14 108 läst · 27 svar
14k läst
27 svar
Parkeringsvärmare - Var på bränsleledningen ska man koppla in sig?
Fast allt på ebay är inte skit... Går ju att hitta märkesvärmare där oxå som just är anpassade för bil. sök på planar heaters, finns en mycket bra säljare som heter autotherm i finland (inga moms-problem).
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Man behöver inte vara rädd för precis allt.! Har köpt mycket från Kina, som både brinner och värmer, utan problem..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Om bilen brinner? Är nog svårt att se om den är köpt från Kina eller Tyskland då..
Du ska aldrig borra i bränsletanken utan du absolut ska borra dig in i tanken så ska du ta dig igenom locket i bränslepumpens armatur när det är utlyft från tanken som du postat bilder om här.J josa100 skrev:
Det är viktigt att det blir helt tätt i genomföringen som ska klara en del tryck då tanken utsätts för tryck som du ibland märker när du lossar tanklocket (pyser) samt är orsaken till att tanklocket rappar över när du spänner åt dem.
Tänk även på att du måste använda en slang som klarar att vara dränkt i bensin så du kan inte använda vanlig bränsleslang för bensin.
En del bränsleslangar för etanol går att använda men åk till en slangexpert och köp 1m (minsta längd) som är lämplig det kostar inte många kronor.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hej
Du har väl bränsleslang/rör i motorrummet? Gör ett T-kors där, exempelvis före filtret eller på returen..
Du har väl bränsleslang/rör i motorrummet? Gör ett T-kors där, exempelvis före filtret eller på returen..
Nope , koppla inte in bränslet från motorns bränsle rör , kan vara ett högt tryck där när tändningen är på .H Husqvarna220Ac skrev:
Bränslet ska tas via locket till bränslepumpen (på tanken) ingen annanstans.
Bilar med förgasarmotor (typ 60-70 talet) har oftast en mekanisk pump på motorn,där man kan koppla in sig med ett T-rör.
Moderna dieselmotorer har ett högt bränsletryck
- CR1 har ett systemtryck på 200-1350 bar.
- CR2 har ett systemtryck på 600-1600 bar.
- CR3 har ett systemtryck på 1200-1800 bar.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Självklart inte efter dieselpumpen! Givetvis mellan tank och bränslepump, där är det inget tryck..
Om du tittar på bilden så ser du ngt som heter Diesel delivery pump , kan också sitta i tanken , normalt i det stora locket ( där man borrar hålet för extra anslutning)
Kolla även inlägg 11 , med en bild på TS bränsletank.
Kolla även inlägg 11 , med en bild på TS bränsletank.
Såg någon som föreslog att man skull sätta en "catch tank" på bränslereturen som rymmer 1-3liter. (Går inte returen ned i tanken så suger man ju rent i returen om man kör med värmaren när bilen är avstängd.) Suger den från catch tanken så är det ju lugnt. När bilen sedan startas fylls "catch tanken" igen.
Det verkar råda delade meningar om det är tryck i bränslereturen tillräckligt för att trycka in bränsle i dieselvärmaren när den inte är igång (farligt). Enligt en del försäljare jag frågat avråder de från att koppla så (den bör kopplas direkt i tanken).
Catch tank:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/bransle-catch-tank-25l-med-an8an10-anslutningar.html
Det verkar råda delade meningar om det är tryck i bränslereturen tillräckligt för att trycka in bränsle i dieselvärmaren när den inte är igång (farligt). Enligt en del försäljare jag frågat avråder de från att koppla så (den bör kopplas direkt i tanken).
Catch tank:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/bransle-catch-tank-25l-med-an8an10-anslutningar.html
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Reparation i badrum - vem ansvarar för avstängning av vatten i BRF?
Vatten & Avlopp -
Vad gäller kring isolering av kondensslang från luft-luft-värmepump?
Värmepumpar -
Hur göra med varmvattenberedare off-grid?
Vatten & Avlopp -
Varför har gaveln separerats från långsidan? 60-tals hus
Stenhus