Håller med om att en grmensamhetsanläggning nog kan vara bra, men har ni servitut på vägen räcker även det långt. Han får väl helt enkelt stängsla in sina två hagar var för sig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I juridiska frågor är svaret förstås alltid det beror på. Skulle dock tolka det du länkar till som att servitutet går över den tjänande fastighetens gårdsplan och att det därför kunde finnas särskilda skäl att göra en mindre inskränkning i servituträtten.

Att det är bekvämare för en bonde att låta sina djur gå i en stor hage som korsar vägen snarare än att växelvis ha dem i två olika hagar har jag svårt att se skulle vara särskilt tungt vägande skäl.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Fastighetsägaren har rätt att använda vägen. Det medför inte ett absolut krav att kunna använda den utan att gå ur bilen.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Du kanske kan lägga dina så sofistikerat beräknade 6 ören i grindslant då?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mmm vi som bor här ska prata ihop oss, ena bra grannen funderar på köra rätt igenom bara, det har nämligen inte varit så innan med stängsel och grindar utan blev så nu bara för han är irriterad över något. Troligen avundsjuka, då han jag köpte tomten av tjänade en bra hacka och han inte fick ta del av den kakan...

Men jag har mailat både kommunen och Lantmäteriet om det är okej att han gör såhär. Så får vi se, då får jag veta på svart på vitt...

Tycker ändå att man borde föra ett vettig samtal med alla parter där alla har något att säga. Har viss förståelse hur han tänker men eftersom det inte varit så innan utan han ska införa det bara för "jävlas" så minskar förståelsen...

Min tanke är oxå om nu djuren rymmer upp på min trädgård och går runt och grejar, kan jag då i min tur kräva ersättning? För staketet är mycket bristfälligt och saknad helt på flera ställen där det istället går en liten Bäck som dom kan lätt gå över upp bak in på min trädgård.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Egentligen borde man ställa en flaska whisky i hans brevlåda.... Bara för att göra något annorlunda.
Man ska hålla sina vänner nära och sina fiender ännu närmare... :)
Det här tipset låter mer som devisen "Man ska hålla sina vänner nära och sina fiender berusade".:D
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Röda pricken är vårt hus, det vita är en gräns där vägen övergår till privat väg som vi inte får köra på.
Det gula är där jag misstänker att han vill sätta grindarna.
 
  • Satellitbild på ett område med markerad röd prick för hus och gula markeringar för föreslagen grindplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Men det går väl att åka ut mot väg 842? Varför måste ni just åt det håll där du målat gult?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Men det går väl att åka ut mot väg 842? Varför måste ni just åt det håll där du målat gult?
Läs inlägg 53, där står förklaringen.
 
Tycker dock att @BiFuel har en poäng. Förstahandsyrkande: nej, markägaren får inte hägna in vår servitutsrätt, ens om han sätter i grindar.
Andrahandsyrkande: om han ändå skulle få det vill vi tillfälligtvis få servitutsvägen ersatt, så att vi istället kör genom hans gårdscentrum.

Misstänker att stängselplanerna tappar i attraktivitet då, givet att det är markägarens gårdscentrum vi ser i vägens förlängning.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Min tanke är oxå om nu djuren rymmer upp på min trädgård och går runt och grejar, kan jag då i min tur kräva ersättning? För staketet är mycket bristfälligt och saknad helt på flera ställen där det istället går en liten Bäck som dom kan lätt gå över upp bak in på min trädgård.
Ja, det kan du. Dokumentera alla skador och kräv ersättning. Den som håller djur är skyldig att stängsla in dem ordentligt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ni får väl bygga färist på vägen.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ni får väl bygga färist på vägen.
Detta kände jag är helt klart bästa lösningen efter googlar vad det va

Det ska jag lägga fram som förslag. Stort tack :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.