Sitter och försöker jämföra två offerter på kakling. Den ena muraren vill ha betalt per timme den andres offert är baserat på m2. Timmpriser ligger på 300/timme utan material medans den andre ligger på 900kr/m2 inkl allt material med kakel i prisklass 300kr/m2. Vad blir billigast i slutet? :-/
 
Det sköna med att ha ett fast m2 pris är ju att du vet exakt hur mkt du betalar, det skulle jag föredra faktiskt. Det låter nästan som om 900:-/m2 är ett bättre alternativ.
 
Är du osäker med vilken hantverkare det blir billigast så torde offerterna vara ganska jämställda. Välj då det fasta priset.

Med ett kakelpris på 300kr/kvm och ett kvm pris på 900 kr/kvm antar jag att det är ett badrum Ni skall göra. Då har Ni fått ett helt okej pris. (Om de Nu är duktiga). Våratbadrum landade på 900-1000 kr/kvm och det tog dem 3,5 dag. Kakel kille sa att de brukar räkna med att det tar ca 4 dagar för ett normalt badrum (med både golv och väggar).
 
Priset är ett genomsnittpris på alla ytor vi vill ha kaklade kök, bad, entre och tvätt. Fått ett fast pris som utslaget blir 900kr/m2.
 
Vad ingår i era offerter? Jag har fått offert på ett badrum UTAN kakel och klinker men med allt arbete + golvgips, spackel, fuktspärr, fix, fog, elgolvvärme. Hittills ligger priset på ca 1100 - 1200 kr/m2. Jag tycker det låter dyrt vad tycker ni?
 
Missa inte att det är många moment, spackling för fall runt brunnar, dukar för alla skarvar i gipsen och hörnen, gummi i några lager, fix och fog samt förståss kakel med alla varianter av bårder mosaik, eventuella utåtgående hörn vid trummor, etc..

Många timmar och pengar blir det.. ;D

mvh iw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.