Jag har fått falsklarm på magnetkontakten på huvuddörren på två installationer. Den ena idag och den andra i somras. De är trådkopplade EOL med 2k2 och 4k7 ohm. Hade trådarna brutits så hade jag fått sabotagelarm (0 ohm), men jag har alltså fått skarpt larm, 4k7+2k2=6k9 ohm.

Hur kan det vara möjligt?
Jag har dragit dörrarna, sparkat, och slagit hårt men det utlöser inte de sektionerna.

Jag misstänker dålig jord eller ett starkt magnetfält som stört magnetkontakterna (???).
Kan inte komma på något annat.
 
Man skulle kunna tänka sig att det blåst in snö i nån dörrspringa och ställt till med nåt men knappast i somras...inblåst regn i somras och snö nu?
 
Lägg gärna upp bild. Antar utanpåliggande? Skruvat upp dem pil mot pil med rätt avstånd? Hur långt är det mellan dörrarna? vad är det för dörrar?
 
Fotografen, otroligt osannolikt. Det har varit jätte fint väder idag även fast det varit kallt.
På den andra siten, i somras, så var det också fint väder.

Bild från ena siten. Trädörrar.
Det har ju funkat så fint dag in och dag ut. Det har bara hänt en gång per site.
 
  • Närbild på ett dörrlås med elfel, monterat på en vit dörrkarm bredvid en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avståndet ser väldigt långt ut?

(Och bruten tråd är väl oändligt motstånd?)
 
Ja, du har nog missförstått det dubbelbalanserade systemet, EOL mäts i normalläge, när larmet drar läggs larmmotståndet på. Klipps kabeln får du antingen 0Ohm (Hela kabeln klipps) eller oändligt motstånd (1 tråd) detta ger sab.

Installationen lämnar lite att önska, klipp upp större hål och gå in med hela kabeln istället för att undvika skada och försvåra sabotage. Har magneten någon tamper som triggas när man skruvar loss locket?
 
Min miss! Jag menar så klart oändligt motstånd när ledarna bryts.
Sedan kanske jag är otydlig, men jag känner till att 2200 ohm är "normalt läge", 6900 ohm larm och oändligt eller 0 sabotage. Se bild.

Bifogar bild på nästa site.
Jag har inte haft problem med magnetkontakter med de avstånden?
 
  • Larmsystemets kontrollpanel som visar 'Normal' status på displayen, indikatorer för ström och beredskap är tända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Magnetkontakt monterad i dörrkarm med synlig ledning kopplad i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att Nyfniken är inne på något. Verkar som att gapet är för stort?
 
E eikido skrev:
Jag tror att Nyfniken är inne på något. Verkar som att gapet är för stort?
Tyckte först att dörren stod öppen en centimeter, är det nu en tätningslist är avståndet nog på gränsen, är ju bara att testa känsligheten, hur mycket måste du öppna för att kontakten ska öppna?
 
Dörren är stängd på båda bilderna.
Det är en tätningslist som skapar en synvilla.

Jag måste öppna dörren lite för att trigga magnetkontakten. Därför är jag inte helt övertygad att gapet är felet men eftersom jag inte har något annat så kommer jag att gå på det och placera om MKn.
 
Kan det vara så att dörrarna har slått sig tex utav solvärme så pass att avståndet blivit för mycket så dom riskerar att larma och att det bara oturligt har hänt en gång på respektive dörr att avståndet har blivit för stort och utlöst larm.
Tycker också att det är rätt stort avstånd mellan magnetkontakten. Jag hade testat minska avståndet ett par mm, iallafall så de befintliga skruvhålen kan döljas.
 
kan gå att göra en bricka och lägga bakom magneterna. På så sätt kommer de närmare på ett enkelt sätt
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
E eikido skrev:
Jag tror att Nyfniken är inne på något. Verkar som att gapet är för stort?
Se, även en blind höna kan hitta korn.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Tyckte först att dörren stod öppen en centimeter, är det nu en tätningslist är avståndet nog på gränsen, är ju bara att testa känsligheten, hur mycket måste du öppna för att kontakten ska öppna?
Måste öppna mer än 10 mm för att det ska aktivera.
Därför är jag fortfarande osäker.

Dessutom så är specen på min magnetkontakt
  • Gap distance 20mm
Jag har ca 15 mm mellan de.
 
Onormalt stort avstånd mellan magnet och kontakt. Är du osäker så:
1. Flytta ihop kontakterna
2. Byt ut kontakterna.
 
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.