Jag var uppe på vinden för några dagar sedan och upptäckte att det var blött överallt där. Takstolar och råspont var som dagg. Det har varit lite konstigt väder på sistonde men så här blött ska det väl inte vara eller? Jag har inga takläckor men jag funderar om man kan ventilera vinden bättre. Har en fundering på avluften från FLVP om man kunde sätta ett don på vinden så kanske det blir lite mera luftväxling där. Man sätter en y-böj fast neråt vänd så inte avluften inte pyser ut på vinden istället .. Hoppas ni förstå hur jag menar
 
Y rör är kanske inte en så bra idé.
Takhuven du har på taket genererar ett visst motstånd - om luften kan hitta en lättare väg kommer den att välja den.

Försök ta reda på var fukten kommer ifrån - läckage i fuktspärren (från våningen under) eller om det beror på fukthalten i luften och kondensering på grund av temperaturförändringar.
Problemeet som du beskriver (om inte fuktspärr) är det samma som uppstår i krypgrund och då finns det ju några olika företag/lösningar att tillämpa.
En intressant variant som jag läste om i veckan var en fuktstyrd tilluftsfläkt som bara gick om RF (relativa fuktigheten) på vinden var högre än den i utomhusluften. Detta är ett forkningsprojekt men vad jag förstått är resultaten väldigt bra.
 
låter ju som om fuktig innomhus luft kommer upp på vinden & kondesnerar mot det kallare yttertaket..

hur gammalt är huset?
 
För att undvika fukt på vinden ska det finnas så stora luftspalter att du kan se ut genom dem.
Led absolut inte någon ventilationsluft ut på vinden.
Om du inte lyckas hitta felet så ta dit ditt försäkringsbolag eller annan fackman. Om det så kostar 10.000:-. så är det väl investerat. Att vänta kan kosta 100.000:- :(
 
T
Kan ev vara så att du har någon vent-kanal eller spirorör på vinden som läcker ut varm inomhusluft också. Dra igång dina ev fläktar på max och gå upp och kolla om det drar ifrån ev murstock ( typ att någon sotningslucka är öppen) eller om det pyser från något ventrör. Kolla också om du kan låna en s.k ir-termometer av någon, där du går upp på vinden och kollar om du har någon onormal värmehöjning någonstans i ditt kutterspån alt isoverisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.