Hej,

Har ett gammalt 50-talshus (Massiv trästomme, 4,5mm)) med alldeles för lite isolering i väggarna. (halva huset har endast ett skikt 4,5cm stenull).

Vinden har jag redan isolerat med diffspärr och glasull.

Eftersom mer eller mindre allt ska renoveras invändigt, med nya skivor på väggarna känns det som klokt att också tilläggsisolera.

Vi har endast 64m2 att leva på, så det är tacksamt med högt lambda. Eftersom det ändå inte finns någon diffspärr i väggarna så känns det som att diffusionsstängda PIR-skivor bör kunna passa bra.

Till saken...
1. Hur borde jag göra med reglandet? Skulle vara skönt att helt kunna hoppa reglar för högsta u-värde och för att inte ha något diffusionsöppet biologiskt material mellan de diff-stängda pir-skivorna. Ska jag även aluminiumtejpa insidan av reglarna (mellan pir-skivorna) för att inte fukt ska kunna ta sig ut längs reglarna, så får reglarna tre diffusionsstängda sidor och endast en att torka igenom, den yttre. Jag vet att det finns plastbrickor för att skruva fast cellplastskivor, vilka väl också borde fungera till PIR-skivor!? Men orkar dessa skruvar med brickor hålla upp skivorna tillräckligt för att man ska kunna fästa gips i skivan, och i så fall, hur fäster man gips i pir-skivor? -Limma fast? -Skruva hela vägen in till träet på andra sidan? Kanske renoveringsgips är lättare för dem att bära??.
Nu blev det många frågor, men för att sammanfatta, Kan man sätta upp pir-skivorna och gips utan reglar?

2. Tänkte använda Kingspans skivor Kooltherm inside insolation; https://www.realbud.com/sv/kingspan-kooltherm-k12-inside-insulation-198.html antingen 5 eller 7cm. Någon som är bekant med det eller känner till bättre eller mer prisvärda alternativ så vore det kul att höra lite mer.

Tack på förhand!!!
 
Skippa reglarna.

Antingen kör du PIR/PUR skivor med förfäst gips på eller så kör du med separata skivor

Hursom. Cellplastlim och lite längre skruv funkar utmärkt
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Casaloco Casaloco skrev:
Finns pir med monterad gipsskiva på tex [länk]
Jo jag har sett den, just den som bauhaus säljer och det verkar ju praktiskt, men det kostar väl mycket per kvadrat jämfört med att köpa gips och pir separat, sedan vill jag gärna ha mer än 40mm (om än det skulle göra rätt saftig skillnad jämfört med nuvarande vägg)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skippa reglarna.

Antingen kör du PIR/PUR skivor med förfäst gips på eller så kör du med separata skivor

Hursom. Cellplastlim och lite längre skruv funkar utmärkt
OK, menar du att jag skruvar fast pir-skivorna och sedan limmar fast gipsen mot pir-skivorna?
 
Nej. Lim på pir och tryck fast mot väggen. Sen skruvar du gipsen som vanligt. Lim mellan gips och pir skadar ju inte heller
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Lim på pir och tryck fast mot väggen. Sen skruvar du gipsen som vanligt. Lim mellan gips och pir skadar ju inte heller
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Lim på pir och tryck fast mot väggen. Sen skruvar du gipsen som vanligt. Lim mellan gips och pir skadar ju inte heller
Jaha, OK, då är jag lite klarare på hur du menar.

Vad för skruv till gipsen? Långa nog att fästa i träet på andra sidan eller finns det skruv som fäster i pir-skivorna?
 
Fästa i trät på andra sidan. Det blir lite som att man klämmer pir skivorna mellan gipsen då så man kan inte dra skruven hur hårt som helst
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fästa i trät på andra sidan. Det blir lite som att man klämmer pir skivorna mellan gipsen då så man kan inte dra skruven hur hårt som helst
Vad bra, det låter ju inte allt för knepigt, dock blir det endast ett skikt träpanel (antagligen 17mm) att fästa i, eftersom det massiva, bärande träskiktet (45mm) ligger innanför ett skikt av 45 mm stenull.

Hmm. Det borde ju dock kunna lösas genom att markera ut de gamla 45mm reglarna bakom träpanelen och sedan skruva i dem.

50mm pir limmat med cellplastlim, 6mm renoveringsgips (lite lim där också) , 100 mm träskruv

alternativt. 70mm pir och 120mm träskruv.

Kan det fungera??

Har gått om 80 mm trallskruv annars, men det blir kanske lite kort för 50mm pir, eller?

Antar att jag får ta bort de gamla mjuka spånskivorna (de förr hade innan man började använda gips), så att cellplasten kan limmas mot träpanelen och skruvarna inte får onödigt långt till väggen. Rätt ute?
 
Det kan nog vara bra. Så länge det fäster hjälpligt. Ska du hänga något tungt i väggen typ tv eller hyllor så fäll in regel där.

80-50-6=24mm fäste, kan nog funka men jag hade kört på 70 skivan med 120skruv.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kan nog vara bra. Så länge det fäster hjälpligt. Ska du hänga något tungt i väggen typ tv eller hyllor så fäll in regel där.

80-50-6=24mm fäste, kan nog funka men jag hade kört på 70 skivan med 120skruv.
Då kör jag nog på det. river jag ut spånet och kör med renoveringsgips så förlorar jag endast 6,5 mm. känns rätt schyst för motsvarande ca 12 mm mineralull plus det man sparar på mindre köldbryggor (reglarna).

Om ingen snart stoppar mig med mer att tänka på så sätter jag igång och beställer skivorna :)

Tack för hjälpen, Johannes!
 
Casaloco
Säkerställ att du inte har någon plastfolie eller difftät papp på insidan av bef isolering innan du sätter upp piren.

Ska du inte köra vanlig 13 mm gips så det finns lite tjockare skiva att skruva upp saker på?
 
A
Jag skulle aldrig någonsin använda renoveringsgips där, de extra 6,5mm som en riktig skiva ger, ger mer stabilitet än du förlorar i yta.

Enlig mig är renoveringsgips ett skit att jobba med och värdelöst på plats också.
 
Scouten skrev:
Jag skulle aldrig någonsin använda renoveringsgips där, de extra 6,5mm som en riktig skiva ger, ger mer stabilitet än du förlorar i yta.

Enlig mig är renoveringsgips ett skit att jobba med och värdelöst på plats också.
Jasså? Den påstås vara rätt stark även fast den är tunn. Om jag sedan ska limma pir-skivor mot en gammal vägg undrar jag om det inte blir väl ojämnt för vanliga skivor att hantera. Sedan är det ju det där med tyngden, vilket var min ursprungliga tanke med renoveringsgips. Ska den bäras av skruvar som kommer ha mer än 7 cm till närmsta hårda material så tänker jag att det är synd att göra den för tung. Dock har jag inga beräkningar på saken, så om du eller någon annan skulle veta bättre kan jag självfallet offra några mm till.
 
Gipset hålls uppe av friktionen mellan gips och pir. Trycket skapas ju av skruvarna. Gjorde just detta för ca 5 år sedan i ett gammalt hus och det har funkat bra. Vi körde då med 50mm skiva och 13mm gips
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.