HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är inte alls sällsynt med krympsprickor i is. Speciellt inte om isen är tjock och det är tunnt med snö. Prova att gå till en sjö, när det slår om till kyligt väder, så kan man höra allt från "småsprak" till " pistolskott". Kommer ihåg när jag var barn och ett antal ungar ställde sig bredbent över en färsk spricka och genom att flytta tyngden från en sida till den andra, kunde man pumpa upp vatten på isen.
Så är det.
 
harry73
Nu tror jag fortfarande inte att det är en krympspricka. Som sagt har isens undersida en konstant temperatur, som är 0 grader eller lite kallare beroende på salthalt. När ovansidan krymper då uppstår interna spänningar i isen som ökar med isflakets storlek. Så isen kommer att spricka med regelbundna små sprickor. Inte en dm bred spricka.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu tror jag fortfarande inte att det är en krympspricka. Som sagt har isens undersida en konstant temperatur, som är 0 grader eller lite kallare beroende på salthalt. När ovansidan krymper då uppstår interna spänningar i isen som ökar med isflakets storlek. Så isen kommer att spricka med regelbundna små sprickor. Inte en dm bred spricka.
Kan naturligtvis vara p.g.a. att isen skjuvar sig eller påverkas av varierande vattenstånd p.g.a högtryck, lågtryck och vindriktningar, men jag har många gånger varit med om att få c:a 3 cm breda sprickor . Detta dock på insjöis ( sjö 5 km* 0,5 km), som varit kanske 20-50 cm tjock och har varit fryst ända till land runt hela sjön. Jag har ingen aning om hur bra ledare is är, men tror inte att den är speciellt bra ( tänk en smältande isbit på en gata på våren - kan vara frostig på ytan medan den smälter underifrån).
 
Redigerat:
Det visar bara att man inte ska gjuta oarmerad is i minusgrader :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Såhär såg det ut i dag då jag var på väg hem med min Opel Kadett över isen från en utfärd.

Vädret såg ut att försämras så det blev bråttom till fastlandet innan isvägen skulle försvinna men det blev bara en liten snöby.
 
  • Övergiven bilväg överfrusen med snö och is under disig himmel med svag solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
T
Bilder från i somras :)
 
  • Närbild av en pilgrimsfalk som stirrar in i kameran, med tydlig fjäderdräkt och öppet näbb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rävar på en sommaräng där en räv nosar på den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lurvig hund sitter på en grusväg omgiven av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseTeknik och 5 till
  • Laddar…
I går kunde man för första gången ana vår i luften. Temperaturen visade på några grader plus och solen sken. Idag snöar det men jag klagar inte, vi behöver all snö för grundvattnet är fortfarande långt under det normala här i trakterna.
När solen skiner värms stenarna upp snabbt och då blir mossorna och lavarna synliga igen. Några bilder från igår på miniatyrerna.
Närbild på grönt mossa och gråa lavar med röda toppar mot en snöig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön mossa täckt av smältande snö på klippa, vårens ankomst med snö och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mossor och lavar syns bland smältande snö under vårens första varma dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön mossa med smältande snö och istappar, tecken på vårens ankomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på mossa och lavar på en sten uppvärmda av solen, vilket indikerar tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på gröna mossa och gråa lavar med smältande snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av mossa och smältande snö med synliga små växtskott och solljus reflekterande på is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Fina bilder
 
harry73
Jag vet inte om det var parningsdans eller en tävling om vem som var störst och starkast...
Två svanar på vatten med huvuden nära varandra i en möjlig parningsdans eller styrkedisplay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om det var parningsdans eller en tävling om vem som var störst och starkast...
Det finns säkert något skäl till att han (hon?) till höger lyfter vingarna så dar.
Liknar nästan ett happy_kissed_heart.png
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
harry73
De gjorde det både två, och det fanns en till som gjorde likadant.
 
Regelbundna gäster vid fågelmaten, fyra ekorrar har vi haft på besök varje dag under vintern.
Bilderna saknar skärpa men får ändå komma med för poseringen är det inget fel på.

En ekorre står upprätt på snö täckt mark bland fågelmat, poserande för kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ekorre äter frön på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
För att få bra och skarpa bilder på djurlivet krävs ett teleobjektiv och det har jag inte - ännu. Jag kommer inte tillräckligt nära med kameran och då blir det en rejäl oskärpa i bilderna.

Räv i snötäckt landskap bakom ett stängsel, bild med lätt oskärpa på grund av avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En oskarp bild av två fåglar vid ett äpple på en stolpe med snötäckt mark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre talgoxar på en trästolpe med ett äpple i vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Jo Abies, dina bilder duger gott, och överglänser det mesta (y)

Himla söta tall-joxare!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Mesar är ju alltid mesar!? De blåa är bland de finare.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.