Hej,

Vart bör taklampan placeras? Har ljusinsläpp från fönster, kommer upp ett spegelskåp med spots ovanför kommoden, finns ett ytterhörn enligt bild som jag helst inte vill ha någon skugga från pga. taklampan. Elen går ut ovanför dörren och vill helst ha så kort avstånd som möjligt då det blir utanpåliggande.
 
  • Badrum med öppen dörr, kakelvägg, dusch och elanslutningar ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vitt kakel, takfönster och en väggmonterad toalett, ledningar synliga ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt, spontant skulle ag säga mitt i rummet.
Men här känns det.är bättre att sätta den centrerat i den kvadrat som blir från hörnet mot kortväggen och dörren.
Vad är det för Rmatur du tänkt?
Om du har den hem kan du alltid prova genom att koppla den tillf. på slad och testa dig fram.
 
Det är en spotrondell typ. Men om jag lägger den mot kortväggen. Är det inte risk för att ytterhörnet skugglägger allt bortom sig ?
 
BirgitS
Jag tycker det är svårt att få en överblick av rummet. Har du någon ritning på hur rummet är format och "möblerat" sett ovanifrån?
Hur långt är det mellan dörren och duschen (duschdörr/draperi), hur mycket sticker ytterhörnet in osv.?
 
Ser ut såhär ungefär. Från dörrens kant till blandaren är det cirka 2 meter, blandaren är i hörnet vid kommoden, hela väggen är 3 meter. dörren är precis under lamputtaget. Har märkt med gröna frågetecken där jag funderar på att montera lampan.
 
  • Schematisk ritning av rum med måttangivelser och positioner för kommod, fönster och tänkt lampplacering indikerad med frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skulle nog se till att få lite lyse i duschen , inget kul att ha svart där , problemet ligger väl på planet med skuggor och övrigt utrymme som behöver lite ljus
Är det en villa med vind går det att få till 2 armaturer genom att gå till ytterligare en armatur över vinden
 
BirgitS
M Cameltoe skrev:
Ser ut såhär ungefär. Från dörrens kant till blandaren är det cirka 2 meter, blandaren är i hörnet vid kommoden, hela väggen är 3 meter. dörren är precis under lamputtaget. Har märkt med gröna frågetecken där jag funderar på att montera lampan.
Tack, om du sätter vid högra frågetecknet kommer du nog att få skuggor borta vid fönstret. Egentligen fungerar ju spotrondell (3 spottar på en liten rund platta?) väl bäst om den sitter nära mitten så att man kan ha spottarna riktade åt alla håll som ditt vänstra frågetecken, men lite kan man väl fuska och sätta den närmare väggen med dörren om man inte vill dra kabeln så långt och då få en spot riktad mot lilla väggen vid dörren, en mot duschen och en mot handdukstorken.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Jag la den rakt ovanför dörren. Får leva med lite skugga om det blir så men tänker att fönstret ger så bra ljus plus spotsen från kommoden.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.