utan udda lösningar så är kataloghus i regel billigare. Ska du anpassa huset efter tomt, ha en massa tillval eller om du har bra kontakter i branschen så kan lösvirke snabbt bli billigare.
 
Som jag fattat det så tar många antverkare uppdrag med en väldigt låg marginal från hustillverkarna. För att sedan i många fall få tilläggs beställningar som de kan ta en bättre marginal på. Så om man vill ha ett hus som är enligt hustillverkarnas basutbud så är det nog väldigt svårt att hitta något billigare. Vill man ha något annat så går det nog att få det billigare på andra sätt.
 
Jag tror inte ni får det mycket billigare. Tyvärr är det så prisläget ser ut
 
P Pisan skrev:
Vi är inne på lilla herrgården Myresjöhus, men vi hamnar på ca3.5 miljoner med allt putsat och klart. Med en carport. Som ovan skrev, då blir det ändå inte riktigt efter våra önskemål. Frågan är hur mycket man ska kompromissa! Sen fundera vi på kvaliten/ gentemot priset. Ush ja många kluriga beslut, vi har tomten, nu ska vi bara bestämma oss. Vi får undersöka vidare!

Vad ingår då? Allt markarbeten? Va el osv? Eller bara hus och carport?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast det är nog skillnad på att be att få en husbyggsats färdigställd och att få ett lösvirkeshus uppfört från grunden av en liten lokal byggfirma.
I det första fallet skall ju både byggsatstillverkaren och byggfirman få betalt och lite vinst på köpet,
är det ett rent lösvirkes bygg så är det ju bara en firma som skall tjäna pengar.

Men jag har inget svar på grundfrågan.
Vi byggde ett rent lösvirkeshus för 8 år sedan, framför allt för att de "husfabriker" vi förhandlade med inte ville bygga helt efter våra önskemål. Men inte tror jag att det blev dyrare än ett "kataloghus" med samma kvalitet.
Det har du rätt i, det är två olika saker. Ville bara dela med vad jag visste. Att köpa en byggsats och sen få någon annan att montera för samma pengar som hustillverkaren vill ha för att montera var svårt.
 
M maximm skrev:
Vad ingår då? Allt markarbeten? Va el osv? Eller bara hus och carport?
Man kan räkna på ca 3,1 miljoner för hus o carport!
 
K Kaptenmorgan skrev:
Att köpa en byggsats och sen få någon annan att montera för samma pengar som hustillverkaren vill ha för att montera var svårt.
Det väl i och för sig ungefär så som Fiskarhedenvillan arbetar.
 
Blir det inte ett högt kvm pris för huskroppen?
 
D Daniel 109 skrev:
Som jag fattat det så tar många antverkare uppdrag med en väldigt låg marginal från hustillverkarna. För att sedan i många fall få tilläggs beställningar som de kan ta en bättre marginal på. Så om man vill ha ett hus som är enligt hustillverkarnas basutbud så är det nog väldigt svårt att hitta något billigare. Vill man ha något annat så går det nog att få det billigare på andra sätt.
Kan bara bekräfta. Vi byggde nyckelfärdigt hus och hantverkarna lägger sig lågt mot Hus leverantören för att få jobbet. Sen räknar dom iskallt med att få mer jobb och då kostar det ofta mer än att jaga på annat håll. Många gånger så finns inte alternativet att välja andra. Där vi åkte dit mest var på markarbeten. I själva huset ingick det "vanliga" mark arbetena och då var det mister X som var vald, men vi behövde spränga innan mm och mr X la en muntlig offert som var rimlig sen "lades" det på 100 000 för berget som verkade ha växt av regnet när det väl vart gjort, ja han lurade oss..

Till oss sa han, om vi tar en annan till "våra markarbeten" så skulle han kräva fribrev och ofta är det så tidspressat efter bygglovet att det är svårt att välja någon annan. Mellan raderna, han skulle djävlas rejält om vi valde annan och det hade han gjort för oss körde han upp. Bad om pris på att grovplanera tomt = 3000 timmen med 24 ton maskin, för att jämna mark ville han ha betalt för maskin+ maskin gubbe + arbetsledare + kratt gubbe. Sa helt stopp och frågade bara firman som gjorde tomten mitt emot, dom fixade det för 1100 tim med kvitto. Han var en som skodde sig på oss. Skulle aldrig anlitat honom om jag inte hade blivit tvingad och de som byggde med samma leverantör mr X säger samma.

Samma sak med målaren, huset var omålat och jag målade garage och hus själv och han blev skogstokig för att jag valde att göra det själv, han hade räknat med det jobbet och kom bara upp en sen kväll och undrade vad jag höll på med! Och jag svarade, jag målar mitt hus.... och han sa, men jag brukar få dessa jobb....

Tillval el, oj blev dyrt jämfört med lokal firma, men bra jobb utfört och bra rådgivning

Kakel ok, dyrt med tillvalen men bra rådgivning så ok

Snikaren var värdelös, lejde in "billigt" folk som gjorde fuskjobb och tog inget ansvar när tex taket läckte, sorry det blir inte bättre än så här. Bygg branchen i ett nötskal nu tyvärr. Snickarens billiga snickarkille, hade arbetskläder med ett annat svenskt husföretag och skulle vara snickare, tveksamt när man såg jobben. Men samma kille kom upp en helg och erbjud sig att måla huset svart, och jag menar då inte svart färg...Så han var tydligen både målare och snickare...och detta gjorde inte original målaren gladare att lågpris snickaren även ville sno målar jobbet...

Så håller med, vid bashus blir det nog billigast med hustillverkarnas folk, men kan inte välja hantverkare. Alt är delad entreprenad om man kan och vill lägga tiden, då kan du välja det folket man själv vill.

Obs bara mina erfarenheter, säkert många som det har fungerat bättre för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.