Ska strax gå igång med att byta tak på vårt 1.5 planshus med vanlig lutning på taket. Jag byter papp, läkt och pannor. En liten pinsam fråga så här innan jag ev gör bort mig inför hela grannskapet... :p När allt det gamla är bort och jag ska börja rulla ut ny papp på taket. Hu i hela friden ska jag hålla mig kvar på taket!? Finns det något vedertaget sätt? Någon avsats man spikar fast tillfälligt att stå/gå på eller vad blir det att köpa sugproppar och spänna fast på fötterna!? :)
 
man spikar en regel på taket med några ogalvade 4" spik. slå inte ner spikarna i botten så du lätt kan dra ur dem
 
Jag satte fast en lina/rep i nocken som gjorde att jag kunde stödja mig på tillräckligt för att inte behöva spika några hål i den nya pappen.
 
När du rivit av allt tegel, börjar du ju med att riva läkt. Om du river tre-fyra läktrader, sopar bort frömjöl och skräpp mm. Sedan lägger du pappen uppifrån, men fäster bara i överkant. När du sedan rullar ut nästa våd, lyfter du den övre lite grann och stoppar under pappen så att den övre ligger ovanpå den undre pappen.

Nackdelen med detta förfarande är att det tar lite längre tid, och man behöver helst vara två man.
Men fördelarna är så mycket större. Du slipper spikhål på 1,5 meters avstånd över hela taket med läckagerisk, du slipper även få in skräp under nya pappen. Du behöver inte täcka med presseningar eftersom taket är tätt och klarar en rejäl regnskur utan problem.

Lycka till, och kom ihåg att använda ställning.

Tartan
 
Nu har de torkat och blivit hårda men tidigare använde jag mina bersklättrarskor. Gummit i dem är så mjukt att man får fäste tom på rengvåt plåt
 
Jag har haft rep om midjan fäst i skorstenen, bara att lägga repet ett par varv om skorstenen när du är i linje med den.

..//N
 
Tack för alla tips! Jag tror jag försöker mig på varianten att ta bort den gamla pappen uppifrån och lägga dit ny efterhand neråt.

Dom där klätterskorna verkar ju rätt behändiga också!! :)
 
Ett annat takläggartips är att knyta ihop två stegar i toppen och lägga dem från nocken och ner på var sin sida av taket. Om man inte är alltför tung så klarar den vikten. (lägg den längsa/tyngsta delen på motsatt sida jämfört med den som du själv befinner dig på). Om du är rädd att stegen skall åka iväg när du står på den kan du förankra på andra sidan med rep eller dyligt. Denna metod kan, om man är försiktig, användas när du lägger plåten också för att inte trampa sönder den. Se upp så att du inte repar plåten bara.
 
man kan om man vill göra som vår granne gjorde, fästa ett rep runt midjan och den andra delen fäster man i bilens dragkrok, på andra sidan huset =/
 
den funkar, så länge bilen står kvar.

Knyt på rätt sätt runt dragets fäste och inte bara runt kulan, parkera bilen med broms och växel, lägg klossar för hjulen, lås bilen och ta med alla nycklar upp på taket.

Säkert nu, nix- nån ringde bärgaren ;)
 
Bob_the_builder
Jag har för mig att det har cirkulerat någon rövarhistoria här på forumet om en karl som faktiskt slog ihjäl sig när frugan körde i väg med bilen när han befann sig på taket (säkrad i dragkroken). ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.