Idag har jag nöjet att få publicera ett quiz av en medlem igen. Den här gången är det Krilleman, allas vårt rörproffs i forumet som har satt ihop 10 proffsiga och kluriga frågor om rör.

Nu kan du alltså testa dig själv, är du lika proffsig som rörläggaren? Gör det med Krillemans kluriga rörquiz!

I den här tråden kan du berätta om ditt resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Installation av blankpolerade kopparrör och ventiler under ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av medlemmen johel572:s kopparrör.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag har uppenbarligen ett på tok för litet expansionskärl. Enda frågan jag inte visste svaret på, så jag antog att den som installerat här hemma visste vad de gjorde. Det gjorde de tydligen inte...

Vad gäller utkastare och småkryp så är frågan lite tvetydig. Fler än ett småkryp kan förekomma om man har tillräckligt stor vattenutkastare...
 
Det här gick ju inte så bra, trots att jag tjuvkikade på min säkerhetsventil ( 2,5 bar) :oops:. Att man sedan inte håller rätt på mormor och svärmor kan ju kanske kvitta, men halvhårda rör borde man ju klarat. Uppfinnaren missade jag också :(
 
Attans det var bara den där släktingen jag hade fel på. Får gå hem och läsa på ordboken över vvs-Verktyg.
 
Mormor stor i käften..
Förklara dig @Krilleman :crysmile:
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Fick 0 rätt trots att jag enligt facit hade svarat rätt på flera frågor. Når fel i rättningsfunktionen?
 
Från vilken enhet och webbläsare gjorde du quizet?
 
4/10 ... :oops:
 
7/10. Tycker jag tog alla relevanta i alla fall :). Missade på verktygen och chansningen på vilket land som uppfann presskopplingarna gick inte hem...

Gillar verkligen de här fredagsquizarna (y)
 
6/10 måste nog finslipa tekniken angående klämringaskopplingarna :)
 
Hälften rätt, så det får nog bli ett helrör i helgen. :rofl:
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
4 fel. Mormor(?), kranmutternyckel, Schweiz och en till som jag inte minns.
 
Krilleman
Mormor eller gammelmormor, båda förekommer bland den äldre generationen som VVS-ord för stor rörtång. :rofl: Svärmor toppar statistiken just nu på 77% av alla 363 som har svarat. :thinking:

Tre personer verkar ha haft alla rätt (1%) och jag är en av dom då jag själv klickade i alla rätta svar precis efter publicering. Något korrekt svar kanske hade kommit på sniskan på Marléns tangentbod. :D

Den svenska uppfinnaren av presskopplingen från Molkom verkar också vara klurigt...
Tyvärr verkar Geberit ha tagit bort informationen om denna uppfinnaren?! :worried:
https://www.byggahus.se/forum/threads/roer-till-vaermesystem.278715/page-4#post-2517510
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tack krilleman för quizet.

Det var roligt att lämna komfortzonen ordentligt, och inte göra ett elrelaterat quiz.

7/10 blev det här.
 
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Den svenska uppfinnaren av presskopplingen från Molkom verkar också vara klurigt...
Då borde väl Bo Siltberg klarat det, han är väl ifrån de trakterna ... har jag för mig ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.