Har en fjärrvärme anläggning i vårt hus Primex AHR 40-18.
Har märkt nu när det varit kallare ute ett tag, -14 på nätterna, att temperaturen ut till elementen är lägre än vad den var när ute tempen låg runt - 5. Nu ligger den på ca 50-55 grader. Tidigare låg den på 80-85. Retur tempen är dock högre nu. Endast 10 grader i diff nu när det är kallare ute. Tidtagare kunde jag ha en retur temp på 30-35 grader dvs en diff på 40 grader.
Temperaturen inne har även sjunk 1-2 grader. Vet inte om det har med skillnaden jag ser i temperaturen i anläggningen eller om det beror på husets dåliga isolering och gamla fönster och att temp kurvan borde höjas lite.
Tycker dock inte att anläggningen beter sig helt normalt eller missar jag något?
Har märkt nu när det varit kallare ute ett tag, -14 på nätterna, att temperaturen ut till elementen är lägre än vad den var när ute tempen låg runt - 5. Nu ligger den på ca 50-55 grader. Tidigare låg den på 80-85. Retur tempen är dock högre nu. Endast 10 grader i diff nu när det är kallare ute. Tidtagare kunde jag ha en retur temp på 30-35 grader dvs en diff på 40 grader.
Temperaturen inne har även sjunk 1-2 grader. Vet inte om det har med skillnaden jag ser i temperaturen i anläggningen eller om det beror på husets dåliga isolering och gamla fönster och att temp kurvan borde höjas lite.
Tycker dock inte att anläggningen beter sig helt normalt eller missar jag något?
Redigerat:
FJV-verket vill ha isvatten tillbaka , sen det med - 5 och 55C ut till elementen är en tumregel .
är det ett äldre hus kan man behöva höja kurvan lite och vänta ett dygn för nästa justering .
Vad för reglercentral har du ?
80-85C ut på elementen , då är det nog - 35C ute
är det ett äldre hus kan man behöva höja kurvan lite och vänta ett dygn för nästa justering .
Vad för reglercentral har du ?
80-85C ut på elementen , då är det nog - 35C ute
Reglercentralen är en Danfoss ECL 100m, med enbart utegivare.S skutten11 skrev:
Jag har den inställd på +4.
Kurvan är satt till 1.4
Termostaterna på radiatorerna i källaren har jag fullt öppna för jag vill ha varmt där då vi har vårt sovrum där nere. På övervåningen har jag strypt dem, det har tidigare varit 22 grader inne på övervåning på morgonen. Då var tempen ut till elementen runt 80
Nu när det är kallare har jag 20 grader inne med in temp till elementen på 55.
Så du menar att 55 grader ut låter rimlig vid den ute tempen.
Får ändå inte ihop det, känns som kurvan är inverterad när det blir lägre temp vid kallare yttertemp. Inget är justerat däremellan.
En annan tumregel är att vid 0 ute så är det ca 42C ut till elementen i normalt isolerade hus
Om du vrider på kurvan till max och min , då ska shunten öppna eller stänga , det märker du snabbt om tempen sticker upp när den öppnar eller stänger .
Det kan vara ett mellanläge på regleringen som gör att den står rätt nu , men inte när du öppnar på övervåningen
Prova
Om du vrider på kurvan till max och min , då ska shunten öppna eller stänga , det märker du snabbt om tempen sticker upp när den öppnar eller stänger .
Det kan vara ett mellanläge på regleringen som gör att den står rätt nu , men inte när du öppnar på övervåningen
Prova
Medlem
· Blekinge
· 10 269 inlägg
Vattentemp ut till elementen på 80C? Förlåt att jag tvivlar på det. Det är ju livsfarligt och kan verkligen en rätt installerad fjärrvärme ge 80 C ut?
Har provar att ändra både kurvan och temp inställningen till Max och min. Något händer, börjar låta i shunten, men tempen ändras inte speciellt snabbt. Sitter även ett rött kugghjul på reglerventilen och jag ser ju att en rör sig när jag ändrar inställning.S skutten11 skrev:En annan tumregel är att vid 0 ute så är det ca 42C ut till elementen i normalt isolerade hus
Om du vrider på kurvan till max och min , då ska shunten öppna eller stänga , det märker du snabbt om tempen sticker upp när den öppnar eller stänger .
Det kan vara ett mellanläge på regleringen som gör att den står rätt nu , men inte när du öppnar på övervåningen
Prova
Frågan är om det bara är motorn som rör sig och att ventilen inte följer med som det är tänkt
Kan di ta ett par bilder på olika håll på shunten
Åt ena hållet ska rören bli så varma att du inte kan ta i dom , börja sedan med att ställa ner
till min och vänta , då ska rören bli svalare , kan ta ett tag hur fort beror på din utetemp nu ,
Åt ena hållet ska rören bli så varma att du inte kan ta i dom , börja sedan med att ställa ner
till min och vänta , då ska rören bli svalare , kan ta ett tag hur fort beror på din utetemp nu ,
Det är absolua skillnad mellan min och max. Ställer jag både kurv och temp vredet till max blir det ca 55 grader. Detta är då returtempen på primärsidan. Shunten sitter på returen. Intempen på primäprimär har alltid legat runt 90 grader.S skutten11 skrev:
Vrider jag allt till min stryps flödet till 0. Utläst från värme/flödes mätaren. Temp blir 18 grader.
Dock märks det inte så ststoskillnad på tempen ut till radiatorkretsen. 50 vid min och 65 vid max. Men är väl lite mer tröghet på den sidan?
Kolla upp att den taggiga röda snurrar , har för mig det ,
Det är en gängad stång innanför som pressar på en pigg och öppnar ventilen , vid piggen ute är det fullt öppet , och inne stängt . har du termostater på elementen så har den här lika funktion
Denna pigg kan kärva och inte öppna som den ska , blir bara lite värme , primären kan vara
90 C ändå .
Om du lossar den så rekommenderar jag dig att stänga inkommande FJV först , det blir så varmt där så du kan inte j vara i närheten av rören , sen öppnar du lite och ser vad som blir ut .
till elementen , finns ett fel till som det kan vara , att den gängstången i motorn inte förflyttar sig , men man tror att allt fungerar , du ser inte om piggen påverkas
Du kan se hur ventilen ser ut
Det är en gängad stång innanför som pressar på en pigg och öppnar ventilen , vid piggen ute är det fullt öppet , och inne stängt . har du termostater på elementen så har den här lika funktion
Denna pigg kan kärva och inte öppna som den ska , blir bara lite värme , primären kan vara
90 C ändå .
Om du lossar den så rekommenderar jag dig att stänga inkommande FJV först , det blir så varmt där så du kan inte j vara i närheten av rören , sen öppnar du lite och ser vad som blir ut .
till elementen , finns ett fel till som det kan vara , att den gängstången i motorn inte förflyttar sig , men man tror att allt fungerar , du ser inte om piggen påverkas
Du kan se hur ventilen ser ut
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag får hålla med om att det låter som om din anläggning är felinställd/trasig, eller så har du i princip ingen isolering..
Kurva 1.4 och +4 på ratten är ganska aggresivt. Som jämförelse har jag i mitt halvkasst isolerade och dragiga 50-talsradhus 1.05 (ungefär, det är ju svårt att se på ratten) och +2 får en hyfsad komfort hela vintern.
Inkommande fjärrvärmevatten kan vara upp till +110 grader varmt, beroende på hur långt du har till värmeverken, så nog går det att få till rejält varmt elementvatten om man vill.
Kurva 1.4 och +4 på ratten är ganska aggresivt. Som jämförelse har jag i mitt halvkasst isolerade och dragiga 50-talsradhus 1.05 (ungefär, det är ju svårt att se på ratten) och +2 får en hyfsad komfort hela vintern.
Inkommande fjärrvärmevatten kan vara upp till +110 grader varmt, beroende på hur långt du har till värmeverken, så nog går det att få till rejält varmt elementvatten om man vill.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Larm IVT Greenline HE C7, låg temp köldbärare ut
Värmepumpar -
Ugn löser ut jfb när man byter läge med temp på
El -
Lägsta underhållstemperatur inomhus utan att skada trävillan?
Värme allmänt -
Gjuta platta vid låga temperaturer
Grund & Markarbeten -
Problem med låg temperatur fjärrvärme. Slut på idéer.
Fjärrvärme & Gas