H
Hej!

I dagsläget har vi 35m2 i ett enda rum. Vi vil skapa ett sovrum(för två vuxna samt någon form av förvaring för kläder), ett rum med någon form av toalett (förbränning,frys, separett el liknande) inget vatten eller avlopp är indraget och kmr troligtsvis ej bli pga kommunens inställning. Kök och vardagsrum vill vi behålla öppet pga de få m2. Finns utöver detta en gäststuga på 10m2 plus förråd och mulltoalett på ca:10m2. Allt ligger inom 100meter från sjö, allt befintligt har samtliga tillstånd som krävs.

Mvh
 
Åsa Lund
Ritning vore bra...
 
H
Stugan är en rektangel med bredd 5 m och längd 7 m.
 
Finns det inga begränsningar alls gällande dörr placering etc?

I o med att det är ett fritidshus så är ju inte handikappanpassning ett krav (?) så jag hade tagit och lagt sovrum och wc längs med en av kortväggarna. Om ni vill få ut så mkt utrymme som möjligt så hade jag gjort sovrummet 2.5x3.5 stort och toaletten 1.4x2.5 med vägg uppbyggd med 45x70 reglar. Då finns det plats för någon sorts förvaring i sovrummet om man velat.
 
Resterande 5.5ish x 5m hade jag låtit vara kök/vrum. Då är det ändå en yta om 27.5kvm vilket får anses vara så bra man kan få det med tanke på storleken på stuga!

Ett annat förslag är att ha ingång på kortsida, sovrum på ena sidan (samma mått), minskat på toa/badrum lite till 1.1m samt kortat ner det lite. Då får man en liten hall som leder till sällskapsytan. Mot wc väggen hade jag gjort ett litet kök/kokvrå.

Förslagsvis så kan ni använda regnvatten till handfat och något båtliknande till vask, typ med handpump kopplat till en 25l dunk.
 
H
Tackar för svaren :)
Ytterdörren och de fem fönstrena som finns skall bytas så nu har vi möljligheten att ändra så man utnyttjar dessa få m2 optimalt.

Sjön har bra vattenkvalitet så vår tanke är att skaffa ett gravationsfilter från sunwind för att rena sjövattnet och sedan som du säger en dunk med en dränkbarpump ala båtpentry.
 
H
3D-modell av tomt rum i ett hus med röda väggar och vita fönster, trägolv, en elcentral på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en rektangulär byggnadsplan med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en surfplatta som visar ett foto med snötäckt landskap och träd genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt ytterdörr på den vänstra kortväggen.

Sovrum till höger (så man får utsikt över sjön) mått 2.5x2.8. Det lämnar 50cm fritt runtom om man har en 180 säng. Sen skjutdörr för att inte stjäla utrymme.

WC direkt till vänster, måttmässigt räcker det med 0.8x1.5 för att få in stol och handfat. Gör ett litet pentry/kök direkt efter wc.

På då vis får du maximala möbleringsmöjligheter med utsikt!
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Tackar för svaret, uppskattas! Sovrummet på din planering känns rätt stort (har idag 120 cm säng) hur smalt är vettigt att göra det? Vi är ett tämligen aktivtpar i 35-årsåldern med ett barn (tonåring)
 
Hmm.. Ja en 120 säng fungerar ju, men med tanke på ålder och mängden jobb ni ändå vill lägga ner så känns det som om ni tänkt ha kvar stugan i XX antal år, så utrymme för en 160 säng hade iaf varit skönt? Då kan man dra ner måttet lite till, om än bara 20cm.

Tonåringen antar jag inte delar säng med er och vill helst ha något eget litet krypin? Är det möjligt med en loftmöjlighet? Tänker på takhöjd och så, kanske rentav kunnat vara så att man kunnat göra ett litet loft på den andra kortväggen så att man därifrån kan få ett fönster och sjöutsikt?
 
H
Tackar igen för svar. Ja vår tanke är att detta ställe ej skall säljas utan gå vidare till vårt barn och förhoppningsvis kommande barnbarn.
Tonåringen har en egen liten stuga ( endast på 10 m2) men tillräckligt så att han och hans kompisar får plats.

Det låter klokt att inte snåla in för mycket på sovrummet, vi har en tendens att bara fokusera på det roliga utrymmet, alltså köket.
 
Hmm.. Ja och med ytorna ni har så är det lite svårt att få till det helt optimalt. Ska sätta mig sen och skissa lite, har en idé i huvudet som jag tror kunnat funka rätt så bra faktiskt. För så som jag tolkar det så vill ni ha ett kök som ändå är dugligt att laga mat "riktigt" men samtidigt ha sättskapsytor?
 
H
Det hade varit superkanon!
Ja, vi gillar att laga god mat och gärna alla 3 tillsammans. I köket idag har vi gasspis med 4 plattor och det är minst 3 igång när vi lagar så hade man kunnat få in ett vettigt kök på dessa stackars få m2 så hade det varit väldigt trevligt :)
 
Tog och skissade på det men jag kan i ärlighetens namn inte få till det.. kamin ställer till det ofantligt mycket :oops:
 
H
Visst är det en klurig planlösning, tack för att du gjorde ett försök med den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.