Har renoverat ytskikt och tak samt dragit ny el på andra våningen (ca 90 kvm) i vårt 30-talshus, undantaget badrummet. Hantverkarna uppskattade att det skulle ta tre veckor, men det tog fem; delvis pga dålig kommunikation dem emellan. När vi nu fått tidrapporteringen och fakturorna landar elarbetet på 72 timmar, vilket låter galet mycket, även om alla rör för elledningar byttes ut. Nota för elarbete och material, efter ROT, 35.000. kr.

Sedan till måleri och snickeri, vilket de redan tidigt meddelade var svårare än väntat, bl.a. eftersom väggarna inte är räta, det satt åtta lager tapet och flera rum fick gipsas om. Notan för själva arbetet - material valde jag själv, och orginallister är dyrt - landade på nästan 150.000 kr. Har haft en lång diskussion med dem nu och de menar att de gjort allting rätt, men för mig låter det väldigt dyrt. Vad är er uppfattning?

/David
 
Är svårt att uttala sig utan att ha varit på plats, men fakturan för elarbeten låter väl inte helt orimlig. 2 elektriker i 4 dagar blir 64 tim. Sen kommer det till lite spilltid eftersom de troligtvis inte kunnat utföra alla moment i en följd.
Sen kan jag tycka att 150.000 för resterande låter mycket, men det är omöjligt att säga utan att varit där.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om de bytt ut alla elrör (vaför??), så är det ju väldigt mycket större ingrepp än en ren ytskiktsrenovering. Om ytan är 90 kvm, så gissar jag att det är 5 - 6 rum? Då tycker jag inte att det uppenbart är mycket tid.
 
Ska msn byta rören tycker jag snarare att det låter snabbt. Jag gissar att det var pansarrör man ville byta ut.
 
Vad gäller elen så var det gamla blyrör, vilka övertid skadas i krökarna och ”fläks upp” så att kablarna i röret går sönder mot de vassa kanterna. Det är fyra rum och en hall i form av en gång på övervåningen.

Jag ser inte primärt elektrikerna som problemet, utan måleri/snickeri som inkl. materiel kostade ca 200.000 kr efter ROT. Materialet kostade alltså ca 50.000 kr, varav listerna upptog ca 30.000 kr. Kostar gips, spackel, färg och skruv 20.000? Vad är det som tagit sådan tid med att sätta upp ny gips? Svaren blir bara ”väldigt svårt hus”...
 
D Daniel 109 skrev:
Ska msn byta rören tycker jag snarare att det låter snabbt. Jag gissar att det var pansarrör man ville byta ut.
Med innerväggarna nedrivna var det ju bara att fräsa nya spår i väggen och stoppa ned slang, inget finlir direkt...
 
Vad har andra firmor lämnat för pris?
Hur långt ifrån dessa andra offerter hamnade slutpriset?
 
Jag gjorde så här: ringde en elektriker, ingift i familjen och med gott rykte, och beskrev arbetet. Han menade att timmarna i vanliga fall är högt räknade för 4+1 rum, men att eftersom det inbegriper fräsning av nya spår med ny slangdragning, samt byte av gamla pansarrör (bly) mellan våningarna, så är det högst rimligt.

Vad gäller måleriet hörde jag även där av mig till en välrenommerad målare/snickare. Han sa att det egentligen var omöjligt att säga utifrån resultatet eftersom det verkliga arbetet inte syns (för- och grundarbete) - men, om man räknar 133 timmars fakturerat arbete så är det heltid för två man i tre och en halv vecka. Eftersom de var här i fem är inte heller det högt räknat. Däremot verkar det svårt att få spec och kvitto på alla deras utlägg (totalt nästan 50.000 kr), vilket känns lurigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.