Jag fick hem 2 IR-paneler igår. Satte upp dem temporärt i taket i mitt källarrum som är en relax.
Så den närmaste veckan ska jag testa ut dem lite mer för att se hur stor skillnad det gör. Är ett helkaklat rum i källaren utan värmegolv så alla väggar leder bort värme väldigt fort så ska bli intressant att se hur detta kommer gå.
Men om det bara fungerar halvbra så är det ändå värt det pga av den otroligt låga byggdjupet. Jag ska fälla in mina båda i taket är det tänkt.

Återkommer när jag har lite mer kött på benen.
 
  • Gilla
McFlys och 3 till
  • Laddar…
Liten uppdatering. Körde igång de båda panelerna igår vid 14-tiden. Körde dem konstant fram till klockan 21 ca.
Luften kändes kanske en aning varmare. Jag hade ingen termometer lätttillgänglig så svårt att säga exakt. Men gissar på kanske 2 grader.
Så det är inga snabbreglerande element vi pratar om...
Samtidigt kan jag tänka mig att det behövs många dagar innan det lyckas uppnås någon termisk jämnvikt. Men någon falsk golvvärme räknar jag inte med att det blir:(

En bidragande faktor till det mkt långsamma uppvärmning är att jag har dem takmonterat vilket gör att luften runtomkring dem står helt stilla. Men samtidigt marknadsförs dem som "värmestrålande". Men det märkte jag inte av igår...
 
  • Gilla
Pnilla och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för effekt på dem? Och hur stort är rummet? Är det någon termostat eller är det bara på/av?
 
Avemo,
En liten som är 60x60 cm och en dubbelt så stor som är 60x120 cm. Den lilla är på 240 what och den stora på 470 w. Rummet är på typ 6 kvm (egentligen 8 kvm, men har golvvärme på de 2 kvm som är dusch där jag inte räknade med.)
 
Jag köpte med en termostat också men har inte haft tid än att koppla på den. Är lite tveksam till om jag kommer göra det.
Är lite sugen på att använda en plejd som ett tidsstyrt relä istället. Eftersom elementen ändå är mkt långsamma med uppvärmningen så kan jag lika gärna försöka hitta en värmekurva själv. Fördelen med en plejd är att jag inte behöver göra ytterliggare ett hål och kabeldragning i väggen för termostaten.
 
710W för 6 m² är ju ganska rikligt. För vanliga konvektorelement brukar tumregeln vara 70 W/m² för att ha lite marginal till äldre och dåligt isolerade hus. Är det varmt uppe vid taket? Utan termostat riskerar du att få högre energiförbrukning, men så våldsamt mycket borde det inte bli i ett så litet rum.
 
Avemo, det är en relax i källaren. Stengolv och stenväggar. Så då får man räkna upp watten ganska bra.. men det jag har nu är den rekommenderade set-upen.
Men vi får se. Jag gillar ju den minimala installationen!
 
Nu körde jag elementen konstant i 30 h i streck över helgen och gick från ca 16 grader upp till 21 grader. Så de fungerar ju bevisligen, bara att det tar lång tid att värma upp hela rummet. Dock inte så konstigt med all sten jag har där inne.
Satte termometern på badkarskanten eftersom luften skiktar sig så pass mkt, så ville ha en höjd som inte var för nära taket.

Blir keepers hur som helst. 11 kkr kostade dem tillsammans med en termostat men har inte lyckats hitta någon bättre lösning hos mig så då får det kosta några kronor extra. Nu ska jag bara få till en riktigt snygg installation också så kan jag visa här med lite bilder sen.
 
  • Gilla
Pnilla och 1 till
  • Laddar…
Hur varmt blir det högre upp då? Du är såvitt jag vet den enda jag sett som skrivit ett omdöme utan att göra illa dold reklam. Och om jag inte missförstår dig så har de som enda fördel att medge ett snyggt och smidigt montage i taket. Annars är de dyra och dåliga jämfört med vanliga konvektorelement.
 
Avemo, jag köpte detta som en ren chansning. Hade väldigt låga förväntningar faktiskt :p
Det är inte så att jag tror att jag kommer spara energi eller något sådant. Det är ju inte en värmepump jag köpt utan ett direktverkande el-element.
Men eftersom jag ska göra en väldigt kompakt sänkning av taket hemma och råkade stöta på detta med IR-paneler i någon annan tråd här på forumet så tänkte jag att vafan, ibland får man chansa. Bara man är medveten om vad man köper så är det ju bara plånboken som får lida ... :)
Så nu har jag limmat upp smala bitar av k-plyfa i taket, 16 mm som skruvreglar. Har även satt i några spikplugg upp mot taket med 70-80 cm mellanrum. Sen på dessa skruvreglar ska jag skruva fast gips. Så totalt bygger taket 12+16 mm = 28 mm.
Där elementen ska vara lämnar jag två rektangulära hål. Var inne hos plåtis idag och så får han bocka till 2 ramar av tunnplåt. Dessa ramar blir två klackar som elementet får vila på i taket. Steget efter det blir att el-killen får komma och installera termostat och dra fram rätt kabel till elementen. Sen hoppas jag den riktiga installationen blir klar.
Den installation som jag gjorde i helgen var bara två gardinstänger som jag satte upp 40 mm från taket och som elementen låg på, tillsammans med en kabel-vinda, för att få ett proof of concept :)

Som sagt, lovar att uppdatera framöver. Men vill inte att det ska se förjävligt ut på de bilder man lägger upp.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur varmt blir det högre upp då? Du är såvitt jag vet den enda jag sett som skrivit ett omdöme utan att göra illa dold reklam. Och om jag inte missförstår dig så har de som enda fördel att medge ett snyggt och smidigt montage i taket. Annars är de dyra och dåliga jämfört med vanliga konvektorelement.
Tja, vet inte riktigt. Det var inte så att det störde mig iaf när jag gick in i relaxen. Men kommer försöka ställa in termostaten sen så tempen håller sig runt 20 grader i den höjden som termostaten sitter på.

Jag har läst 3-4 terminer termodynamik också. Så ja, svaret på din sista mening är att det är självfallet mycket sämre än ett konvektorelement. Men ett konvektorelement kan man inte mig veterligen ha i taket utan att man får installera en fläkt (eller har en inbyggd) och då uppskattar jag ändå att det är tyst. Har ju pax-fläkten som går igång på hög luftfuktighet och jag känner att det räcker med ljudet från den.. :)
 
T tobbbias skrev:
Tja, vet inte riktigt. Det var inte så att det störde mig iaf när jag gick in i relaxen. Men kommer försöka ställa in termostaten sen så tempen håller sig runt 20 grader i den höjden som termostaten sitter på.

Jag har läst 3-4 terminer termodynamik också. Så ja, svaret på din sista mening är att det är självfallet mycket sämre än ett konvektorelement. Men ett konvektorelement kan man inte mig veterligen ha i taket utan att man får installera en fläkt (eller har en inbyggd) och då uppskattar jag ändå att det är tyst. Har ju pax-fläkten som går igång på hög luftfuktighet och jag känner att det räcker med ljudet från den.. :)
Jag styr vår golvvärme i badrummet och ett element i köket med Tellstick och z-wavemottagare.
Fungerar väldigt bra och går att montera helt dolt, frånsett den trådlösa tempgivaren.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
@tobbbias förstå mig rätt. Du har bidragit med precis det som efterfrågades i trådstarten. Praktisk erfarenhet av elementen och inte reklam. Trådar som handlar om IR-element brukar startas av två olika kategorier. De som höjer elementen till skyarna för att göra reklam för dem och de som tror på alla lögner som skrivs om dem på återförsäljarnas hemsida och hoppas på en kraftigt sänkt energiförbrukning. Båda typerna brukar följas upp med både tålmodiga försök att förklara att energibesparing är uteslutet och förlöjligande av frågeställaren.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Tja, vet inte riktigt. Det var inte så att det störde mig iaf när jag gick in i relaxen. Men kommer försöka ställa in termostaten sen så tempen håller sig runt 20 grader i den höjden som termostaten sitter på.

Jag har läst 3-4 terminer termodynamik också. Så ja, svaret på din sista mening är att det är självfallet mycket sämre än ett konvektorelement. Men ett konvektorelement kan man inte mig veterligen ha i taket utan att man får installera en fläkt (eller har en inbyggd) och då uppskattar jag ändå att det är tyst. Har ju pax-fläkten som går igång på hög luftfuktighet och jag känner att det räcker med ljudet från den.. :)
Hej jag är nyfiken på om du är nöjd över köpen av dina element. Jag funderar på att själv köpa och sätta upp ett par stycken till uterummet och funderar även på om de klarar att värma upp rummet. Uterummet är isolerat för att man ska kunna sitta där vintertid.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C cosmos64 skrev:
Hej jag är nyfiken på om du är nöjd över köpen av dina element. Jag funderar på att själv köpa och sätta upp ett par stycken till uterummet och funderar även på om de klarar att värma upp rummet. Uterummet är isolerat för att man ska kunna sitta där vintertid.
Jo då. De fungerar till att värma upp luften i min relax. Jag är nöjd med hur det blev till slut. Däremot värmer de upp luften "uppifrån" så temperaturgradienten är varm i huvudhöjd och kall vid fötterna. Inget konstigt med det såklart men du bör beakta det vid inköp.
I ett uterum skulle jag nog hellre använt en varmluftsfläkt (då får du snabb konvektiv uppvärming av rummet) om det inte finns några mkt viktiga estetiska aspekter som spelar in. I min relax så hade jag inget bra ställe att placera något element förutom i taket.

Du får fråga på om det är något mer du funderar på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.