8 389 läst · 28 svar
8k läst
28 svar
Tretex - Sprickor i tapeter(och listverk)
Tror inte detta är någon bra idé, blir nog lite kallt i huset iallafall i mitt tegelhus. Ska man riva in till tegelväggen så betyder det att du behöver ta bort innerväggarna med isolering,luftspaltMicrokatten skrev:
och allt annat.
Ja har du bara skaltegel så kan det ju bli lite svårt att riva ner isoleringen och den bärande stommen , fast då är det inget tegelhus förstås.
Har man, som kanske i ditt hus Biggie?, reglat upp en extra vägg inklusive extra isolering bakom treetexen så får man som sagt var fundera igen, beroende på hur väggen är konstruerad. Men ofta satte man treetexen direkt mot väggen utan någon extra isolering bakom.
Har man, som kanske i ditt hus Biggie?, reglat upp en extra vägg inklusive extra isolering bakom treetexen så får man som sagt var fundera igen, beroende på hur väggen är konstruerad. Men ofta satte man treetexen direkt mot väggen utan någon extra isolering bakom.
Det kan ju säkert skilja mycket mellan hustillverkarna. Mitt hus är dessutom byggt 13 år senare än TS. Mina väggar ser ut såhärMicrokatten skrev:Ja har du bara skaltegel så kan det ju bli lite svårt att riva ner isoleringen och den bärande stommen , fast då är det inget tegelhus förstås.
Har man, som kanske i ditt hus Biggie?, reglat upp en extra vägg inklusive extra isolering bakom treetexen så får man som sagt var fundera igen, beroende på hur väggen är konstruerad. Men ofta satte man treetexen direkt mot väggen utan någon extra isolering bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker TS river den 13mm treetexskivan och ersätter med gips eller låter den sitta kvar om det inte blir för meckigt vid fönster och karmar.
Berätta för Krafft måleri att det i huvudsak är huset som rör sig, inte treetex-skivorna.
Har själv ett hus där det i nuläget är en blandning av gips, treetex och masonit. Mitt generella råd blir nog:
- Om Treetexen är dålig/spricker ta bort den och ersätt med gips men se till att inte linjera skarvar med fönster och andra ställer där rörelser koncentreras.
- Om treetexen är bra och hyfsat slät. Måla med lösningsbaserad binder, spackla och återanvänd.
- Masonit är betydligt sämre. Den tar man bort om man kan och ersätter med gips.
I gamla hus är det nästan alltid spontade brädväggar bakom som är ett tacksamt underlag att skruva i.
Har själv ett hus där det i nuläget är en blandning av gips, treetex och masonit. Mitt generella råd blir nog:
- Om Treetexen är dålig/spricker ta bort den och ersätt med gips men se till att inte linjera skarvar med fönster och andra ställer där rörelser koncentreras.
- Om treetexen är bra och hyfsat slät. Måla med lösningsbaserad binder, spackla och återanvänd.
- Masonit är betydligt sämre. Den tar man bort om man kan och ersätter med gips.
I gamla hus är det nästan alltid spontade brädväggar bakom som är ett tacksamt underlag att skruva i.
Blir det så att du byter till gips för att bli av med sprickorna så kanske det inte är så dumt att lägga några kronor och timmar extra på att sätta fiberduk på gipset, då försäkrar du dig mot sprickor i framtiden, som MagHam säger så är det ju inte bara treetexskivan som rör sig.
Inget särskilt fel på Treetex. Har haft ett hus nästan helt klätt i det invändigt.
Likt andra skivmaterial tar sig husets rörelser uttryck i sprickor. Treetex har den fördelen gentemot gips att det är lite mjukt så det kan röra sig. Gips är helt stumt och har du problem med sprickbildning nu så lär det bli tokigt värre när du satt gips på det där.
Jag satte lumppapp över Treetexen i de rum där rörelserna var som värst. Den verkar flexibel nog att absorbera rörelserna. Målade med äggoljetempera på det och det blev en fin matt vägg med lite struktur från både papp och tapet.
Skippa gipsen, det är så tråkigt livlöst.
Har också provat bränna Treetex, det är rätt svårt. Att försöka få skivan att brinna genom att elda mitt på är ungefär lika svårt som att få granpanel att brinna genom att elda mitt på panelen. Att elda i änden verkar kola Treetexen snabbt vilket gör att den inte riktigt vill ta fyr sen heller.
Däremot funderade jag på om man inte kan doppa bitar av det i diesel och ha som tändkuber. Men det är en annan historia..
Likt andra skivmaterial tar sig husets rörelser uttryck i sprickor. Treetex har den fördelen gentemot gips att det är lite mjukt så det kan röra sig. Gips är helt stumt och har du problem med sprickbildning nu så lär det bli tokigt värre när du satt gips på det där.
Jag satte lumppapp över Treetexen i de rum där rörelserna var som värst. Den verkar flexibel nog att absorbera rörelserna. Målade med äggoljetempera på det och det blev en fin matt vägg med lite struktur från både papp och tapet.
Skippa gipsen, det är så tråkigt livlöst.
Har också provat bränna Treetex, det är rätt svårt. Att försöka få skivan att brinna genom att elda mitt på är ungefär lika svårt som att få granpanel att brinna genom att elda mitt på panelen. Att elda i änden verkar kola Treetexen snabbt vilket gör att den inte riktigt vill ta fyr sen heller.
Däremot funderade jag på om man inte kan doppa bitar av det i diesel och ha som tändkuber. Men det är en annan historia..
Oj tack för alla bra respons!
Efter att ha läst era svar och andra trådar om tretex så har jag bestämt mig att i detta rum pröva att sätta vanligt 13mm gips över tretexen på två av väggarna och byta ut den mot gips på en vägg(där det är en murstock som jag vill undvika att sätta skiva på). Den fjärde väggen är en putsad yttervägg och den låter jag vara som den är.
I något av de andra rummen där det är mindre skador/sprickor på väggarna kommer jag antagligen skippa gipset.
Efter att ha läst era svar och andra trådar om tretex så har jag bestämt mig att i detta rum pröva att sätta vanligt 13mm gips över tretexen på två av väggarna och byta ut den mot gips på en vägg(där det är en murstock som jag vill undvika att sätta skiva på). Den fjärde väggen är en putsad yttervägg och den låter jag vara som den är.
I något av de andra rummen där det är mindre skador/sprickor på väggarna kommer jag antagligen skippa gipset.
Det kommer visa sig imorgon!Snigla skrev:
Jag tror att det är plank bakom utöver det är jag osäker, kollar man inne på kattvinden så sitter det masonit på andra sidan av väggen.
När är det inte lämpligt att byta ut/sätta över gips enligt dig?
Har själv Tretex i alla rum i kåken - Jag valde (För 6 år sedan) att sätta 13mm gips över tretexen på alla väggar följt av spackling och målning. Inga sprickor finns på nått ställe i hel huset. Se bara till att skarvarna ligger omlott. Alla fönster och dörrar salade jag ut med 12mm listverk för att matcha gipsens tjocklek, återanvände dessutom alla foder.T Torsten_r skrev:Oj tack för alla bra respons!
Efter att ha läst era svar och andra trådar om tretex så har jag bestämt mig att i detta rum pröva att sätta vanligt 13mm gips över tretexen på två av väggarna och byta ut den mot gips på en vägg(där det är en murstock som jag vill undvika att sätta skiva på). Den fjärde väggen är en putsad yttervägg och den låter jag vara som den är.
I något av de andra rummen där det är mindre skador/sprickor på väggarna kommer jag antagligen skippa gipset.
EDIT: Tretexen gjorde även arbete med att dra in dosor och slang för nätverk+tv+el väldigt enkelt då det var lätt att såga spår för slangen och sedan bara täcka med gipsen....
Redigerat:
Där husets väggar ska kunna andas, dvs det vandrar en del fukt.. våra ytterväggar är lersten med puts - nått annat finns inte där (ingen påbyggd vägg, ingen isolering, ingen plast osv)T Torsten_r skrev:
Hej Har rivit ut tretex och ersatt med gips överallt i mitt hus.. Här rörde sig tretexen märkbart mellan årstiderna. Dessutom hade jag ett annat problem. All tretex var spikad med blank pappspik. Försökte man måla/tapetsera över så fick jag rostfläckar vid nästan varenda spik. Tretexen var bra att tända brasor med så länge den räckte
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Och jag river inte min tretex. Anledningar nedan.
Ger inte eko i rummet på det viset gips gör.
Kan nästan hänga upp tavlor på en knappnål och när det krävs skruv eller spik är det bara att gnugga lite med nageln över hålet så är det nästan borta.
Liten extra isolering eller iaf en varmare och mjukare känsla än gips.
Men visst brinner det. Men det gör resten av mitt snustorra trähus från -50 också.
Ger inte eko i rummet på det viset gips gör.
Kan nästan hänga upp tavlor på en knappnål och när det krävs skruv eller spik är det bara att gnugga lite med nageln över hålet så är det nästan borta.
Liten extra isolering eller iaf en varmare och mjukare känsla än gips.
Men visst brinner det. Men det gör resten av mitt snustorra trähus från -50 också.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sprickor i fasadträ innan målning - råd om åtgärd
Fasad -
Södermanland - söker kunnig på sprickor i väggar (inne)och ev sättning
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Små sprickor i fasad - låta dom vara eller försöka åtgärda på något vis?
Fasad -
Sprickor i sockeln - ser dessa ”ok” ut?
Grund & Markarbeten -
Ekparkett reparera - har slipat behöver fylla små sprickor
Golv