Med tanke på hur mycket strul det är med originalmonterade dyra värmare av känt märke ska man nog vara lite skeptisk mot en billighetsvariant från Kina.
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Fast allt på ebay är inte skit... Går ju att hitta märkesvärmare där oxå som just är anpassade för bil. sök på planar heaters, finns en mycket bra säljare som heter autotherm i finland (inga moms-problem).
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Man behöver inte vara rädd för precis allt.! Har köpt mycket från Kina, som både brinner och värmer, utan problem..
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
hsd
Kan hända att försäkringen blir ogiltig vid brand....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om bilen brinner? Är nog svårt att se om den är köpt från Kina eller Tyskland då..
 
J josa100 skrev:
Verkar vara standard att borra i ett extra dykrör i bränslepumpen (istället för att borra direkt i tanken).


[bild] [bild]
Du ska aldrig borra i bränsletanken utan du absolut ska borra dig in i tanken så ska du ta dig igenom locket i bränslepumpens armatur när det är utlyft från tanken som du postat bilder om här.
Det är viktigt att det blir helt tätt i genomföringen som ska klara en del tryck då tanken utsätts för tryck som du ibland märker när du lossar tanklocket (pyser) samt är orsaken till att tanklocket rappar över när du spänner åt dem.
Tänk även på att du måste använda en slang som klarar att vara dränkt i bensin så du kan inte använda vanlig bränsleslang för bensin.
En del bränsleslangar för etanol går att använda men åk till en slangexpert och köp 1m (minsta längd) som är lämplig det kostar inte många kronor.
 
Hej

Du har väl bränsleslang/rör i motorrummet? Gör ett T-kors där, exempelvis före filtret eller på returen..
 
Chaly
Som tidigare skribenter skrivit, värmaren har normalt egen bränslepump som styrs av värmaren. Om det är variant som kopplas på kylvattenkretsen så har den egen vattenpump.
 
Tomture61
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Du har väl bränsleslang/rör i motorrummet? Gör ett T-kors där, exempelvis före filtret eller på returen..
Nope , koppla inte in bränslet från motorns bränsle rör , kan vara ett högt tryck där när tändningen är på .
Bränslet ska tas via locket till bränslepumpen (på tanken) ingen annanstans.
Bilar med förgasarmotor (typ 60-70 talet) har oftast en mekanisk pump på motorn,där man kan koppla in sig med ett T-rör.
Moderna dieselmotorer har ett högt bränsletryck
  • CR1 har ett systemtryck på 200-1350 bar.
  • CR2 har ett systemtryck på 600-1600 bar.
  • CR3 har ett systemtryck på 1200-1800 bar.
Produceras dock inte i tanken , bränslereturen ska man inte hämta bränsle från , går inte hela vägen ner i tanken (skulle jag tro)
peustor.JPG
 
Redigerat:
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
Självklart inte efter dieselpumpen! Givetvis mellan tank och bränslepump, där är det inget tryck..
 
Tomture61
Om du tittar på bilden så ser du ngt som heter Diesel delivery pump , kan också sitta i tanken , normalt i det stora locket ( där man borrar hålet för extra anslutning)

Kolla även inlägg 11 , med en bild på TS bränsletank.
 
Tomture61
H Husqvarna220Ac skrev:
Självklart inte efter dieselpumpen! Givetvis mellan tank och bränslepump, där är det inget tryck..
Måste ge dig rätt , till 50% , ang pump i tanken .
Går även att koppla in sig på returen , till 100%
:oops::rofl:
 
Såg någon som föreslog att man skull sätta en "catch tank" på bränslereturen som rymmer 1-3liter. (Går inte returen ned i tanken så suger man ju rent i returen om man kör med värmaren när bilen är avstängd.) Suger den från catch tanken så är det ju lugnt. När bilen sedan startas fylls "catch tanken" igen.

Det verkar råda delade meningar om det är tryck i bränslereturen tillräckligt för att trycka in bränsle i dieselvärmaren när den inte är igång (farligt). Enligt en del försäljare jag frågat avråder de från att koppla så (den bör kopplas direkt i tanken).

Catch tank:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/bransle-catch-tank-25l-med-an8an10-anslutningar.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.