Är ny på golv men håller på med en gäststuga och nu skulle visst golvet läggas i nästa vecka. Vet inte riktigt vad jag ska välja.

Vad är bäst/tåligast/billigast/snyggast osv?

Om jag fattat rätt så är laminat billigare än parkett medan parkett håller längre? Vad är andra vanliga alternativ? Jag vill inte ha en plastmatta i alla fall.

Funderade även på om det behövs någon underlagsfoam under golvet eller om det kan läggas direkt på det golv som är i stugan nu? För tillfället är det någon sorts tjocka spån/träskivor i som golv ovanpå reglarna/isolering.
 
OXYD
Båda har sina fördelar och nackdelar.

Men väljer du Laminat så välj ett tåligt. De är nummer klassade för olika ändamål.

Först säger jag fråga en golvläggare inte mig. ;)
Men beroende på hur jämt golvet är hade jag lagt grå lumppapp så fukt kan vandra igenom golvet lättare.

https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/grålumppapp-p65903
 
La i våran stuga billigt laminatgolv från ikea.
Snyggt och håller bra men kan.kännas.kallt tills man eldat upp värmen ordentligt.
Är golvspån och foam under.
 
BirgitS
M Martin Lj skrev:
Vad är andra vanliga alternativ?
Linoleum, finns både som hel matta och som plattor (Marmoleum click) man kan lägga själv. Är tåligt, mycket tåligare är parkett, och har varit väldigt vanligt sen slutet av 1800-talet fram tills att plastmattorna kom på 70-talet.
 
Finns även vinylklick som är lite böjbart. Trägolv är mer känsliga för vatten.

Gå in på ett bra byggvaruhus typ Hornbach eller Bauhaus där dom har många uppställda så väljer du ett som känns bra

Mattvaruhus har ofta lite olika golv också värt att kika på
 
Laminatgolv är kalla och därför inte perfekt för en gäststuga. Om du inte vill ha trägolv så är det som BirgitS nämner, linoleum, slittåligt och skönt att gå på. Marmoleum click är lättlagt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.