Mitt fritidshus ska bli mitt hem och i dagsläget dyrt att hålla varmt.
Tänkte lägga till 50 mm isolering och planen är att byta panel från liggande till stående.
Har i dag 70 mm isolering med Fjällpanel och tänkte mig ta bort den panelen. Lägga på liggande reglar, isolering och sedan ny stående panel.
Tänker jag rätt?
 
A
Vi har gjort liknande men då med två lager 45mm reglar plus isolering. Fungerar bra. Du kan behöva flytta ut fönster så att de inte sitter för djupt. I fritidshus är karmarna ofta spikade så det blir till att ha en tigersåg till att kapa spikarna.
 
Det borde funka. Tänk på att du behöver en extra spikregel när du kör stående panel. (En vertikal för ventilation och en horisontell att spika panelen i.

Ska du bo där permanent hade jag tagit så mycket isolering som möjligt. T.ex. 80mm fasadskiva
 
Har i dag 70 mm så min tanke var att lägga på 50 mm. Sätta en 45 regel horisontalt cc 60 mm och ha att spika i.
Frågan är ska jag riva bort vind pappen?
Ska det ny papp eller är det plast som gäller mot panelen?
 
A
Sätt 45x45mm liggande, vindpapp, 22x45 spikläkt, panel. Ta bort den gamla vindpappen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är jag med nu, utanpå horisontalt 45*45 spikar jag 22*45 och mellan dom vindpapper.
Är det bara för att få en luft spalt?
 
A
Precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.