Hej!
Vi har precis flyttat in i ett teglat hus som är byggt 1950 där alla ytskikt är omgjorda för cirka 15 år sedan.

Innerväggarna är klädda med tretex vilket jag inte ser som något problem i sig, det är tidsenligt och bidrar säkert till husets charm på något vis.

Problemet är dock att det finns en del sprickor, som ni kan se på bilderna nedan.

Personen jag pratade med på Krafft måleri förklarade det som att tretex-skivorna utvidgar/drar ihop sig beroende på luftfuktigheten och att dessa problem i någon mån är oundvikliga. Den enda lösningen han såg på det var att dra på gips, endera över skivorna eller att man ersätter dem helt.
Och nästa kille jag pratade på bauhaus var även han inne på samma spår.

Frågan är nu vad expertisen på byggahus säger?

Jag vill givetvis att slutresultatet av det vi gör blir bra men det vore skönt att slippa jobbet med att gipsa om man kan få något som ser bra ut och håller över tid på annat vis.

Bonusfråga: Om det nu i slutändan blir att vi gipsar, behöver man då ta ner de lager av tapet som sitter på tretexen för att få en så jämn yta som möjligt att fästa gipset mot?

Tomt rum med vita tretexväggar med sprickor, trägolv, fönster och en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tretexvägg med blommigt tapetmönster som visar sprickor och en avskalad del där underlaget syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tretexvägg med sprickor och en delvis avskalad yta som visar underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor längs hörnlist i rum med tretex och tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade ersatt Tretex med gips av den anledningen att gipsen bygger 13 mm ut från underlaget.
Kanske att det passar med pärlspont i nåt rum? Även det liknande i tjocklek
 
Dra bort tretexen helt och hållet, på med gips. Tretex är brandfarligt, tråkigt att jobba med om du vill måla om. Gips är billigt, enkelt och allergisäkert. :)
 
Gipsa +1
 
S
whork whork skrev:
Dra bort tretexen helt och hållet, på med gips. Tretex är brandfarligt, tråkigt att jobba med om du vill måla om. Gips är billigt, enkelt och allergisäkert. :)
Har du provat att elda en treetexskiva? Det är svårt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag ställer mig till den skaran som säger gips! Gipsskivorna skruvar du upp utan att behöva skrapa bort den gamla tapeten.
 
Microkatten
Sprickor sker av olika anledningar. Jag har treetexväggar som inte spruckit, och gipsskiveväggar som spruckit. Och så finns det treetexväggar som spricker och gipsskiveväggar som inte spricker. Gamla hus rör på sig, olika tekniker ger olika resultat etc.

Vill du behålla treetex, se t.ex. denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-tretexvaegg.285292/. Du kan säkert också sätta upp gips, med eller utan treetex bakom. Det viktiga oavsett är att se till att skarvarna blir bra.

Om det är ett tegelhus kan du ju också överväga att ta ner treetexen och istället putsa väggarna som ytskikt, eller tapetsera på putsen.
 
  • Gilla
Torsten_r
  • Laddar…
Visst fungerar det att spackla, måla eller tapetsera på Tretex, gör enligt följande:
- Riv loss all lös tapet
- Skrapa ner trasiga remsor i skarvar
- Grunda allt med Alcro Kraft eller Scotte Non-Drop ( obs alkydfärg )
- Spackla fast nya pappersremsor över skarvar och sprickor
- Bredspackla två gånger
- Slipa och måla eller tapetsera
 
  • Gilla
Torsten_r
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du provat att elda en treetexskiva? Det är svårt.
Har du testat att elda en gipsskiva? Det är omöjligt.
 
S
whork whork skrev:
Har du testat att elda en gipsskiva? Det är omöjligt.
Du skrev att treetex är brandfarligt. Det är det inte.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du provat att elda en treetexskiva? Det är svårt.
Jag har, massvis med ggr, och jävlar vad det brinner.
 
Sätt renoveringsgips över, då behåller du tretexens isoleringsfunktion, blir av m brandfaran och får en slät vägg. Du behöver ej ta bort gammal tapet.
 

Bästa svaret

Jag har precis (i förrgår) avslutat ett jobb hemma med att ersätta tretex med gips.

Jag gjorde ett experiment med renoveringstapet i ett litet utrymme men det blev inte så bra. I ett rum valde vi att behålla tretexen då både den och tapeten var jämn och felfri. Vi målade bara och det blev bra.

I övriga rum rev jag bort tretexen och ersatte med vanliga gipsskivor. Det var plankväggar bakom så det gick väldigt snabbt. Tretexen var bara spikad med små spik. Det dammar MYCKET, men det är inte svårt. Jag passade också på att bryta loss några brädor och komplettera med fler eluttag och nätverksuttag så allt blev infällt och hamnade på rätt ställe.

Slutsats: Där det är helt och fint, måla eller tapetsera över. Där det är skadat eller ojämt, ersätt med gips, det är i princip omöjligt att laga tretexen så det blir perfekt resultat. Jag hade valt att åtgärda (eller inte) rumsvis då väggarna får en lite annorlunda karaktär med gips. Inte så snyggt med olika väggytor i samma rum.
 
  • Gilla
Torsten_r
  • Laddar…
Jag minns att jag kollade upp treetexskivan när jag började riva i det, och en utav nackdelarna va barandrisk, men även fuktabsorberande och dålig hållbarhet enligt wiki.

Men jag tycker att hur den luktar är det mest negativa.
 
Hur är huset uppbyggt i övrigt? Vad finns bakom tretex skivorna? Inte alltid det passar sig med gips, finns plast bakom? Inget? Vindpapp? Osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.