Har beräknat balk över vinterträdgården, upplag 115x115 och balk 495x115 med byggbeskrivningar.se
Efter lite ritande kan jag konstatera att jag inte vill ha en så hög balk då den inkräktar på dörrhöjd och luftspalt för isolerad takkonstruktion.
Finns det enkla metoder att kunna byta denna till en VKR eller IPE. och då ha samma nedböjning på 8 mm eller mindre?

Längd 4,6 meter exkl upplag.
Snözon 2
Betongpannor
 
För att ersätta limträbalken behöver du ha en stålbalk med ett yttröghetsmoment som är minst 7000x10^4 mm4. Det betyder t.ex. en VKR 300x200x6,3 eller en IPE 300. När jag räknar baklänges får jag det till en last på balken runt 20,5 kN/m, vilket är ganska mycket. Vilka lastförutsättningar har du använt?
 
det är ett tak med nockbalk och ena sidan vägg och andra sidan öppning (den balken jag vill ersätta).
Balken i mitten blir en 630 balk och ena sidan ställer jag väggreglar under varje sekundär, men kommer att ha en bärlina i väggen för ev flytt av någon av sekundärerna.
cc är 1200 på dessa och de blir limträ 56x270. takvinkel är 23 grader och betongpannor.
takytan blir 4,7 x 3,5 = 16,7 m2 och på detta blir det då egentyngd 50 kg, snölast 200kg och div olägenhet 50kg. så taket ska klara 300kg / m2.
generellt blir det väll 50% på nockbalk och 50% på takfotsbalk?
så hälften av 5 ton borde bli 2,5 på hela balken. men man brukar väll räkna moment i kritiska punkten som då är mitten för att konstatera nedböjning och det är främst den jag är rädd för att den är för stor eller att jag vill ha en stålbalk som motsvarar samma.


Jag ska klara mig med 495 på båda enligt byggbeskrivningar.se ( de kanske överdim något)
men får 8 mm nedböjning på dessa, och det kan väll vara ok om man orkar skotta snö men vet inte om jag orkar det och med kallare klimat blir vi snart snözon 2,5.
ska ju sätta in dyrt schüco vikparti och vet inte vad som händer på mitten om balken går ner 8 mm.
 
Med de måtten får jag lasten på kantbalken till 5,3 kN/m, ca 540 kg/m. Nedböjningen med en 115x360 blir max ca 6 mm, med en 115x315 max 8,7 mm. Skall man vara noggrann hamnar en något större andel än 50% på kantbalken eftersom du har ett taksprång. Eftersom din sektion inte är måttsatt kan jag inte räkna på det. Mät från mittpunkten mellan nock- och kantbalk och inkludera taksprånget. Jag är övertygad om att du kan lösa problemet med limträ, där du har helt andra möjligheter att jobba med förhållandet mellan höjd och bredd. Tala om vilken max nedböjning du kan acceptera så skall jag ge dig förslag på dimension.

En helt annan synpunkt. Om du lägger en diffusionsöppen duk på taket i stället för vanlig underlagspapp kan du spara in luftspalten och få en mycket enklare taklösning.
 
Hej

jag kan acceptera en nedböjning på 6 mm vid max belastning av 200kg snö.
har uppdaterat sektionen med mer mått samt lagt med bygglovsritningen på sektion på andra hållet, denna är en tidig utgåva så inte rätt på alla plan men de mått jag lagt till stämmer.
gjorde inte som du skrev med måttet men räknade ut det till 2575 mm.
 

Bästa svaret

115x360 ger 5,7 mm nedböjning med de antaganden som angav i inlägg #4. Man kan räkna lite mer noggrannt än vad vi gjort, men i slutändan blir skillnaden försumbar. Jag tycker det verkar vara ett spännande projekt!
 
  • Gilla
pjapen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.