Jag har en strömbrytare enligt bilden nedan som tänder en ensam lampa i mitt badrum. Jag skulle vilja byta nuvarande brytare mot en rörelsesensor som håller ljuset tänt i 15 minuter efter att den känt en rörelse.

Finns det något som passar att byta rakt av med strömbrytaren?

Enkel strömbrytare ovanför ett vägguttag på kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tveksamt. Skulle gissa på att du får byta ram+uttag. Sök lite på ex. Schneider rörelsevakt så ser du deras olika serier av brytare/uttag/sensorer.
 
ser ut som det är Elko RS sök på Elko RS rörelsevakt så hittar du vad du letar efter
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Det är Elko RS. Här är ett exempel på rörelsevakt.
För formens skull ska det väl påpekas att det är behörighetskrävande att koppla in.

Själva rörelsevakten är också begränsad i vad den kan styra och hur den kan monteras, du kan läsa mer om det om du följer länken.

Här är en bättre rörelsevakt, samma serie.
 
Rörelsevakt är inköpt, men nu tog det stopp. Hur lossar man strömbrytaren?

Öppen strömbrytare med synliga ledningar och anslutningar, monterad på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Böj ut dom vita flärparna så lossnar ramen. Det finns ett spår mellan flärpen och den röda delen där man kan sticka in en mejsel.
 
  • En öppen elektrisk väggdosas insida med vita flärpar och röda markeringar som visar var man kan använda mejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du sätter en liten plattmejsel mellan den vita "vingen" och den röda delen som sticker upp precis vid vippan. Om du tittar noga där ser du att den röda delen har två hakar som håller fast den vita delen. Samma på andra sidan.

Edit: Too slow.....
 
Så där, nu sitter rörelsesensorn på plats och den verkar fungera. Nu ska jag bara justera de två potentiometrarna för känslighet och tid.

Naturligtvis gick den lilla "mittremsan" mellan sensor och uttag sönder, så den måste bytas.

Inkopplingen var enkel, förutom att någon kletat tätskikt i skruvskallarna och använt brun ledning som tändtråd.

Monterad rörelsesensor ovanför ett eluttag på en kaklad vägg, synbar skada på mittremsan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Den lilla mittpinnen verkar inte gå att köpa löst här i stan. Är detta rätt ram om jag byter hela ramen?

[länk]
Hade jag varit du hade jag bytat ut ram + eluttag eftersom det lär vara rätt mycket gulare än rörelsevakten.
 
tommib
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.