Hej, Jag tänkte måla om mitt kakel i köket. Jag fick tips om att först använda en spärrgrund och därefter en snickerifärg. Nu undrar jag, kan jag använda en vattenbaserad spärrgrund? Jag gillar inte att måla med oljebaserade färger och skulle helst slippa det, men jag vill naturligtvis inte att färgen ska lossna. Om jag måste använda en oljebaserad spärrgrund, kan jag då använda en vattenbaserad snickerifärg ovanpå? Jag har tänkt att måla med roller och jag har köpt ammoniak för att rengöra talet ordentligt innan jag målar. Tack på förhand!
 
Visst kan du använda en vattenburen grundfärg. Mitt tips är att använda Alcro Häfta, den kommer sitta. Ammoniak är inte så effektivt tvättmedel utan vanlig Målartvätt fungerar bra.
 
Vad bra! Jag var rädd att vattenbaserad färg inte skulle fästa så bra på kakel. I affären rekommenderade de nämligen å det bestämdaste oljebaserad spärrgrund. Det var även i affären de rekommenderade ammoniak för tvätt. Jag frågade faktiskt om det gick bra med vanlig målartvätt, men de sa att ammoniak var bättre och att ammoniak även gjorde ytan lite matt, vilket skulle göra att färgen fäste bättre. Bra med annan input! Tack!!
 
Någon annan som har kunskaper om/erfarenhet av att måla kakel i kök?
 
Känns som om din affär har lite att lära sig om tvätt och målning.
 
  • Gilla
Eddi54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.