Installerade fiber i villan i höstas och gjorde en snabb panikinstallation med Biltemas skituttag

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/RJ45-Uttag-2000022639/

Och dom höll ju bara några veckor, nu hänger och glappar höljet och jag tänkte ta tag i en uppgradering till något bättre.
Men vilket märke bör jag satsa på? Vilka håller bäst och är enklast att hantera?
Vet ej om det blir infällda eller utanpåliggande just nu, måste fräsa in rör i väggen om det ska bli infällda.


Har ca 80m kvar av Biltemas kabel

http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...ch-kablar/Natverkskabel-CAT-6-UTP-2000034747/

Kändes enkel att använda, men bör jag byta den också, eller håller den länge tror ni?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kör samma serie som du har på brytare och vägguttag. Finns att köpa via elbutik.se "Alla" vanligt förekommande serier har datauttag. Kör du dessutom keystone så behövs inga verktyg för själva kontakterandet. Förutom skaltång förstås.
Kabeln funkar bra.
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Jag har ett hus byggt -60 och eluttag från typ 80-90-talet och vissa från när det byggdes, så kan inte gå på något av det.

Därför jag tänkte vilket märke jag bör satsa på som håller bäst och som är lätthanterliga. Helst namn på ett specifikt märke.
 
Aha. Har du någon bild på ett uttag så kan vi tipsa om något liknande utseendemässigt? Eller spelar det ingen roll?
 
Spelar ingen roll då jag kommer byta all el i framtiden. Men det är några år bort just nu.

Är ute efter smidiga och slimmade uttag som inte utmärker sig alltför mycket.
 
Tackar och dom där behöver jag inte något verktyg för att montera kabeln i väl?
 
Nej, inget verktyg behövs, förutom skaltång att skala kabeln med. Hur gör du/har du gjort i andra änden?
 
Just nu går det bara från ett uttag till ett annat som sitter där fiberomvandlaren sitter. Men kommer bygga ut med två uttag per rum nu när jag ska göra om uttagen. Så så blir det en patchpanel som kommer bli andra änden.

Har inte köpt panelen än, men vet vilket jag ska ha och där behövs heller inga verktyg så därför jag även ville ha uttag som inte kräver verktyg bara enkelhetens skull
 
Har precis gjort en liknande nätverksinstallation själv.

Jag körde på Schneider Exxact som länkades till här ovan fast varianten med dammluckor på uttaget. Körde också med Schneiders Lexcom Actassi modularjack. Går att hitta billigare grejer på Biltema och Kjell som du märkt men Schneider grejerna var extremt lättjobbade och så har jag Exxact på alla strömbrytare och uttag i huset efter att ha bytt ut all el. Ville haft vanliga Eljo Trend men den är på väg ut och ersätts av just Exxact, mer framtidssäkert så med andra ord.

Körde också på en Schneider Patchpanel 19” som jag installerat i ett 9U högt rackskåp från Kjell & Co. Och Biltemas cat6 kabel.

Flexslangen var för trång för 2xcat6 kabel i mitt fall så jag har dragit en cat5e och en cat6 på dom flesta ställena. Nån enstaka med bara cat6 resp cat5e.
 
Då får det bli Exxact serien då, tänkte försöka dra ner VP-rör från vinden genom väggarna. Tror inte det är alltför mycket ivägen då huset är ifrån 1960, annars får jag fräsa in rören :D

Kommer köra denna panel
https://www.direktronik.se/direktro...ar-basta-cat.6-panel---smart-snabb-och-saker/

Då kontaktdonen går att ta lös så blir monteringen av kabeln mycket enklare, samt mycket enkelt om man måste byta ut något uttag i framtiden.
 
Såg inte om det var keystone eller actassi i panelen, eller om kontakter följer med?
 
Verkar vara keystone om man kolla under "tillbehör"
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, inget verktyg behövs, förutom skaltång att skala kabeln med. Hur gör du/har du gjort i andra änden?
Vad ska du skala på en nätverkskabel? Du ska ju bara pressa i dom tunna trådarna i kontakten (oavsett om du kör med kontakter som behöver speciellt press verktyg eller inte).
 
B Broken arrow skrev:
Vad ska du skala på en nätverkskabel? Du ska ju bara pressa i dom tunna trådarna i kontakten (oavsett om du kör med kontakter som behöver speciellt press verktyg eller inte).
Man måste ju skala ytterhöljet. Men det går ju med en kniv också om man vill. Däremot brukar bra skalare underlätta.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.