Y
Jag har länge haft en dröm att få köra motocross igen, denna gång på banor,
och i år så skulle jag kunna göra det verkligt ifall jag prioriterar så.

Fast jag föreställer mig att det är en ruskigt dyr hobby och ville se om ni håller med denna bild.


1) Motocrossen. Jag ser efter en som kanske gått ca 40 timmar i tro om att dom runt 80timmar är slut. Då hamnar jag i skrivande stund på 2017års modeller av 250cc Kawasaki.

Föreställer mig att moderna kräver service efter varje körning, men att dessa slitdelar bör vara relativt billiga annars hade ingen haft råd. Samt att motocrossen drastiskt tappar sitt värde för varje år.

Fråga: Måste man ha nyaste fräschaste för bli accepterad på banan? Hur många timmar lever moderna crossar egentligen? Och måste man service stötdämpare och annat var 5 körning eller gör folk det bara för att det är kul?


2)
Så behöver man massa skydd såsom hjälp, rygg- bröst- och nackskydd, stövlar, och annat i tyg. Inte dramatiskt dyra saker men slutsumman blir ju några tusen.

3) Smart transportlösning. Och där tänker jag att kärra förvisso är praktiskt och något man kan ha till trädgården också, men långsamt. Att hitta en billig skåpbil till samma pris som kärra, vore nog trevligare.

4) Medlemskapsavgift. Inte så stor. Och lagom småsocialt umgänge - då man är där för att köra.

5) Sen tänker jag att motocross är som med skidbackar och personer som inte förstått sig blivit äldre. Full fräs - brutna ben. Jag har ju inte tänkt idiotköra, fast jag är ju ingen tonåring så jag kan ju överskatta vad kroppen klarar.

Fråga: Behöver man vara rädd ifall man har sunt förnuft?

:)
 
Redigerat:
Kan bara svara för delar av fråga 5.. gäller visserligen när det är tävling så då är det väl mer full fart. Det kommer in ganska mycket frakturer på underben/fötter samt handled+händer(mest fingrar).

Men jag är ju präglad av att jag bra sett skadorna :)
 
1. Har två hojar en kawa 250 16 med 45 tim
En yamaha 250 med 128 timmar båda 4 takt
En hoj är slut som tävlingscykel vid ca 80 timmar skulle jag tro motionskör du så kommer du upp i 40-60 Tim per säsong luftfilter rengörs och byts vid varje träning olja och filter 5-10 Tim fjädring mellan 25-30 tim kolv 40-60 Tim

2 skydd är bra att ha

3 transport släp går bra buss är smidigare

4 medlemskap i nån klubb kräva samt träningslicens hos svemo

5 kör med huvudet så slipper man benbrott tråkigt kanske men finns ju annat än att va gipsad


Edit: saknas timräknare och service dokumentation så kolla på en annan du vill inte köpa en hoj som bara gått lite i skogen dom människorna har garanterat slarvat med service kolla på en hoj som gått lagom i förhållande till ålder är den 3 år gammal tävlingshoj så har den gått nämre 300 tim inte 120

Mvh Andreas
 
Redigerat:
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Y
Träningslicens, vad innebär detta?
 
Köp en beggad enduro istället, användningstiden ökar drastiskt ) Blir plötsligt kul att köra till kiosken )
 
Det krävs för alla förare över 12 år kostar typ 500 per år
 
Y
Så träningslicensen är bara en kostnadsfråga, inte att man ska genomföra teoriprov?

Då jag tänkt motionsköra så behöver jag inte vara rädd för dom som gått mer än 40?
Efter 80 tycks ägarna sluta redovisa timtalet har jag märkt. Timräknarna kanske inte går 3 siffrigt. :)

Enduro nämns, fast jag trodde gränserna var lite utsuddade där då dessa kx250f kan byggas om till enduro och tvärtom. Fast klart en fördel att välja en som körts lugnt än tävling. Men maskinellt samma.
 
Nej det finns ingen annan anledning till att sakna timräknare än att man vill mörka timmarna tävlingshojar är troligtvis bättre servade än en motionshoj en enduro hoj är annorlunda i utväxling och fjädring den har även belysning ska man köra i huvudsak på crossbana väljer man en cross ska man köra i skogen så är väl en enduro bättre ska man köra till kiosken spelar det ingen roll
 
Vad är din budget för på nivå?
 
Y
Berörande budget så ser jag ju på crossar för strax under 50.
Men då är budgeten slut, 2017 crossen blir stående i garaget tills jag har råd med övrig utrustning. Spontant så är ju det ganska dumt, fast, det är ju inte bättre att köpa gammal slutkörd heller.
 
Det är ju dumt kanske kolla på något mellan 12-15 borde kosta mellan 25-40 kkr köp inget med luftgaffel bara krångligt när det strular
 
Hitta någon som ska sluta, jag fick en full utrustning dvs allt ner till handskar, stövlar skydd och 3 hjälmar på köpet när jag köpte min enduro. I min storlek t.o.m ) Han hade fått diskbråck tyvärr.
 
Du ska inte kolla på timmarna. Kolla skicket. Jag var motionsåkare och servade mina hondor extremt mkt o bra. Utrustningen måste inte bli extremt dyr, vissa delar kan du faktiskt köpa på biltema. Såsom knäskydd, bröstplatta osv. Skor rekomenderar ja dig lite mer märkesskor. Och som en skrev så håll dig ifrån luftgafflarna. Börjar dem strula så är de skit. Kolla när märkena bytte modeller och köp isf sista årets modell. Då är oftast alla barnsjukdomar borta.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Kolla mxreview.se där hittar du all info om vad som skiljer mellan årsmodellerna som sagt undvik luftgaffel och kanske dom första insprutningsmodellerna
 
Utrustning finns även begagnad i stor mängd. Kosta på dig en ny hjälm bara som sitter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.