Funderar på att bygga till för att få mer yta för hobbyprojekt. Innermått på nya "snickarbon" skulle bli drygt 5*5m och så blir det ett förråd för förvaring av diverse grejer i anslutningen mot befintlig byggnad + loft över utbygget för förvaring av virke.

Synpunkter på utbygget ?

Idéer om att göra annorlunda ?

Se skiss på utbyggnaden, delen med blått tak och brun vägg nedan.


Från framsidan på huset
hus1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från baksidan på huset
hus2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utan tak och endast utbygget plus befintlig byggnads garage/förråd, de bruna väggarna hör alltså till utbygget.
hus3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på att det sitter ihop med huset skulle jag nog förbereda för möjligheten att göra om det till bostadsyta, dvs tänk igenom var man skulle vilja ha dörrar och fönster om man tex gör om det till en liten uthyrningsdel/gästdel/kontorsdel istället för förråd.
 
Ja, bra tanke. Det jag funderat på själv är att dra vatten/avlopp för enklare kök i stora rummet och kunna göra det mindre till toa med dusch, men det blir så mycket mer komplicerat. Kanske värt det, eller?
 
Redigerat:
Vad är det ljusbruna med bara stolpar, ingen vägg in mot gården?
Vagnslider?

Jag funderar på om det inte vore idé att bygga en ny vinkel/flygel på andra sidan gården, alltså till höger på den första bilden.

Spegelvänt mot den befintliga "flygeln".

Det skulle kunna ge mer rumskänsla till denna lilla bergslagsgård.
 
Bergslagsgård?! Det finaste nån nånsin kallat det tror jag. Huset är byggt -81, "vagnslidret" är en gång bredvid garaget, brukar fungera som cykelparkering. Den är också perfekt när det regnar och man parkerat under carporten. Det går att bära in matkassarna utan att bli blöt, om det inte står för mycket cyklar i vägen då..

På andra sidan "gården" har jag planer på en inglasad altan, i direkt anslutning till köket, snickerboa vill jag gärna ha lite mer bakom, och ytan bakom huset används just inte till nåt, så jag tror placeringen är bra på så vis. Bra idé annars att försöka balansera lite, men jag vill inte ta bort för mycket tomtyta på framsidan, det är där vi spelar kubb o sånt.
 
Tog några år, men nu är besluten fattade och bygglovet klart. Ska börja när marken tinat i vår.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Härligt när det går framåt, även om det går långsamt :)

Men med tanke på vädret blir det väl byggstart till midsommar först :worried:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Härligt när det går framåt, även om det går långsamt :)

Men med tanke på vädret blir det väl byggstart till midsommar först :worried:
Hehe, ja förmodligen. Jag är riktigt sugen på att sätta igång med grävningen nu!
 
Vi drog igång vår utbyggnad på 60m2 för en vecka sen. Har lejt ut grunden så med 14ton hjulgrävare hade de inga problem att gräva ur! Har nog funderat på detta lika länge som du, så nu känns det märkligt att vara igång.
 
Jag har inte så brått. Hela projektet är en resa jag njuter av, från de första tankarna till att inredningen kommer på plats. Jag har ju fem år på mig, men målet är väl att få slutbesked efter sommarn 2019.
 
Efter att jag funderat klart är alltså planen ett inglasat uterum och ett hobbyrum som tillbyggnad av garaget.
 
3D-modell av ett enfamiljshus med tillhörande fristående garage och förrådsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en villa med annex och garage sett i fågelperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
..och så var det igång. Markberedning pågår.
 
Gul grävmaskin vid arbete i trädgård framför vit husfasad med mörkt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjöt grunderna i höstas.
 
  • Nyligen gjuten betonggrund för byggprojekt med grått hus och grävmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.