Hej,

Jag köpte en bostadsrätt för snart 2 år sedan och har renoverat kök samt målat och fixat med golv och annat i resten av lägenhet. Mycket av detta är redan gjort men det finns en del kvar att göra, just nu håller jag på i sovrummet.

Jag tänkte börja med att visa köksrenoveringen som var det jag började med. Köket är från Ikea och kostade ca 50 000kr. Det var smått surrealistiskt att stå i kassan på Ikea och betala en kvarts årslön för något man inte ens fick med sig därifrån, det kom ju senare levererat.

Jag fick mycket hjälp av min far med borrning i väggar, golvläggning och mycket annat.

Jag har tyvärr inte alla köksplaneringsbilderna sparade, men detta var så jag tänkte på ena väggen (överskåpet skippades dock):
Renoverat kök med vita skåp, rostfri fläkt och trägolv från ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivning påbörjad:

Kök under renovering med avlagda verktyg på spis, vägg med smuts och utsugshål, kartongbit på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rent och fint som vanligt bakom köksfläktar.

Renoveringsprocess i kök med utrivna skåpstommar och köksutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av kök visande rör och avlopp under nytt trägolv, med väggurtag och susdämpande kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete i kök med exponerat golv, vägguttag, och materialrester som gammalt golv och skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gömda skatter under stommarna!

Närbild på vägg under renovering med gammal elinstallation och utsugningshål för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på geggvägg och tvivelaktig elinstallation.

Kök under renovering med borttagen inredning, synliga vägginstallationer och gamla golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med avlägsnade väggskåp, synlig elinstallation och gammalt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta utrivet.

Renoveringsfas av kök med urfrästa väggar för eluttag, rörarbeten och delvis borttagen väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urfräst för nytt eluttag.

Nästa steg var att måla väggarna:
Tomt kök under renovering med gamla golv och väggar delvis urfrästa för installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess av kök med väggar förberedda för målning och installation, synliga rör och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsfas av kök med avlägsnade skåp och delvis borttagen kakel på en betongvägg samt gammalt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med vita väggar och fönster med utsikt, gammalt golv kvarstår före läggning av nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lade jag in nytt golv. Detta är ett Marmoleum klick i 30x30cm:
Renoverat kök med nylagt Marmoleum golv och väggar förberedda för montering av köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med nytt mörkt golv och väggar förberedda för skåpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta satte vi upp skenorna för stommarna och började montera ihop dessa:
Renoveringsetapp i kök med monterad skena och halvt ihopsatt köksinredning från Ikea, ojämna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med väggskena monterad och avlägsnade köksskåp, synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterade vita skåpstommar från Ikea placerade på rad i ett renoveringsobjekt med en nymålad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montering av vita Ikea-köksskåpstommar i en renoveringssituation med golvskydd och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartongbiten på väggen är bara för att slippa höra suset från utsugshålet till centralventilationen.

Ursågning för rör under diskho:
Renoveringsfas i kök med framdragna rör och urfrästa öppningar i vägg för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Bänkskivan pålagd med blandaren löst ditställd bara för att se hur allt ser ut:
Kök med nyinstallera bänkskiva och löst placerad vattenkran, vita skåpstommar och utsågade hål för spis och ho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med nya osammanbyggda skåpstommar och tillfälligt placerad bänkskiva och kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket wellpapp blir det!

Stommarna kom på plats och man kunde börja sätta in lite lådor. Spis och ho monterade i väntan på elektriker och rörmokare.
Omonterade vita köksstommar och en bänkskiva löst placerad på en del av stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis monterat kök med blå lådfronter, bänkskiva, induktionshäll och ho, skyddat av wellpapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd bänkskiva med infälld rostfri diskho och löst monterad köksblandare mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer vi till den jobbigaste delen av hela projektet. Det existerande utsuget var inte centrerat över spisen och behövde helst flyttas lite:
En undersida av en köksfläkt med synliga röranslutningar och laserkors för positionering över en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var inget jag kunde göra själv utan anlitade hantverkare. Det tar en halv dag sa han när han var här och tittade. Kom hem efter jobbet den dagen då det hade varit där och möttes av detta:
Hål i en vägg med utstickande kablar och rör, skapade under arbete med att flytta ventilation över en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål i en vägg med utsikt till ett trapphus, orsakat av flytt av utsug/ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det där är trappuppgången på andra sidan. Ja det där är grannarna unders ventilationsrör.

Jag hade redan problem med ångest och oro och var 100% övertygad och att jag skulle bli vräkt och tvingas flytta. Man tänker inte klart alla gånger när det slår till. De fixade allting till slut och jag hörde inte av föreningen överhuvudtaget. Det blev ju många fler timmar från hantverkarna än vad som var sagt men jag behövde inte betala för allt så klart.
Vägg med felplacerat och ojämnt utsugshål täckt av spackel och andra öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med felplacerat och oöppnat ventilationsrör omgivet av spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med en stor mörk fläck och en öppning högst upp, vilket indikerar där ventilationen justerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom vägg och trappräcke som visar platsen för ett felaktigt ventilationssystem efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillbaka till montering av köket!

Enda missen från Ikea var att jag fick en hinkram för 80-stomme istället för 60:
Delvis monterad vit köksstomme med låda och bänkskiva på en grå arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De skickade såklart en korrekt, inga problem.

Kök i konstruktion med omonterade skåpstommar och inbyggnadsugn, skyddspapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick lösa utrymmet mellan tak och stommar sjävla men det blev bra tycker jag:
Monterade vita köksstommar med utrymme överst och synlig ventilation i överkant samt en eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under kyl/frys:
Närbild av köksskåpsstommar och bänkskiva med synlig ventilationsöppning och kyl/frys i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit köksinredning med integrerad ugn och lådor, mellanrum mellan stommar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterat vitt kök med högskåp för inbyggda ugnar, bänkskiva och överskåp, ingen synlig blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommar klara på ena väggen! Här syns även nya belysningen.

Kök med bänkskiva, löst placerad blandare, och spishäll, avslöjande icke-centrerat ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterat kök med vita skåp, grå bänkskiva, ho, spishäll och kopparfärgade lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommar klara på andra väggen, och ventilation monterad. Nya lampor också.
 
  • Gilla
slacker och 3 till
  • Laddar…
Blev nytt köksbord också i samma veva:
Modernt kök med svart laminatbord, provisoriska stolar, dekorativ tapet och kopparlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en svart laminatskiva från DPJ och ben från Mio. Stolarna är provisoriska.

Nu var det dags för ett moment som jag bävade lite inför, nämligen kakling. Varken jag eller min far var erfarna på denna front. Men det var bara att ta det lugnt och metodiskt så gick det galant:
Nyinstallerad bänkskiva med turkos kakel på väggen i ett modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt kök med vit bänkskiva, blå kakelplattor, induktionshäll och rostfri köksfläkt, pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt kök med vit inredning, svart bänkskiva och blå kakel samt kopparfärgade lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fogning:
Kakel som läggs upp på en köksvägg, täckt av skyddspapper och murbruk i en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kökshörna med blå kakelvägg, rostfri diskho och ljus laminatbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya stolar:
Nytt köksbord med svart laminatskiva och stålben, provisoriska stolar, framför fönster med grön växttapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla bänkskivan var tänkt att bli lite av en bar i köket, då kan det se ut såhär:
Kök med ny bänkskiva och blå kakel, diverse drycker och citrusfrukter, cocktailshaker och ishink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer med fler bilder från det jag har gjort i hall och vardagsrum. Håller just nu på med sovrummet så det kommer också lite senare. Tack för att ni tittat!
 
  • Gilla
sysmali och 8 till
  • Laddar…
Efter att köket var klart snickrade jag och min far lite bänkar till balkongen.

Såhär såg det ut när jag flyttade in:
Tom balkong med trägolv och en vägglampa, innan bänkarna var snickrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkar snickrade:
Obehandlade träbänkar på en balkong med trädäck och vit vägg, ny lampa till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkar målade:
Nybyggda ommålade träbänkar på en balkong med skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart!
Vitmålade hemsnickrade bänkar med blå dynor på en inbyggd balkong, brevid ett bord med duk och en kopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har även kommit dit en lampa på väggen.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi la in samma golv i hallen som i köket.

Nyinstallerad plastmatta med träimitation i hall, tomrum vid vägg för kabeldragning, tröskel till vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastmatta med träimitation. Vad tänkte folk egentligen?

Plastmatta med träimitation längs en hall och övergång till vardagsrum med svart metalltröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nätverkskabel dragen längs golvkanten och genom en tunn svart metalltröskel mot en plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drog nätverkskabel från switchen i hallen in i klädkammaren. Under trösklar och bakom golvsocklar.

Hall med plastmatta i träimitation, tröskel in till vardagsrum, dörrar och hatthylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan klart. Vardagsrummet in till vänster.

Utsikt från en hall med grå plastmatta mot ett ljust kök, svart metalltröskel synlig vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastmatta med träimitation i hall och kök med tunn svart metalltröskel övergång till vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tunn svart metalltröskel.

Höjdskillnaden in till vardagsrummet gjorde att vi fick vara lite kreativa. Det blev metalltröskel och smyglist i ek.
Tröskel mellan plastmatta med träimitation i hall och ekparkett i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade även turen att hatthyllan från när huset byggdes låg kvar i förrådet, så den blev åter uppsatt:
Hall med ljus plastmatta som imiterar trä, en återuppsatt vintage hatthylla och trädörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Trevligt att slippa överskåp i köket. Var har ni glas och porslin i nya köket? Funderar också på att skippa överskåpen i nästa kök.
 
Jag har glas och porslin i lådor helt enkelt. Jag bor ensam så det är ingen stor ruljans på det.
Men det är väldigt praktiskt att kunna öppna en låda och få en överblick på alla sina glas, speciellt för olika cocktails som kräver specifika glas.
En öppen låda fylld med olika typer av glas ordnade för enkel översikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen kökslåda fylld med olika typer av glas för cocktails.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tallrikar i likadan låda på andra sidan.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
O Ozric skrev:
Plastmatta med träimitation. Vad tänkte folk egentligen?
Vad är felet med det menar du?
Tror vi hade sådant i ett eller två rum i vårt första hus, och det fungerade bra att lägga trasmattorna på.

O Ozric skrev:
Jag har glas och porslin i lådor helt enkelt.
Instämmer mycket praktiskt när man skall plocka in och ut till diskmaskin och matbord.
Man slipper treva på hyllor i överkåpen, och får bra överblick över innehållet.
Men nu har vi överskåp, och får köra med ryggövningar...
 
Bra jobbat (y)
 
Vardagsrummet har jag inte gjort så mycket i, mest målat väggarna egentligen.

När jag flyttade in var väggarna tapetserade med en grå tapet med en svart fondvägg.

Vardagsrum med mörk fondvägg, mid century-stil sideboard och fåtölj, samt synligt original ekparkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tapetserade över det svarta bara för att slippa måla tusen lager vit färg.
Vardagsrum med mid century-stil möblering, nyanserade grå väggar, träskåp och original ekparkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originaldörrarna som stod ute i förrådet hängdes tillbaka. Jag är väldigt glad att det inte kommit någon ljust-och-fräscht-svensson och förstört dessa med vit färg. Alla dörrar i lägenheten är orörda originaldörrar från HSB Industrier.
Renoverat vardagsrum med original trädörrar, ekparkett och mid century-möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfte bort laminatgolvet och vad hittar man då? Original ekparkett från när huset byggdes!
Original ekparkettgolv med märken bredvid grå vägg och nyare golv, renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat vardagsrum med nyligen målade grå väggar och uppblottat original ekparkettgolv som visar karaktäristiska märken och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst den har sina färgfläckar, repor och märken, men hellre ett originalgolv med lite själ än grå laminat.

Efter att jag målat väggarna så var det mest inredningsjobb kvar, det roligaste tycker jag! Jag ville att vardagsrummet (och även hallen) skulle ha en mid century-stil som passar med husets ålder, och för att jag själv älskar den stilen. Mycket av möblerna har köpts på auktioner eller var objekt jag redan ägde när jag flyttade in. Det ska komma upp mer saker på väggarna, även en TV när man i framtiden får råd med det.

Lite inredningsbilder:

Vardagsrum med mid century stil, innehåller teakhylla, böcker, inredningsdetaljer och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mid century-stil vardagsrum med träbyrå, gyllene bordlampa och konstverk av föremål i brun ram på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Midcentury-stil vardagsrum med träskåp, växt, konstverk och en gitarr ligger mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredd hörna av vardagsrum i mid century-stil med svart soffa, golvstående lampa, träbyrå och elgitarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är felet med det menar du?
Tror vi hade sådant i ett eller två rum i vårt första hus, och det fungerade bra att lägga trasmattorna på.
Jag tycker inte det är snyggt helt enkelt. :)

Ska golvet vara i plast kan det väl få vara sin egen sak, istället för att försöka se ut som trä.
 
O Ozric skrev:
Ska golvet vara i plast kan det väl få vara sin egen sak, istället för att försöka se ut som trä.
Helt rätt i sak, men hur ser egentligen plast ut?
 
jattefin ,skulle garna bo i din laghenet utan att andra pa nat .(obs forlat for stavfel ,ar fransman och skriver ifran Maury i sodra frankrike)
michel
 
Sovrummet

I sovrummet ville jag som kontrast till mid century-stilen i sovrummet och modern contemporary-stilen i köket ha mer av en New England-stil. Men en ganska stilren återhållen sådan, inte så som det brukar se ut när svenskar ska inreda New England och det bara blir en enda orgie av stjärnor och flaggor överallt.

Första steget var att tapetsera över de bruna tapeterna. Spackling:

kdjRSnJ.jpg

Väggen bakom sängen blir fondvägg i blått. Jag provade lite olika kulörer för att få fram en som jag var nöjd med.

sIYevm7.jpg

Sedan la vi in ett laminatgolv med valnötsutseende.

zGUVcgO.jpg

qHmjs6l.jpg

Före och efter:

zrej07E.jpg

1rvraUA.jpg

Sedan in med lite nya möbler, nya gardiner.

2m9iDv2.jpg
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L
Men oj - det här blev ju fantastiskt snyggt och fräscht!

Marmoleum Click var nytt för mig - verkar utmärkt.

Jag har också svårt för material som försöker likna något annat istället för att vara stolt över sig självt :) Fast till och med där finns det undantag ska tilläggas (dit hör dock inte plastmattan som du hade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.