Jag behöver lägga om taket då det nästan verkar vara original från 1850. Huset är i övrigt renoverar på 1950talet med den stilen som var på mode då, eternitplattor mm.

Tanken är att lägga en yttre isolering på taket, och i förlängningen även fasaden. Samtidigt som huset ska återfå en estetik som liknar den ursprungliga. Jag har haft ute en snickare som tittat på jobbet. Men han var lite skeptisk till mins idéer. Jag har full förståelse för det. De vill göra ett jobb som de kan stå för, och det är en teknik som inte är etablerad på den svenska marknaden.

Jag skulle behöva hitta en referensmetod. Gärna ett system från en etablerad isoleringsleverantör, eller forskningsrapport.

Jag lyckas inte hitta en bra referens till en metod som motsvarar det jag villgöra. Är det någon som har bra referenser?

Jag ska försöka dokumentera projektet när det kommer igång.
 
Ja, det är information som jag sett.
Tack ändå.

Via Google hittat jag även ett test från monier, men det verkar bara finnas cachad utan bilder.

Jag vill nog helst undvika cellplast.
 
När jag tittade på byggahustråden igen letade jag lite mer efter vad som gömde sig bakom den trasiga länken.
Renzero konceptet motsvarar det jag har tänkt mig. Det är nog något mer förtroendeingivande än om jag försöker övertyga om att jag kommit på ett nytt sätt att renovera tak på.
http://www.paroc.se/koncept/renzero-projektet/renzero-konceptet
 
Frågan är vilka begränsningar som finns i form av existerande tätskikt och liknande mer eller mindre ångtäta material? När jag har letat efter referenslösningar när det gäller takisolering på senare tid har jag tittat på Fuktcentrum vid LTH:s hemsida.
 
Det finns garanterat inga fukttäta skikt i huset.
Jag ska ta och spana på fuktcentrum och se vad som finns där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.